Metro i New York
Metroen er den bedste og i de fleste tilfælde den eneste måde at rejse rundt i New York City på. Det er den eneste måde at komme til stort set alle turistattraktioner på, og det tætte netværk strækker sig så langt som til Brooklyn, Queens og Bronx. Vælg helst en bolig, der ligger i gåafstand fra metroen - så er du klar, og det bliver en leg at komme rundt i New York.
På amerikansk engelsk bruges udtrykket Subway primært om undergrundsbanen.
- Den billigste indkvartering i New York
- Tilbud på flybilletter til New York City
Med en samlet netværkslængde på over 380 km ligger New Yorks subway på 12. pladsen i verden. De første tog kørte på deres ruter i 1904, hvilket gør New Yorks undergrundsbane til den 8. ældste undergrundsbane i verden.
Selv om det kan virke kompliceret at tage metroen i New York City i starten, får du hurtigt styr på det, og efter et par ture kører du som en indfødt newyorker. Stationerne er tydeligt skiltet, og det samme gælder omstigninger.
Her er nogle tips til en problemfri rejse med metroen i New York.
Kort over New Yorks undergrundsbane
Nøglen til at komme godt rundt i New York City er altid at have et kort over metrolinjerne med sig. Der er kort i alle vogne og på alle stationer, men det er en god idé at have et kort downloadet på din telefon, så du kan planlægge din rejse. Metrokortet kan findes og downloades på web.mta.info/maps.
Et live-kort, der viser den aktuelle netværksstatus, er nu også tilgængeligt på mta.info. Klik f.eks. på et stationsnavn for at se de nærmeste togafgange i alle retninger.
Priser på Metro Card / OMNY-billetter
I New Yorks undergrundsbane kan du vælge mellem to måder at betale din billet på:
- OMNY kontaktløse betalinger med dit debet/kreditkort (mobil, ur, ...).
- Klassisk metrokort af papir
Priserne for begge muligheder er de samme, men ikke helt...
Priser for 2,90 usd
Hver metro- eller bybusrejse i New York City koster 2,90 usd uanset tid og afstand.
Den beregnes fra første gang, du stiger ind i metroen, til du stiger ud igen, og du kan skifte, hvis du ikke går gennem en drejeknap på det pågældende skiftepunkt (det er ikke altid muligt).
Hvis du betaler kontaktløst med dit kort, din mobil eller dit ur, koster det faktisk kun 2,90 dollars. Sæt dit kort/mobil i læseren ved drejekorset, når du går ind og ud af stationen.
Når du betaler med Metro Card, betaler du altid 1 usd ekstra for selve billetten, som ikke kan genindlæses i tilfælde af enkeltbilletter. Desuden kan man kun købe en billet med to registrerede rejser. I alt er den laveste pris for et enkelt Metro Card 5,80 usd, hvor 1 USD er gebyret for kortet og 2 USD x 2,90 USD for to Metro- eller busture.
Hvis du ved, at du kun skal rejse én gang og ikke ønsker at bruge kontaktløs betaling, kan du købe en enkeltbillet til 3 usd.
Et 7-dages kort til 34 usd
Der findes ingen 24-timers eller 3-dages billet i New York City, den laveste periode er kun 7 dage. Den koster 34 dollars og gælder for ubegrænsede ture overalt med metro, busser og svævebaner til Roosevelt Island.
Kontaktløs betaling: fungerer ved at opkræve 2,90 $ efter hver enkelt tur, op til maksimalt 12 gange i alt, hvilket giver et slutbeløb på 34 $. Fra den 13. tur og fremefter trækkes der ikke noget beløb, selvom du stadig skal sætte dit kort/mobil/ur til læserne.
Metro Card: Med denne version betaler du virkelig for hele 7 dage, uanset om du begynder at bruge Metro mandag eller måske torsdag. Gebyret for kortet er igen 1 usd ekstra, men i modsætning til enkeltbilletter kan flerdages Metro Card genindlæses. Så du kan beholde billetten til dit næste besøg i New York eller give den videre til en, du kender, som skal besøge byen.
Hvor kan man købe billetter?
Du kan købe billetter til New Yorks undergrundsbane i billetautomaterne på hver station. Du kan betale med kontanter eller kort.
Hvordan bruger jeg mine billetter?
Du skal igennem drejekors, når du går ind og ud af stationen. Ved kontaktløs betaling holder du bare dit kort/mobil/ur hen til læseren mærket OMNY og går gennem drejekorset. Proceduren gentages, når du forlader stationen.
Hvis du bruger et traditionelt metrokort af papir, kan du trække billetten gennem et par sølvskinner, hvorefter drejekorset går op. Igen skal samme procedure gentages, når man forlader stationen.
Du skal ikke igennem drejekorset, når du skifter tog.
Lokale vs. ekspresforbindelser
Den måske mest almindelige forvirring blandt turister opstår i forbindelse med dette vanskelige aspekt af New Yorks metrosystem. Du kigger på et kort og ser, at den blå linje kører gennem den nærmeste station, og så er du klar! Men du venter forgæves på netop din forbindelse, der er konstant stop med tog fra den anden linje, som du ikke behøver at tage, og af og til suser den metro, du gerne vil med, forbi perronen på det tredje spor.
Dobbelttjek altid præcis, hvor metroen kører hen, så du ikke misser dit stop og må vente for længe på næste forbindelse. På metrokortet er stationerne vist i sort eller hvid og med bogstavet for den linje, der stopper ved den pågældende station.
- Hvide stationer - alle tog stopper her
- Sorte stationer - kun lokale tjenester stopper her
Hvis der kører et eksprestog, standser det ikke ved de sorte stationer, men kører bare igennem dem.
For eksempel kører A-, C-, B- og D-linjerne tilsyneladende på vestsiden af Central Park, men alle stationer har sorte hjul, hvilket betyder, at kun lokaltog standser ved dem. I dette tilfælde er det altid kun B- og C-linjerne.
Køreplaner, søgning efter forbindelser
Du kan nemt finde den hurtigste forbindelse mellem to stoppesteder på transportselskabets officielle hjemmeside mta.info.
I byens centrum kører metrotogene i gennemsnit hvert 2.-3. minut på hverdage og ca. hvert 4.-7. minut i weekenden. Jo længere væk fra centrum man er, jo længere bliver intervallerne logisk nok, men de overstiger sjældent 10 minutter ved de store stationer.
Kun i de meget perifere dele af metropolen, hvor du sandsynligvis ikke engang vil besøge, og også om natten, kan intervallet variere mellem 15-20 minutter.
Nogle linjer kører 24 timer i døgnet, mens andre kun holder pause om natten.
Linjer, der kører hele natten, er: 1, 2, 3, 4, 6, 7, A, D, E, F, G, J, L, M, N, Q, R, Staten Island Railway.
Ca. 6:00-22:15 på linje B, C, W
Ca. 5:10-23:30 Spis linje: 5
Det er også en god idé at holde øje med informationen ved stoppestederne på grund af de relativt hyppige lukninger, når nogle stationer er utilgængelige, eller en del af ruten er erstattet af alternative busser. Oplysningerne plejer dog at være meget klare og lette at forstå.
Omstigningsstationer og stoppestedsnavne
Nogle omstigningsstationer er ikke omstigningsstationer. Du skal forlade metroen og gå gennem drejekorset igen. Hvis du har en 7-dages billet, behøver du ikke bekymre dig om dette, men hvis du har en enkeltbillet, skal du bruge to.
Grundlæggende er de fleste stationer, hvor flere linjer mødes og overlapper hinanden med en enkelt cirkel eller er forbundet med en sort linje på kortet, dog omstigningsstationer. Der er ingen grund til at gå gennem drejekors, bare følg skiltene og anvisningerne til omstigningsstederne. Du er velkommen til at stoppe et øjeblik, finde ud af, hvor du skal hen, og hvilken linje du skal bruge, og så gå videre.
Vær også opmærksom på navnene på stationerne. For eksempel optræder "Canal Street" 3 gange på 3 forskellige linjer, men stationerne ligger 2 km fra hinanden og er slet ikke omstigningsstationer.
Uptown eller Downtown?
De fleste stationer har separate indgange til hver retning. Hver indgang er altid markeret med et bogstav eller linjenummer og endestationen. For at gøre det lettere at navigere på Manhattan tilføjer de også en etiket, der angiver, om stationen ligger i retningen "Uptown" eller "Downtown", så du ikke behøver at slå op, hvor endestationen er. Men hvad betyder det?
- Uptown - nordgående tog
- Downtown - sydgående tog
Farver eller tal/bogstaver?
Undergrundslinjerne i New York City er identificeret med både en farve og et bogstav/tal. Mens de lokale normalt orienterer sig efter farven, anbefaler vi, at du følger det bogstav eller tal, der identificerer linjen.
Farven er nyttig i det centrale Manhattan, hvor flere linjer ofte løber sammen i én meget travl linje. I udkanten af byen går de dog ofte i forskellige retninger, eller nogle linjer slutter ved en tidligere station.
Sikkerhed i New Yorks undergrundsbane
Glem alt, hvad du kender fra tv-serier og film, et øjeblik. Ja, New Yorks undergrundsbane er fuld af vagabonder, dansende og rappende sorte, kunstnere og hjemløse, men det er almindelige mennesker også. Det er kun ved at tage dig tid til at observere, hvad der foregår omkring dig, at du vil lægge mærke til selv de mindste detaljer og se, hvor farverige menneskene i denne metropol er. Men metroen er på ingen måde farlig.
Der er kameraer og sikkerhedspersonale ved hvert stop og endda i selve vognene.
Det kan tage et stykke tid at vænne sig til mangfoldigheden af passagerer, men du behøver bestemt ikke at bekymre dig om din sikkerhed.
Wifi på alle metrostationer
I New York Citys metro er der wifi på alle stationer, hvor du kan bruge den gratis internetforbindelse.
Er der nogen spørgsmål tilbage?
Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til artiklen...
Hej, hvor kan jeg helt præcist finde ud af, hvilke forbindelser der er lokale, og hvilke der er ekspresforbindelser (se vedhæftede print)?