Lufthansa Allegris Business Class A350 (MUC-EWR)
 Lufthansas nye Allegris business class lovede at revolutionere komforten på langdistanceflyvninger. Jeg testede den på ruten München-Newark i oktober 2025, og her er mine fulde indtryk - fra sæderne til kvaliteten af maden.
Vores endelige destination var New York, hvor vi efterfølgende testede det ikoniske hotel The Plaza - du kan finde hele vores anmeldelse her.
Find priser på business class på lufthansa.com
Et bizart udvalg af sædetyper - de fleste mod betaling
Allegris business class har været en smule kontroversiel fra starten. Faktisk er der 5 forskellige sædetyper i den almindelige business class-kabine, hvoraf de fleste koster ekstra.
Det er meget usædvanligt på business class. Ja, hos konkurrenten Condor kan man f.eks. betale ekstra for et mere rummeligt Prime Seat, som jeg prøvede på en flyvning JNB-FRA i august 2025, men det er stadig kun én ekstra sædetype.
Hos Lufthansa kan du kun vælge én sædetype gratis ved køb eller online check-in, og de andre fire typer koster ekstra.
- Classic Seat - "A" og "H" sæder ved gangen
- ingen ekstra omkostninger
 
 - Privacy Seat - Standard vinduessæder med mere privatliv (gangen er længere væk end sæderne "Classic" eller "Extra Long Bed")
- ekstra gebyr fra 140 euro til 170 euro
 
 - Extra Long Bed Seat - "D" og "G" gangsæder
- det sammenklappede sæde er 2,2 meter langt, alle andre typer er 1,9 meter lange
 - ekstra gebyr fra 140 eur til 170 eur
 
 - Extra Space Seat - "E"-sæder, enkelt sæde i midten
- betydeligt større opbevaringsrum
 - merpris fra 170 eur til 230 eur
 
 - Suite - 4 sæder på 1. række
- separate kabiner med låsbar væg mellem sæde og gang
 - disse sæder minder mere om First Class hos nogle andre flyselskaber
 - ekstra gebyr fra 500 euro til 600 euro
 
 
Køb en billet
Jeg besluttede, at det var på tide at begynde at brænde miles af fra Miles+Bonus frequent flyer-programmet på græske Aegean Airlines. En enkeltbillet fra Prag via München til New York kostede 55.000 miles + ca. 430 euro i gebyrer.
Vi rejste to, men jeg ville også have sikkerheden ved et vinduessæde.
Derfor var der ikke andet valg end at betale ekstra 2x 140 eur for Privacy Seat.
- München MUC - Newark EWR
 - Flyvetid: 8,5 timer
 - Sæde: 3K
 - Fly: Airbus A350, D-AIXU
 
For aktuelle priser og tilgængelighed af Allegris Business Class-flyvninger, besøg lufthansa.com.
Check-in i lufthavnen
Vi foretager online check-in 24 timer før afgang, men da vi rejser med indchecket bagage, er vi stadig nødt til at besøge lufthavnsskranken.
Vi flyver fra Prag med et kort hop fra Prag til München (se denne anmeldelse for at se, hvordan regional business class ser ud på Lufthansa).
Check-in-skranken i Prag er åben hele dagen for alle afgange, så vi tjekker nemt vores kuffert ind mere end 3,5 timer før afgang.
Der er særlige skranker for business class-passagerer, og vi venter ikke et minut i kø.
På business class er der en vægtgrænse på 30 kg, og bagagen har et prioritetsmærke. Du kan finde ud af, hvad bagagegrænserne er på andre klasser, og hvad de maksimale mål for håndbagage er, på vores side om Lufthansa-bagage.
Vi får boardingkort fra Prag hele vejen til New York, så vi behøver ikke at bekymre os om noget i München.
Lounge og boarding
Vi havde 1,5 time til at skifte fly i München, men flyet fra Prag var næsten 40 minutter forsinket, så vi kan ikke nå at komme i loungen.
Det gør ikke noget, for jeg skifter ofte fly i München, så jeg er sikker på, at der snart kommer en anmeldelse af Lufthansa-loungen på vores hjemmeside.
Vi brugte dog Erste Premier-loungen før vores regionale flyvning fra Prag til München.
Boarding er meget velorganiseret efter gruppe. Det er ekstremt effektivt, og alle passagerer er om bord 15 minutter før afgang.
Detaljerede oplysninger om tjenester, transport mellem terminaler og transfertips kan findes i vores artikel: München MUC Lufthavn - transport og transfer.
Business class-kabinen - stram, men elegant
Vi flyver med en Airbus A350-900, som kun er et par måneder gammel, og business class-kabinen ser ny og moderne ud ved første øjekast.
Farverne er en blanding af grå, mørkeblå og brun. Kabinen ser måske lidt stram og uopfindsom ud, men jeg kan faktisk godt lide den!
De blå og beige sæder giver et elegant indtryk og har mange små, men meget praktiske funktioner.
Men det er sandt, at sæder som Classic, som er de eneste uden tillæg, virkelig har mindst privatliv og er mest udsat for blikket fra andre passagerer, der går ned ad gangen.
Et behageligt sæde fuld af praktiske funktioner
Tvivlen forsvandt, og frustrationen over at skulle betale ekstra forsvandt hurtigt.
Sædet i sig selv er fantastisk!
Ikke kun i sig selv, men især på grund af den usædvanligt store mængde opbevaringsplads, som ofte er et problem selv på bedre klassificerede business-klasser.
Sæderummet er udstyret med masser af små, men praktiske gadgets, som gør rejsen sjovere:
- en brilleholder
 - aflåseligt opbevaringsrum
 - trådløs opladning af telefonen
 - en ekstra tablet ud over den store skærm, hvis du f.eks. vil se film eller tv-serier i sengen eller liggende
 - universaloplader og USB-stik
 
Sædevarme eller -køling
En helt fantastisk funktion på touch-tabletten er muligheden for at opvarme eller omvendt ventilere og afkøle hele sædet.
Responstiden er meget hurtig, og sædet begynder at varme op i løbet af få sekunder.
Hvordan føles det at sove på Allegris Business-sengen?
Men det vigtigste sker selvfølgelig mellem hovedservicen og landingen.
Selvom det var en dagsflyvning, var jeg nødt til at prøve sengen på business class.
Betjeningen af sædet er meget enkel og kan foldes ud med et tryk på en manuel knap eller via en tablet-berøringsskærm.
Sædet ser måske smalt ud ved første øjekast, men det er faktisk meget komfortabelt, når det er foldet ud til en seng!
Fodrummet er bredt, og man kan sove komfortabelt i sengen, selv når man ligger på siden.
Jeg sov fantastisk og vurderer sædet til at være af samme kvalitet som Prime Seat på Condor.
Amenity-kit og andre bekvemmeligheder
Sædet leveres med en ekstremt behagelig pude og et tæppe.
Det mangler sengetøj, men det plejer kun at være standard på natflyvninger.
Jeg blev dog skuffet over manglen på hjemmesko, som bestemt er praktiske til dagsflyvninger.
Du finder dette udstyr i sæderummet:
- Støjreducerende hovedtelefoner til IFE (men du kan bruge dine egne hovedtelefoner, som forbindes til skærmen via Bluetooth).
 - Stille vand 0,5 liter
 - Amenity-kitsom inkluderer:
- Tandbørste + lille tandpasta
 - en vådserviet
 - Ørepropper
 - øjenmaske
 - sokker
 - L'Occitane-kosmetik - læbepomade med hjortetalg, håndcreme, fugtighedscreme til ansigtet, kropsspray
 
 
Du må gerne tage flasker med mundskyl, fugtighedsspray eller vådservietter med på business class-toiletterne.
Mad under flyvningen
Sædet er godt, sengen er god, men hvad med servicen og kvaliteten af maden?
Forfriskningerne er de samme for alle passagerer - passagerer på de billigste Classic sæder og den dyreste Suite får den samme service.
Før take-off studerer jeg den trykte menu, som er tilgængelig ved hvert sæde.
Menusammensætningen er meget speciel. Der er stort set kun mulighed for at vælge mellem kød eller fisk og skaldyr, og den eneste vegetariske ret indeholder igen svampe.
Heldigvis kan du studere menuen før din flyvning på lufthansa.com/menus-in-business-class.
Ud over de særlige retter kan man gratis forudbestille i alt 9 retter ud over standardmenuen om bord. Men selv online-udvalget var meget mærkeligt sammensat - kun kød af svine- eller oksekød, ingen kylling eller kalkun overhovedet.
Og af de vegetariske retter, der ikke indeholder svampe, var der igen kun én - en indisk variant.
Velkomstdrink og nødder
Den første service er før starten i form af en velkomstdrink. Du kan vælge mellem mousserende vin, juice, vand eller den karakteristiske Aviator-cocktail.
Jeg valgte Aviator-cocktailen. Sød, men god!
Vi får nødder og vand før hovedretten.
Servering af hovedret
Hovedretten ankommer cirka en time efter takeoff. Før måltidet får vi den traditionelle varme, våde serviet, som udleveres igen før landing.
Forretten serveres først. Jeg vælger beef jerky med grillet selleri, rødbede og druevin. For mig er det en helt fantastisk kombination, og præsentationen er også meget vellykket.
Hovedretten kommer i løbet af få minutter. Der er 3 forskellige retter at vælge imellem. Jeg valgte rejerisotto.
Faktisk er præsentationen af retten ret uheldig, men smagen? Helt uovertruffen, og især bygrisottoen er noget af det bedste, jeg nogensinde har fået!
Jeg bestiller også champagne til maden. Der er også mulighed for at vælge andre vine eller cocktails.
Desserten i form af en honningkage med gylden mælk er et godt punktum!
Besætningen er meget effektiv og opmærksom og høster praktisk talt, så snart jeg har malket.
Cirka 20 minutter efter at hovedservicen er høstet, deler besætningen stadig små chokoladetrøfler ud.
Aftensmad
Vi lander i New York omkring kl. 18.30 lokal tid, så servicen før landingen kan kaldes aftensmad.
- Tip: Hvis du flyver til New York for første gang, så tjek vores tips om, hvad du skal se i New York, og de bedste hoteller på Manhattan, herunder vores ærlige anmeldelser af The Plaza og The Standard High Line.
 
Finder sted ca. halvanden time før landing.
Jeg valgte laks og linser og til dessert yoghurt med granola og frugt. Igen stor tilfredshed!
Efter måltidet får vi mere is og også en souveniræske med traditionel Lindt-chokolade.
Service og besætning under flyvningen
Jeg har ikke noget at klage over med hensyn til besætningen. Servicen var altid meget hurtig, og besætningen forsøgte at tilbyde andre middagsmuligheder til passagerer, der ikke spiser fisk eller champignon...
Nogle vil måske ikke bryde sig om den typiske tyske afstandtagen, men servicen er absolut professionel og fejlfri!
Underholdningssystem
Skærmen med 4K-opløsning er fantastisk. Betjeningen sker enten via en touchscreen direkte på skærmen eller via en tablet ved sædet, så man kan styre IFE med sædet tilbagelænet eller fra sengen.
Standardsæderne har en 24-tommers skærm, mens Business Suite-sæderne har en 27-tommers skærm.
Udvalget af film og tv-serier er omfattende, og jeg sætter især pris på det meget brede udvalg af europæiske film.
Wi-fi
Gratis internet er ikke tilgængeligt for passagerer på business class. Det er kun gratis for Messaging. Du skal betale ekstra for andre pakker ligesom passagerer på økonomiklasse.
Wi-fi fungerer under flyvningen i flyvehøjde, dvs. ikke under start og landing.
Internethastigheden varierer betydeligt afhængigt af, hvor flyet befinder sig på det pågældende tidspunkt. Jeg brugte internettet til at chatte. Jeg forsøgte også at arbejde, men det var praktisk talt umuligt på grund af den elendige hastighed.
Konklusion: Lufthansa Allegris Business Class - et skridt fremad, men med kontroverser
Ja, hvad angår sædevalg, er det virkelig overraskende, at du kun kan vælge en af 5 forskellige sædetyper gratis.
Det er bare bizart og irriterende, især hvis man rejser som par, hvor den samlede billetpris kan stige med mere end 400 euro.
Selve flyoplevelsen var dog rigtig god! Der findes bedre business classer, det er helt sikkert. Men jeg vurderer, at den nye Allegris Business Class er over gennemsnittet, i hvert fald inden for Europa!
Plusser
- Elegant kabinedesign
 - Masser af praktiske funktioner ved sædet
 - Komfortabel seng
 - Moderne 1-2-1-sædelayout giver masser af privatliv
 - Fantastisk underholdningssystem, der kan sammenlignes med IFE
 - Madens kvalitet
 - Professionel besætning
 
Ulemper
- Menusammensætning - fravær af kyllingeretter og stor repræsentation af fiske- og skaldyrsretter
 - Bizart antal sædetyper, de fleste med ekstra omkostninger
 - Fravær af hjemmesko
 - Ofte høje flypriser
 
Hvordan ser Eurobusiness class ud på regionale ruter? Jeg vil snart skrive en anmeldelse af flyvningen München-Cairo med Airbus A321.
Lignende tilslutningsflyvninger går rutinemæssigt via Lufthansas vigtigste knudepunkter - München (MUC) og Frankfurt (FRA) - hvis detaljerede lufthavnsguider kan findes her.
Find priser på business class på lufthansa.com
Allegris Business Class er et skridt i den rigtige retning, men ikke uden fejl. Den største skuffelse er tillægssystemet for de fleste sæder, men ellers er den nye kabine en af de mest visuelt og funktionelt tiltalende i Europa.
Se vores andre anmeldelser af business eller first class.
Er der nogen spørgsmål tilbage?
Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til artiklen...