Anmeldelser Condor Prime Seat A330neo (JNB-FRA) - bedste business class?

Da tyske Condor introducerede Airbus A330-900neo business class i 2022, stod det med det samme klart for mig, at jeg bare måtte prøve det!
For et ferieflyselskab var det et stort skridt, som skabte røre i flybranchen. Fordi den ser fantastisk ud! Meget bedre end business class hos mange store flyselskaber...
Er Condors business class virkelig en af de bedste i Europa? Jeg prøvede det selv i august 2025. Har du også fløjet på Condors business class, og hvad synes du om det?
Tjek priser på business class på condor.com
Køb af business class
Det tog mig 3 år, før jeg fik mulighed for at prøve den nye business class. Men da jeg var ved at planlægge en hjemrejse fra en forretningsrejse til Kuala Lumpur og Mauritius, kom chancen.
På mine datoer var prisen for en enkeltbillet fra Mauritius til Prag via Frankfurt baseret på 1.250 euro, hvilket er en anstændig pris.
Men til sidst faldt jeg over et endnu bedre tilbud: Johannesburg - Frankfurt - Prag for 1.000 euro. Jeg var glad for at kunne forlænge min rejse med 3 dage ved at bruge guider i de sydafrikanske lufthavne.
Desuden kan du optjene Alaska Airlines frequent flyer miles med Condor, som er den bedste oneWorld FFP-alliance for mig.
Jeg køber min billet 2 måneder før afgang direkte via condor.com.
Lige når jeg vælger mine pladser, betaler jeg 199 euro ekstra for Business Class Prime Seat. Læs videre for at finde ud af, hvad forskellen er på et standardsæde og et Prime-sæde.
- Rejserute: Johannesburg JNB – Frankfurt FRA (og videre til Prag PRG på en tilslutningsflyvning med en Airbus A320)
- Tip: Læs min anden business class-anmeldelse af flyvningen FRA-PRG
- Flyvetid: 10,5 timer
- Sæde: 2K
- Fly: Airbus A330-900neo, D-ANRF (blå striber)
Check-in i lufthavnen
Jeg checker ind online 24 timer før afgang, men da jeg rejser med indchecket bagage, skal jeg stadig besøge lufthavnens skranke.
Condor bruger check-in-skrankerne i Johannesburg JNB i Terminal B, som åbner 3,5 timer før afgang.
Der er særlige skranker til business class-passagerer, og jeg venter ikke et minut i kø.
På business class er der en vægtgrænse på 30 kg, og bagagen får et prioritetsmærke. Du kan finde ud af, hvad bagagegrænserne er på andre klasser, og hvad de maksimale mål for håndbagage er, på vores Condor-bagageside.
Jeg får boardingkort hele vejen til Prag, så jeg behøver ikke at forlade transitområdet i Frankfurt.
- Vores tip: Overnat komfortabelt på InterContinental 5* hotel lige over for terminalen i Johannesburg lufthavn.
Bidvest-lounge og boarding
I Johannesburg bruger Condor Bidvest-loungen i den internationale terminal A.
Den er ret over gennemsnittet for en kontraktlounge, der bruges af mange flyselskaber, og som man får adgang til via et stort antal frequent flyer- og kreditkort.
Sæderne er komfortable, jeg skal ikke vente 15 minutter på et bad, og madudbuddet er meget anstændigt.
Jeg går mere i detaljer i min anmeldelse af Bidvest Lounge.
Med mindre end en time til afgang forlader jeg loungen og går mod gaten.
Der er oprettet et pre-boarding-område for forretningsrejsende i et separat område med sæder.
Boarding foregår lige til tiden og er meget velorganiseret. Sikke en forandring fra min sidste business class-rejse med Aegean Airlines!
Business class-kabine - godt førstehåndsindtryk
På Airbus A330-900neo har Condor 30 business class-sæder fordelt på 8 rækker og en 1-2-1-konfiguration.
Den første række indeholder 4 Prime Seat, og resten består af 26 standard business class-sæder.
Det første indtryk er fantastisk.
Jeg lægger ikke skjul på, at den slags skøre "stribede" identitet, som Condor har brugt siden 2022, er mit yndlingsdesign i flybranchen nogensinde.
Striber er allestedsnærværende, selv på business class, men hele kabinen ser meget elegant ud takket være den mørkeblå farve kombineret med det imiterede træ!
Amenity-kit og snackkurv
Tilbehør og bekvemmeligheder, der gør flyveturen mere behagelig, er en integreret del af business class, især på langdistanceflyvninger.
Prime Seat-passagerer finder disse bekvemmeligheder ved deres sæde:
- Støjreducerende hovedtelefoner til IFE (men du kan bruge dine egne hovedtelefoner, som kan forbindes til skærmen via Bluetooth)
- Lille taske travel organizer
- Amenity-kit, som indeholder:
- Tandbørste
- øjenmaske
- sokker
- Rituals-kosmetik - læbepomade med hjortetalg, håndcreme, fugtighedscreme til ansigtet, kropsspray
På fodskamlen finder du andet udstyr.
- Tøfler
- Pude
- Tæppe
- Sengelinned
Før måltiderne tilbyder besætningen altid varme, våde håndklæder til at tørre hænder og ansigt med.
Efter takeoff tilbyder besætningen stadig pyjamas (på min flyvning var der desværre kun pyjamas i størrelse L/XL til rådighed) og også en meget fin kurv med forskellige snacks, som passagerer i standardsæder ikke får.
Prime Seat vs. Standard Seat - Hvad er forskellene?
Lad os nu se på, hvad forskellen er mellem den første række af "Prime"-sæder og resten af kabinen.
Prime-sædet har følgende fordele i forhold til standardsæderne:
- Kæmpe plads - sædeafstanden er hele 2 meter i forhold til 112 meter på et standard business-sæde.
- Ekstra bred fodstøtte, der også kan fungere som et sæde, så du kan spise sammen med din rejseledsager.
- Større IFE-skærm (24 tommer mod 17 tommer for et standardsæde)
- Lille opbevaringsplads ved siden af fodstøtten (standardsæder har ikke et sådant skab)
Standard sæde
Prime-sæde (flere billeder nedenfor)
Derudover får du stadig et par ekstra små, men gode bonusser i forhold til standardsædet:
- En snackkurv
- Pyjamas
- Amenity-kit med Riutals-produkter (kun et meget grundlæggende amenity-kit er tilgængeligt med standardsædet)
Anmeldelse af Prime Seat - det bedste sæde i den europæiske himmel?
Jeg sidder i mit 2K-sæde, og den allerførste følelse er fantastisk. Jeg kan næsten ikke huske, om jeg har oplevet et mere rummeligt business class-sæde.
Benpladsen er virkelig enorm, både i længden og i bredden takket være den massive fodstøtte. Sædet er behageligt bredt og lige blødt nok.
Det praktiske skab ved siden af fodstøtten er ideelt til opbevaring af f.eks. rejsedokumenter eller boardingkort. Der er også plads til en telefon.
Derudover er der et relativt stort opbevaringsområde mellem sædet og midtergangen, men ikke noget aflåseligt skab.
Betjeningen af sædet er meget enkel og intuitiv via touch-knapperne under armlænet. Du kan hurtigt og nemt folde sædet ud til en seng uden hjælp fra kabinepersonalet.
Sædet har også et universalstik med USB-A- og USB-C-porte.
Spisebordet er solidt og kan trækkes ud med et klik i bunden. Fordi der er så meget plads på Prime Seat, kan du trygt forlade sædet med bordet foldet ud, hvilket er fantastisk.
Førstehåndsindtrykket er perfekt, og jeg kan roligt sige, at Prime Seat Condor i sin klassiske udfoldelige form er et af de bedste business class-sæder, jeg har fløjet i.
Når jeg sammenligner sædet med min sidste langdistanceflyvning på Air Indias business class, kunne forskellen ikke være større.
At folde sædet ud til en seng - hvordan sov jeg?
Men det vigtigste sker selvfølgelig mellem hovedservicen og morgenmaden - især på en lang flyvetur med overnatning.
Sengen på business class.
Det er meget enkelt at folde sædet ud med et tryk på en knap.
Inden da går jeg selvfølgelig på toilettet for at skifte til min pyjamas.
Sengen er 2 meter lang, og takket være bredden på Prime Seat kan man sove komfortabelt i absolut alle stillinger.
Tæppet er meget flot med "Condor"-logoet og de typiske striber.
Hvis sædet var adskilt fra midtergangen med en skillevæg, ville jeg føle mig mere som på First Class end på Business Class.
Køb en business class-flyvning på condor.com
Men hvis vi taler om en følelse af privatliv, så er den til stede selv uden en skærm eller dør. For hvis man ligger ned, kan man ikke se midtergangen og slet ikke de andre passagerer.
Selv om jeg var fuld af indtryk og faktisk ikke havde lyst til at sove, faldt jeg til sidst i søvn over Cameroun og vågnede efter ca. 6 timer over Europa.
Jeg vågnede ikke en eneste gang i løbet af hele turen - en fantastisk oplevelse!
Mad under flyveturen
Sædet er godt, sengen er god, men hvad med servicen og kvaliteten af maden?
Forfriskningerne er de samme for standard- og Prime Seat-passagerer.
Velkomstdrink og peanuts
Den første service er før take-off i form af en velkomstdrink. Du kan vælge mellem mousserende vin, juice eller vand.
Jeg drikker næsten ikke alkohol, når jeg rejser alene, så jeg vælger appelsinjuice.
Før starten studerer jeg den trykte menu, som er tilgængelig ved hvert sæde.
Vi får nødder og vand før hovedmåltidet.
Den vigtigste service
Jeg sætter stor pris på, at den første servering kommer praktisk talt umiddelbart efter boarding for at maksimere muligheden for at sove på en natflyvning.
Forretterne er varierede og omfatter bl.a. rejer, squash, hummus, brød og salat. Der er dog ikke noget valg - der er kun én forret til rådighed.
Besætningen er meget effektiv og opmærksom og høster praktisk talt, så snart jeg er færdig med at malke.
Hovedmåltidet kommer i løbet af få minutter. Her er der 3 forskellige retter at vælge imellem. Jeg valgte laks med basmatiris.
Helt ærligt. Jeg var ikke så begejstret for hverken forretten eller hovedretten.
Både fisken og risene var ret udtørrede, men til gengæld var portionen stor. Jeg har spist værre, men jeg har bestemt også spist meget bedre måltider på et fly.
Jeg fik en lille ostetallerken før desserten.
Men det søde punktum til sidst i form af en kokostærte med passionsfrugt som topping er fantastisk!
Morgenmad
Der serveres ingen mellemmåltider under flyvningen, men det er forståeligt på en natrute. Personligt ville jeg ikke have brugt midflight-snack alligevel - jeg kunne jo ikke engang spise alle de snacks, der var i cupcaken.
Omkring en time før landing får vi morgenmad.
Desværre er der ikke noget valg - kun 1 sort tilgængelig.
Morgenmaden var nok det svageste led på hele flyveturen. Portionerne var meget små og ekstremt uinteressante rent kulinarisk.
Service og besætning under flyvningen
Først og fremmest er jeg nødt til at fremhæve besætningens store arbejde!
De formåede præcis at balancere hjælpsomhed og en afslappet, uformel opførsel på samme tid. Servicen var også absolut fremragende, hvilket jeg især sætter pris på ved natflyvninger, hvor jeg gerne vil sove så længe som muligt.
Underholdningssystem
Den massive 24-tommers skærm med 4K-opløsning har specifikationer som et førsteklasses underholdningssystem, snarere end bare business class.
Men højdepunktet kommer, når man bladrer gennem udbuddet af film og tv-serier.
Jeg har måske aldrig oplevet et så stort udbud, inklusive de seneste aktuelle film. Helt perfekt!
Skærmen er en touchscreen, men da den er næsten 2 meter væk fra mig, er der en moderne fjernbetjening. Den er faktisk ikke særlig responsiv og i det hele taget ikke særlig intuitiv.
Skærmene på standardsæderne er kun 17", men stadig af meget god kvalitet. Udvalget af film og tv-serier på dem er identisk.
Wi-fi
For passagerer på business class er der gratis internet under hele flyvningen.
Wi-fi fungerer under flyvningen i flyvehøjde, dvs. ikke under start og landing.
Internethastigheden varierer betydeligt afhængigt af, hvor flyet befinder sig på det pågældende tidspunkt. Jeg brugte internettet til at chatte. Jeg forsøgte også at arbejde, men det var praktisk talt umuligt på grund af den elendige hastighed.
Alle passagerer får et kort efter takeoff med en adgangskode, som de skal indtaste, når de logger på wi-fi.
Toiletter
For hver 30 passagerer er der 3 toiletter, som kun er beregnet til business class-passagerer.
Toiletterne var altid ulasteligt rengjorte, og du kan tage en opfriskende serviet eller ørepropper fra kurven ved siden af vasken.
Konklusion - har Condor den bedste business class i Europa?
Jeg indrømmer, at jeg nok ikke kan være alt for objektiv. Condor er mit kærlighedsmærke takket være det unikke stribede design.
Og denne følelse blev kun forstærket af den helt fantastiske business class-oplevelse.
Plusser
- Prime Seat er et af de bedste hårde produkter i Europa (som sæde og som seng)
- selv standardsæderne ser godt ud og er over gennemsnittet
- Moderne 1-2-1-sædelayout giver masser af privatliv
- Fantastisk underholdningssystem, der endda kan sammenlignes med Emirates' IFE
- Professionel besætning
- Ofte gode priser
Ulemper
- Mad - morgenmaden er den værste, jeg nogensinde har oplevet på business class + dårligt udvalg (kun 1 forret og morgenmadsmulighed)
- Noget uintuitiv IFE-controller
- Meget basalt amenity-kit, hvis du rejser i et standardsæde
Har Condor den bedste business class i Europa? Der findes nok bedre, især når det gælder maden. Men når du tænker på de ofte meget gode priser, de helt fantastiske sæder og de professionelt uddannede besætninger, så tror jeg, du vil være enig med mig i, at Condors business class helt sikkert er over gennemsnittet.
Hvordan ser eurobusiness class ud på regionale ruter? Se min anmeldelse af flyvningen fra Frankfurt til Prag.
Det er værd at betale ekstra for Prime Seat?
Lad os til sidst vurdere, om jeg ville betale 199 euro igen for et premiumsæde på 1. række.
Stadnard-sæderne så også komfortable ud, men hvis du er høj eller mere omfangsrig, tror jeg ikke, at det ekstra beløb for Prime-sædet vil være spildte penge.
Der er simpelthen betydeligt mere plads i længden og bredden.
Jeg ville nok ikke betale 199 euro for en pyjamas, en ekstra kurv med slik og et bedre udstyr, men jeg ville gøre det for komforten.
Hvad med dig, ville du betale ekstra for et Prime-sæde?
Er der nogen spørgsmål tilbage?
Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til artiklen...