Condor business class A320 (FRA-PRG) - den værste premiumklasse
Hvor stor forskel kan der være på business class på en langdistanceflyvning og en europæisk kortdistanceflyvning?
Det kan illustreres med det tyske flyselskab Condor.
Jeg beskriver, hvor fantastisk langdistanceflyvningen var i en Airbus A330-900 eller i min anmeldelse af business class med et Prime Seat monteret.
Køb af business class
Flyvningen med Airbus A320 mellem Frankfurt FRA og Prag PRG var en del af en langdistancerejse fra Johannesburg til Prag.
Den samlede enkeltbillet kostede 1.000 euro (+ 199 euro for Prime Seat).
Hvis jeg kun ville købe en enkeltbillet mellem Frankfurt og Prag, ville prisen på business class normalt ligge på omkring 340 euro.
Tjek business class-priser på condor.com
- Rejserute: Frankfurt FRA - Prag PRG
- Flyvetid: 50 minutter
- Sæde: 4F
- Fly: Airbus A320, D-AICT (blå striber)
Tilsluttende lounge
Business class-passagerer med Condor kan bruge enhver Lufthansa-lounge i Frankfurt gratis.
Jeg brugte standard Lufthansa Business Lounge ved afgangsgate "A".
Lufthansa-loungerne i Schengen er noget under gennemsnittet, når det gælder mad og plads. Derudover har de en tendens til at være ekstremt overfyldte i spidsbelastningsperioder (især om morgenen og tidligt på aftenen).
- Tip: Har du en natlig forbindelse i Frankfurt? Bo på Sheraton Frankfurt Airport Hotel **** lige over for terminalen.
Boarding - ingen prioriteret boarding
Mens boarding på den foregående flyvning fra Johannesburg var helt separat for passagerer på economy og business class, var der ingen prioriteret boarding i Frankfurt.
Boarding begyndte uden forudgående annoncering efter først-til-mølle-princippet.
Det havde jeg ikke forventet i Tyskland, men pyt med det. Der er værre ting i verden.
Kabine og sæder - lowcost business class
Jeg har affundet mig med det faktum, at passagerer ikke møder rigtige business class-sæder på flyvninger i Europa.
Men mens de fleste andre flyselskaber i det mindste har et forhæng til visuelt at adskille business class fra economy class, er det ikke tilfældet på Condors fly.
Der er ikke noget gardin eller anden visuel adskillelse af kabinen mellem 4. og 5. række, som adskiller de to klasser.
Business class-sæderne er nøjagtig de samme som økonomiklassesæderne. Selv afstanden er ikke større end på økonomiklasse.
Business class-sæderne kan ikke justeres på nogen måde - ryglænet kan ikke lægges en tomme tilbage!
Den eneste forskel er det blokerede midtersæde, som altid forbliver ubesat. Men mens dette sæde hos andre flyselskaber er fysisk blokeret af f.eks. et bord, er det hos Conodor kun en pude.
Det er ægte lavprisforretning!
Forfriskninger under flyvningen
Den eneste fordel i forhold til at flyve på økonomiklasse er maden.
Det får du gratis på business class, selv på en kort flyvning som Frankfurt-Prag.
Dette er en frokostflyvning, og jeg får først en sandwich med roastbeef (ingen andre muligheder) og en sodavand (jeg vælger kun vand).
Efter "hovedmåltidet" får vi stadig to chokoladetrøfler, helt fantastiske, det må man sige!
Andre tjenester om bord
Og sådan er det.
På europæiske flyvninger er der ingen andre tjenester til rådighed for business class-passagerer ud over forfriskninger.
Wi-fi koster det samme som på økonomiklasse.
Den eneste lille forskel er, at du automatisk får en gratis forfriskende serviet med dit måltid.
Og så har du selvfølgelig en højere vægtgrænse - du kan medbringe op til 30 kg bagage gratis.
Du kan finde ud af, hvad bagagegrænserne er i andre klasser, og hvad de maksimale mål for håndbagage er, på vores Condor-bagageside.
Min vurdering
For en pris, der normalt er 3-5 gange højere end økonomiklasse, får du realistisk set kun den ekstra indcheckede bagage inkluderet, en baguette, en drink og en lufthavnslounge.
Jeg vil lade det være op til hver enkelt af jer at vurdere, om det giver mening at købe business class på Condor kun til europæiske flyvninger.
Jeg ville i hvert fald ikke købe sådan en flyvning.
Men jeg tror, at langt de fleste af mine medpassagerer på business class på flyvningen fra Frankfurt til Prag ligesom mig fløj langdistanceflyvninger, og denne flyvning var bare et kort hop.
Og det giver bestemt mening at købe en langdistanceflyvning på business class, som du kan se i min anmeldelse af JNB-FRA-flyvningen.
Søg efter en business class-flyvning på condor.com
Hvilke andre flyvninger har vi oplevet?
Sammenlign, hvordan regional business class ser ud hos andre flyselskaber eller på andre ruter og fly i vores andre anmeldelser.
Vi har allerede disse topanmeldelser på siden:
- Aegean Airlines, Airbus A321or, Athéhy-Prague
- Smartwings, Boeing 737 MAX 8, Prag-Salala
- Lufthansa, Airbus A319, Prag-München
Disse flyvninger kommer op i de kommende måneder:
- Egyptair, Airbus A320neo, Cairo-München
- Lufthansa, Airbus A320neo, München-Cairo
- ITA Airways, Airbus A321neo, Cairo-Rom
Er der nogen spørgsmål tilbage?
Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til artiklen...
På grund af ændringen i LH-gruppens segmentprissystem for bonusflyvninger har jeg haft et par C-flyvninger rundt i Europa. Jeg må sige, at sæderne absolut er det mindste problem. Problemet er de marginale forskelle i service. Nogle steder får man prioriteret boarding, andre steder kommer man med i "flokken". I Zürich blev jeg kørt ud af flyet i en varevogn, andre steder må man klemme sig ind i en bus sammen med andre. For ikke at nævne servicen om bord. Separat business-sektion, super service og mad på samme flyvning og det modsatte på samme flyvning en uge senere. At nogle lounges er tragiske, er en helt anden historie (jeg kan godt lide Frankfurt, især Panorama-loungen). Hvis du køber den i sidste øjeblik for 12k. Miles + 2000,- ekstra for 2 segmenter så fantastisk, men jeg forstår ikke, hvordan nogen kan betale 1000€ eller mere for det ...
Jeg har fløjet med LH-gruppen i Europa på forretningsrejser i omkring 7 år/50 flyvninger og har altid haft prioriteret boarding, så vidt jeg kan huske, service om bord mellem LH/LX/OS er stort set sammenlignelig, bortset fra at maden fra LH næsten altid er elendig, især "Heimat"-køkkenet. Jeg ved ikke, hvor længe det har eksisteret, men nu kan du selv på en kort ZRH-PRG-flyvning forudbestille mad om bord med LX, hvilket er en dejlig bonus. I sidste ende afhænger det altid af menneskerne, den værste oplevelse i europæisk C var på en LX-flyvning opereret af Air Baltic, dejlige piger, men kolde som en snude, efter tilslutning fra langdistance i F Swiss var det som et slag i hovedet😂.