Condor business class A320 (FRA-PRG) - den værste premiumklasse

Sæder på business class

Hvor stor forskel kan der være på business class på en langdistanceflyvning og en europæisk kortdistanceflyvning?

Det kan illustreres med det tyske flyselskab Condor.

Jeg beskriver, hvor fantastisk langdistanceflyvningen var i en Airbus A330-900 eller i min anmeldelse af business class med et Prime Seat monteret.

Køb af business class

Flyvningen med Airbus A320 mellem Frankfurt FRA og Prag PRG var en del af en langdistancerejse fra Johannesburg til Prag.

Den samlede enkeltbillet kostede 1.000 euro (+ 199 euro for Prime Seat).

Hvis jeg kun ville købe en enkeltbillet mellem Frankfurt og Prag, ville prisen på business class normalt ligge på omkring 340 euro.

Tjek business class-priser på condor.com

  • Rejserute: Frankfurt FRA - Prag PRG
  • Flyvetid: 50 minutter
  • Sæde: 4F
  • Fly: Airbus A320, D-AICT (blå striber)

Tilsluttende lounge

Business class-passagerer med Condor kan bruge enhver Lufthansa-lounge i Frankfurt gratis.

Jeg brugte standard Lufthansa Business Lounge ved afgangsgate "A".

Lufthansa-loungerne i Schengen er noget under gennemsnittet, når det gælder mad og plads. Derudover har de en tendens til at være ekstremt overfyldte i spidsbelastningsperioder (især om morgenen og tidligt på aftenen).

Boarding - ingen prioriteret boarding

Mens boarding på den foregående flyvning fra Johannesburg var helt separat for passagerer på economy og business class, var der ingen prioriteret boarding i Frankfurt.

Boarding begyndte uden forudgående annoncering efter først-til-mølle-princippet.

Det havde jeg ikke forventet i Tyskland, men pyt med det. Der er værre ting i verden.

Kabine og sæder - lowcost business class

Jeg har affundet mig med det faktum, at passagerer ikke møder rigtige business class-sæder på flyvninger i Europa.

Men mens de fleste andre flyselskaber i det mindste har et forhæng til visuelt at adskille business class fra economy class, er det ikke tilfældet på Condors fly.

Der er ikke noget gardin eller anden visuel adskillelse af kabinen mellem 4. og 5. række, som adskiller de to klasser.

Business class-sæderne er nøjagtig de samme som økonomiklassesæderne. Selv afstanden er ikke større end på økonomiklasse.

Business class-sæderne kan ikke justeres på nogen måde - ryglænet kan ikke lægges en tomme tilbage!

Den eneste forskel er det blokerede midtersæde, som altid forbliver ubesat. Men mens dette sæde hos andre flyselskaber er fysisk blokeret af f.eks. et bord, er det hos Conodor kun en pude.

Det er ægte lavprisforretning!

Forfriskninger under flyvningen

Den eneste fordel i forhold til at flyve på økonomiklasse er maden.

Det får du gratis på business class, selv på en kort flyvning som Frankfurt-Prag.

Dette er en frokostflyvning, og jeg får først en sandwich med roastbeef (ingen andre muligheder) og en sodavand (jeg vælger kun vand).

Efter "hovedmåltidet" får vi stadig to chokoladetrøfler, helt fantastiske, det må man sige!

Andre tjenester om bord

Og sådan er det.

På europæiske flyvninger er der ingen andre tjenester til rådighed for business class-passagerer ud over forfriskninger.

Wi-fi koster det samme som på økonomiklasse.

Den eneste lille forskel er, at du automatisk får en gratis forfriskende serviet med dit måltid.

Og så har du selvfølgelig en højere vægtgrænse - du kan medbringe op til 30 kg bagage gratis.

Du kan finde ud af, hvad bagagegrænserne er i andre klasser, og hvad de maksimale mål for håndbagage er, på vores Condor-bagageside.

Min vurdering

For en pris, der normalt er 3-5 gange højere end økonomiklasse, får du realistisk set kun den ekstra indcheckede bagage inkluderet, en baguette, en drink og en lufthavnslounge.

Jeg vil lade det være op til hver enkelt af jer at vurdere, om det giver mening at købe business class på Condor kun til europæiske flyvninger.

Jeg ville i hvert fald ikke købe sådan en flyvning.

Men jeg tror, at langt de fleste af mine medpassagerer på business class på flyvningen fra Frankfurt til Prag ligesom mig fløj langdistanceflyvninger, og denne flyvning var bare et kort hop.

Og det giver bestemt mening at købe en langdistanceflyvning på business class, som du kan se i min anmeldelse af JNB-FRA-flyvningen.

Søg efter en business class-flyvning på condor.com

Hvilke andre flyvninger har vi oplevet?

Sammenlign, hvordan regional business class ser ud hos andre flyselskaber eller på andre ruter og fly i vores andre anmeldelser.

Vi har allerede disse topanmeldelser på siden:

Disse flyvninger kommer op i de kommende måneder:

  • Egyptair, Airbus A320neo, Cairo-München
  • Lufthansa, Airbus A320neo, München-Cairo
  • ITA Airways, Airbus A321neo, Cairo-Rom

Er der nogen spørgsmål tilbage?

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til artiklen...

1 Kommentar

Log ind på Cestee

... det verdensomspændende rejsefællesskab

Fortsæt med Facebook

Har du ikke en rejsekonto endnu? Tilmeld dig her