Lufthansa Business Class A319 (PRG-MUC)
I oktober 2025 rejste vi fra Prag til New York for at afprøve den nye Lufhansa Allegris Business Class på en Airbus A350.
Vi skulle videre til en langdistanceflyvning i München, så vi så på en af de korteste flyvninger i Lufthansas netværk, en 266 km lang flyvning fra Prag til München.
Hvor meget service på business class kan man få på ca. 30 minutters ren flyvetid?
Køb af business class
Airbus A319-flyvningen mellem Prag PRG og München MUC var en del af en langdistancerejse til New York.
Jeg betalte for billetten med mine miles fra Aegean Airlines' Miles+Bonus-program, som jeg beskriver nærmere i denne anmeldelse.
Hvis jeg ville købe en enkeltbillet mellem Prag og München, ville prisen på business class normalt ligge på omkring 330 euro.
Tjek business class-priser på lufthansa.com
- Prag PRG - München MUC
- Flyvetid: 35 minutter
- 1D
- Fly: Airbus A319, D-AIBK
Check-in i lufthavnen
Check-in foregår kun i Prags lufthavn, der er ingen transitzone i München.
Vi er allerede i lufthavnen 3,5 timer før afgang, men da Lufthansa har flere daglige afgange fra Prag, er det muligt at checke ind hele dagen.
Vi venter ikke et minut ved prioritetsskranken, og vores bagage bliver tjekket igennem til vores endelige destination.
Erste lounge og boarding
Business class-passagerer, der rejser med Lufthansa, kan bruge Erste-loungen i Prag gratis, men kun hvis loungen ikke er fuld, hvilket sker ret ofte.
Loungen er under gennemsnittet for større europæiske lufthavne, og jeg beskriver den i detaljer i Erste Lounge Review.
Boarding er standard efter zone, og boardingrækkefølgen overholdes nøje.
Vi gik om bord i zone 2, som en af de første.
Kabine og sæder - europæiske klassikere
Er det overhovedet værd at beskrive business class på en europæisk flyvning i detaljer?
Næsten alle flyselskaber er ens. Standardsæder som på økonomiklasse, men med den forskel, at det midterste sæde altid er frit og ubesat.
Lufthansa er ikke anderledes.
På europæiske flyvninger får business class-passagerer ikke noget amenity-kit eller anden ekstra service.
Mad under en 30-minutters flyvning
Mens jeg ikke forventede noget af sæderne og komforten, var jeg virkelig nysgerrig efter servicen.
Flyveturen fra Prag til München er virkelig kort og tager bogstaveligt talt kun et par minutter i luften.
Efter at besætningen var sluppet af sted med den første service - dvs. en lille flaske vand - blev jeg overbevist om, at maden ville blive skåret ned til et absolut minimum, og at vi højst ville få en æske chokolade.
Men i sidste ende blev jeg meget positivt overrasket.
Umiddelbart efter ombordstigning på flyet får vi fuld service. Der er desværre ikke noget valg, så alle får laks med en velsmagende quiche og chokolademousse.
Dertil kommer ubegrænset forbrug af alkoholiske og ikke-alkoholiske drikkevarer - selvfølgelig begrænset af den meget korte flyvetid.
Lige inden landingen får vi stadig en lille lækker chokolade.
Min vurdering
Det hårde produkt, dvs. sæderne og kabinen, er slet ikke værd at bedømme. Også i denne henseende får man på business class kun et gratis sæde ved siden af sig i forhold til economy class.
Jeg blev dog positivt overrasket over forfriskningerne på så kort en flyvning.
Servicen var meget professionel, og det lykkedes besætningen at betjene alle business class-passagerer, inklusive den gentagne drikkevareservice, selv inden for få minutters flyvning.
Der er selvfølgelig ingen grund til at betale for business class på en flyvning fra Prag til München, men som mellemlanding på en langdistanceflyvning er det for mig et produkt, der ikke imponerer, men heller ikke fornærmer.
Hvilke andre flyvninger har vi oplevet?
Sammenlign, hvordan regional business class ser ud hos andre flyselskaber eller på andre ruter og fly i vores andre anmeldelser.
Vi har allerede disse topanmeldelser på siden:
- Aegean Airlines, Airbus A321or, Athéhy-Prague
- Smartwings, Boeing 737 MAX 8, Prag-Salala
- Condor, Airbus A320, Frankfurt-Prag
Disse flyvninger kommer i de kommende måneder:
- Egyptair, Airbus A320neo, Cairo-München
- Lufthansa, Airbus A320neo, München-Cairo
- ITA Airways, Airbus A321neo, Cairo-Rom
Er der nogen spørgsmål tilbage?
Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til artiklen...
Jeg får et lignende indtryk fra min erfaring med LH og Swiss business på kortdistanceflyvninger - og faktisk, når man ser de relativt lave business-priser rundt omkring i Europa nogle gange, hvem kan så værdsætte (og retfærdiggøre) kombinationen af lounge, priority boarding (ja, det er næsten ingenting), følelsen af mere personlig service, sikkerheden ved et gratis sæde ved siden af dig, og vigtigst af alt, bedre og mere "komplet" mad og især bagage til en høj bagagemængde (hvis det er det, han eller hun har brug for), føler jeg, at "europæisk business" nogle gange kan være både pengene og kilometerne værd. Det gælder især, hvis det er en tilslutningsflyvning, som betyder en ekstra lounge på transfer og det samme på hjemrejsen. Flyentusiaster kan bevidst kombinere flere forbindelser - men det koster igen nogle ekstra skatter. Med Swiss fandt jeg business på den korte flyvning endda lidt bedre (ja, den var også lidt længere end flyvningen til/fra MUC), primært på grund af muligheden for at booke online på forhånd fra et meget bredere udvalg af muligheder, selv fra ZRH. Hvis du har pengene (penge, miles eller begge dele), så prøv det, det har en vis merværdi på grund af den dejlige følelse af at have forkælet sig selv med noget ekstra :-)