Aegean Airlines business class Airbus A321neo (ATH-PRG)

I tre år nu har det græske nationale flyselskab Aegean Airlines været "mit" flyselskab.
Jeg har haft travlt med at samle miles til deres Miles+Bonus frequent flyer-program, som er den nemmeste vej til Star Alliance Gold-status, og som også giver mulighed for meget billige bonusbilletter.
Køb af business class
Aegean Airlines tilbyder en gratis opgradering til business class for medlemmer af deres Miles+Bonus frequent flyer-program.
- 2x om året for Silver Miles+Bonus-medlemmer
- 4 gange om året for Gold Miles+Bonus-medlemmer
Betingelsen er, at den oprindelige økonomiklassebillet ikke må være købt til den billigste pris Light, og opgraderingen afhænger naturligvis af den aktuelle sædekapacitet.
Men på mindre "kommercielle" ruter - som f.eks. ruten Athen-Prag - er sandsynligheden for en vellykket opgradering ret stor.
Jeg købte en enkeltbillet Rhodos RHO - Athen ATH - Prag PRG på Flex fra en forretningsrejse til Rhodos og hjem igen for 132 euro.
En betalt business class-billet ville koste mig 565 euro. Ville det være det værd? Døm selv nedenfor.
Tjek priser på business class på aegeanair.com
Jeg anmoder kun om en opgradering på flyvningen Athen-Prag, fordi jeg ikke vil spilde en gratis opgradering på en kort indenrigsflyvning, hvor servicen er skåret ned til et absolut minimum.
Cirka 72 timer før afgang modtager jeg en bekræftelse på min opgradering til business class.
Check-in i lufthavnen
Selv om min første flyvning fra Rhodos til Athen er på økonomiklasse, kan jeg takket være min guldstatus bruge samme check-in som business class-passagerer.
På Rhodos er der en tydeligt markeret skranke kun for business class- og Star Alliance Gold-passagerer, og check-in er meget civiliseret og hurtig.
Jeg får et "Priority"-mærke på min bagage, men det ville jeg også have fået uden opgraderingen alene på grund af min guldstatus.
Business class-passagerer har et særligt fast-track gennem sikkerhedskontrollen på Rhodos, hvor jeg ikke venter et minut.
Loungen ved transfer
Aegean Airlines har ingen lounge på Rhodos, selv ikke for Star Alliance Gold-medlemmer.
Så jeg bruger min Revolut Metal-plan med ubegrænset DragonPass og besøger den lokale The Lounge.
Jeg får adgang til Aegean Airlines' flagskibslounge, når jeg mellemlander 2 timer i Athen. Jeg husker den som over middel fra tidligere besøg, så jeg ser virkelig frem til det!
Men da jeg ser på Flightradar24-appen på tidspunktet for boarding til Rhodos-Athen-flyet, at vores fly endnu ikke har forladt Athen, står det klart for mig, at der ikke vil være noget fra loungen, når vi skifter fly.
Den endelige forsinkelse stoppede til sidst ved 90 minutter, så jeg står bare af flyet i Athen og går gnidningsløst til gaten for flyet til Prag.
Jeg kan ikke nå loungen. Men jeg har bestemt ikke tænkt mig at skille mig af med Miles+Bonus frequent flyer-programmet, så der bliver helt sikkert mulighed for en anmeldelse.
- Tip: Har du en lang mellemlanding i Athen? Bo på Sofitel Athens Airport ***** lige over for terminalen.
Boarding - med et ord: kaos
Boarding foregår fra "bus-gates" i stueetagen. Som ved ethvert besøg i Grækenlands største lufthavn beklager jeg, at det er flyselskabet med hovedknudepunkt i Athen, der har et så generøst frequent flyer-program. Jeg kan ikke lide den lufthavn.
Jeg ser med forfærdelse, at check-in-personalet er fuldstændig opgivende over for at forsøge at adskille den uorganiserede flok mennesker i economy- og business class-passagerer og tildele mig selv en plads et eller andet sted.
Aegean Airlines plejer at gøre en indsats for at sende separate busser ud til business class ved boarding, men det var ikke tilfældet i dag.
Jeg er en af de sidste, der går om bord på flyet.
Kabine og sæder - kedelig "eurobusiness class"
Jeg flyver til Prag på en SX-NAM-registrering, som er en 2 år gammel Airbus A321neo.
Men selv på de nyeste fly har Aegean Airlines ikke fulde business class-sæder, men som måske alle europæiske flyselskaber kun den typiske "euro-business-class".
Det betyder standard økonomiklassesæder med lidt mere benplads og et blokeret midtersæde.
Sædet har ingen ekstra funktioner i forhold til økonomiklassesæderne bagi - standard nakkestøtte, standard madbord, standard rum til flymagasiner og standard mulighed for at læne sig tilbage.
Bortset fra den ekstra benplads er der ikke rigtig noget ekstra.
Forfriskninger under flyvningen
Den største fordel ved business class, bortset fra loungen, som jeg ikke fik lejlighed til at prøve, er den betydeligt bedre mad end på økonomiklasse.
Men gælder det også for Aegean Airlines? Dette flyselskab giver gratis (efter europæiske standarder) ret generøse forfriskninger, selv på økonomiklasse.
Men jeg kan roligt sige, at maden er meget bedre på business class.
Menuen er tilgængelig i handskerummet på sædet foran dig lige fra begyndelsen.
Der er i alt tre services på den to timer lange flyvetur til Prag.
Velkomstdrink
Men der er kun vand, juice eller vin og ingen nødder eller andre snacks.
Efter velkomstdrinken får vi et varmt håndklæde, hvilket også er en ekstra fordel i forhold til økonomiklasse.
Hovedmåltid
Der serveres et varmt standardmåltid på eftermiddagsflyvningen med en forret, dessert og et udvalg af alkoholiske og ikke-alkoholiske drikkevarer.
Hele hovedmåltidet serveres på én bakke, men det er forståeligt nok standard på korte europæiske flyvninger.
- Forret - kun én mulighed: rødbedesalat med appelsin, babygulerødder og tzatiki. Jeg har spist bedre, smagen var ekstremt kedelig.
- Hovedret - to valgmuligheder: stegt kyllingefilet med selleripuré eller fisk med tomater og kartofler. Jeg valgte fisken, men jeg var heller ikke særlig imponeret over denne ret, smagen var igen meget kedelig.
- Dessert - kun én mulighed: semuljehalva og manouriost. Det var klart det bedste ved hele måltidet. Et fantastisk sødt sted.
Snack før flyvningen
Du kan bestille ubegrænset sodavand, vin eller øl eller cocktails før landing eller når som helst efter hovedmåltidet.
Kaffe eller te er også tilgængelig.
Der serveres ikke små måltider før ankomst.
Jeg vælger en cappuccino, selv om det allerede er tidlig aften. Kendere vil tilgive mig for sådan en faux-pas.
Andre tjenester om bord og besætning
Sammenlignet med økonomiklasse er det kun wi-fi, der er gratis.
Når du har checket ind, skal du bare indtaste din reservationskode, så genkender systemet, at det er en business class-billet, og gør internettet gratis tilgængeligt.
Hastigheden er god til at surfe på internettet, men ikke længere til at streame videoer.
Besætningen var nok det lyseste punkt i hele oplevelsen. Den erfarne stewardesse og den meget unge steward var på den anden side perfekte.
De balancerede perfekt mellem hjælpsomhed og naturlighed. Deres opførsel var meget professionel, men alligevel venlig og naturlig.
Min vurdering
Denne særlige oplevelse er svær for mig at bedømme.
Jeg "brugte" kun en gratis opgradering til business class, så det kostede mig de facto ikke noget ekstra.
Men hvis jeg var betalende passager eller havde købt business class med frequent flyer miles, ville jeg være blevet meget skuffet.
Kabinen og sæderne er standard som hos de fleste europæiske flyselskaber - hvilket betyder, at det bestemt ikke er de ekstra 400+ euro værd i forhold til en standard økonomibillet.
Maden var under middel set fra mit perspektiv, og ombordstigningsoplevelsen var helt forfærdelig.
Hvad med dig? Vil du betale ekstra for business class på din næste rejse med Aegean Airlines? Eller har din oplevelse været mere positiv?
Er der nogen spørgsmål tilbage?
Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til artiklen...
2 kommentarer

Den her euroforretning er noget værre rod. Jeg tror ikke, at nogen køber det for deres egne penge. Økonomi til en brøkdel af prisen, helst på Literak.
Og en cappuccino er tydeligvis en faux-pas i disse dage, om noget en caffé corretto - helst med grappa. Alternativt er det en god mulighed for at smage lidt græsk ouzo.
Jeg morede mig over, at for de to af os, der fløj business fra WAW til ATH i ATH, kom der en separat bus for at køre os væk fra flyet, og de andre måtte vente på den næste...
Men der var ubegrænset vin hele tiden...
Ekstra busser til biz-passagerer er også tilgængelige med Turkish Airlines på IST.
Jeg morede mig lidt over, at vi var to i den.