Sådan kommer du rundt Sydkorea

Sydkorea

Sydkorea har et sofistikeret offentligt transportsystem af høj kvalitet samt veje og motorveje. På trods af de små forskelle i forhold til transport i Europa eller USA vil du hurtigt vænne dig til det koreanske system og opdage, at det er meget nemt at rejse her, selv for udenlandske turister.

Sammenlign priser på biludlejning

I Sydkorea kan du benytte dig af indenrigsfly, højhastighedstog og lokale jernbaner, moderne langdistancebusser og offentlig transport.

I bil i Sydkorea

Selv om det offentlige transportsystem i Korea er sofistikeret og udbredt uden for de store byer, er det stadig den mest effektive og bekvemme løsning at leje en bil, hvis du vil udforske landskabet, bjergområderne og kystlinjen i Korea.

Selv udenlandske besøgende kan leje en bil i Sydkorea uden meget papirarbejde.

For detaljerede oplysninger om at rejse i bil, se kapitlet Biludlejning i Sydkorea.

Indenlandsk lufttransport

På trods af Sydkoreas relativt lille størrelse og gode landtransport er der også en travl indenrigsflytrafik. Der er i alt 15 lufthavne i Sydkorea med ruteflyvning.

Det kan sjældent betale sig at flyve inden for fastlandet, men prisen er fuldt ud konkurrencedygtig med tog og busser på nogle ruter, især hvis du rejser med håndbagage.

Med fly inden for fastlandet

Seoul-Gimpo GMP Airport fungerer som det vigtigste knudepunkt for indenrigsflyvninger med Jeju Island og Busan som de mest almindelige destinationer. Denne rute flyves 2-3 gange i timen, og enkeltbilletter koster fra 25 usd, hvis de er købt mindst en måned i forvejen.

Fra fastlandet er der også flyvninger til Ulsan, Gwangju, Muan og Pohang.

Find flyvninger rundt i Korea

Ruterne til fastlandet betjenes for det meste af Air Busan, Korean Air, Jin Air og Jeju Air. Hi Air tilføjer flyvninger til mindre byer.

Verdens travleste rute mellem Seoul og Jeju

Koreansk indenrigsflyvning har haft en førsteplads i verden i flere år. Ruten fra Gimpo-lufthavnen i Seoul til den populære ferieø Jeju er verdens travleste nogensinde.

På den cirka en time lange rute er der op til 200 flyvninger om dagen i højsæsonen. Det betyder, at ruten uden overdrivelse har kortere intervaller end f.eks. metroen i Seoul.

Gennemsnitsprisen for en returbillet fra Seoul til Jeju er mellem 100 usd og 180 usd.

De billigste billetter tilbydes normalt af T'Way Airlines, Air Busan, Jeju Air og Jin Air, mens Korean Air, Asiana Airlines og Air Seoul tilbyder de fleste forbindelser.

Tog og eksprestog

Sydkorea har over 5.000 km jernbanelinjer, der forbinder de fleste større byer. De lokale linjer til landområderne er dog minimale, så jernbanerne i Korea fungerer primært som et middel til hurtige rejser over lange afstande.

Det koreanske jernbanesystem er meget moderne med nye, rene og meget pålidelige tog. Jernbanenettet er opdelt i konventionelle linjer og højhastighedslinjer.

Højhastighedstog i Republikken Korea kan tages på følgende strækninger:

  • Seoul - Cheonan - Daejeon - Daegu - Ulsan - Busan (maks. hastighed 305 km/t)
  • Seoul - Cheonan - Iksan - Gwangju (maks. hastighed 305 km/t)
  • Seoul - Manjong - Pyeongchang - Gangneung (maks. hastighed 260 km/t)
  • Seoul - Wonju - Yeongju - Gyeongju - Busan (maks. hastighed 260 km/t)

Der er to jernbaneselskaber i Sydkorea.

Korail med KTX-højhastighedstog

Det statsejede selskab driver både KTX-højhastighedstog og konventionelle stop-and-go-tjenester på alle linjer i landet.

Korail inddeler togene i flere grupper, og du kan allerede udlede, hvor hurtig og god servicen vil være, når du bestiller din billet:

  • KTX-Sancheon - topmoderne højhastighedstog til hastigheder over 300 km/t
  • KTX-I - ældre højhastighedstog baseret på franske TGV-enheder til hastigheder over 300 km/t
  • KTX-Eum - moderne højhastighedstog til sekundære højhastighedslinjer med hastigheder op til 260 km/t
  • ITX - moderne tog med høj kapacitet til hastigheder på op til 200 km/t
  • Saemaul - et konventionelt tog med lokomotivtrukne vogne, de hurtigste tog, indtil højhastighedstogene kom i drift, i dag kører de på sekundære linjer som eksprestog
  • Mugunghwa - konventionelt tog med lokomotivtrukne vogne, langsomste stop, stopper på de fleste stationer langs ruten
  • Nuriro - tilsvarende langsomme tog som Mugunghwa, hvor der anvendes mere moderne enheder

Billetter og priser

Billetter til toget kan købes online på den officielle hjemmeside letskorail.co.kr eller på stationen før afgang.

Traditionelle bemandede billetskranker og billetautomater på engelsk er tilgængelige overalt. Nogle automater fungerer kun med koreanske kreditkort, mens andre kun fungerer med udenlandske kreditkort, men de er altid tydeligt markeret.

Billetpriserne er lige dyre online og på stedet, men hvis du rejser med eksprestog på travle tidspunkter (morgen, eftermiddag, fredag, søndag) og har brug for at tage toget på det nøjagtige tidspunkt, anbefaler vi at købe online. Det sker, at nogle tog bliver udsolgt flere dage i forvejen. Det er dog ikke noget stort problem, da der er masser af tog på hovedlinjerne.

Du kan også bruge Korail-appen (Google Play / App Store).

Det er ikke nødvendigt at printe en billet, der er købt online. Du skal bare have en QR-kode gemt på din mobiltelefon, men i de fleste tilfælde får du ikke engang brug for den. Du vil altid have vogn- og pladsnummeret markeret på din billet. Konduktøren går bare gennem toget og tjekker, om de pladser, du har købt, er optaget. Billetterne bliver kun kontrolleret, hvis der er uoverensstemmelser.

Desuden er alle tog udstyret med gratis wi-fi, så man kan få adgang til billetten på sin telefon, selv om man ikke har et koreansk SIM-kort.

Eksempler på billetpriser og rejsetider:

  • Seoul - Busan
    • KTX-ekspresstoget kører 2:40 og koster 59 800 krw
    • ITX-ekspresstoget kører 4:45 og koster 42 600 krw
    • Mugunghwa-stoptoget kører 5:50 og koster 28 600 krw
  • Seoul - Mokpo: kun KTX-ekspresstog kører på ruten med en rejsetid på ca. 2:40 og en pris på 53 100 krw
  • Seoul - Yeosu: kun KTX eksprestog kører på ruten med en rejsetid på ca. 3:15 og en pris på 47 500 krw
  • Seoul - Gangneung: kun KTX-EUM højhastighedstog kører på ruten med en rejsetid på ca. 2:00 og en pris på 27 600 krw
  • Seoul - Pyeongchang: kun KTX-EUM højhastighedstog kører på ruten med en rejsetid på ca. 1:30 og en pris på 19 700 krw
  • Busan (Bujeon) - Mokpo: kun Mugunghwa-tog kører på ruten med en rejsetid på ca. 6:40 og en pris på 24 500 krw

SRT

Super Rapid Train (forkortet SRT) er et privat selskab, der kun kører højhastighedstog til/fra Seoul på de store koreanske ruter.

I modsætning til det statsejede Korail-selskab i Seoul standser det ikke på hovedbanegården i Seoul i byens centrum, men i stedet på Suseo Station i den sydøstlige udkant af byen. SRT-togene kører på følgende ruter:

  • Suseo (Seoul) - Cheonan - Daejeon - Daegu - Ulsan - Busan
  • Suseo (Seoul) - Cheonan - Iksan - Gwangju - Mokpo

På ruten fra Seoul til Busan kører der op til 40 tog om dagen, mens der kører 20 tog om dagen til Mokpo.

Billetter og priser

Som med Korail kan billetter købes online på etk.srail. kr og på stationer i billetkontorer eller automater. Prisen er den samme ved køb online og på stedet.

De fjernere stationer i Seoul kompenserer for de lavere billetpriser end Korail:

  • SeoulSuseo - Busan: 52 300 krw
  • Seoul Suseo -Mokpo: 46 100 krw

Langdistance-busser

Du kan tage en bus til stort set alle steder. Busserne kører på 15 minutter til de større byer og på en time til de mindre byer og landsbyer.

Langdistancebusser er meget komfortable, og i modsætning til europæiske eller amerikanske busser har de et sæde mindre i rækken (2+1 layout), hvilket skaber meget mere plads.

På ruter, hvor der også kører eksprestog, konkurrerer busserne på prisen. Men især i turistattraktioner langs kysten, men også i bjergene, er busser den eneste mulige transportform.

Langdistancebusser i Sydkorea er opdelt i to typer: ExpressBus og InterCityBus. Der er altid flere busstationer i de større byer, som vi f.eks. beskriver i vores guide til Seoul eller vores guide til Busan.

InterCity-busser konkurrerer endda med ExpressBuses på nogle ruter, så det er altid værd at sammenligne køreplaner og priser på de to hjemmesider nedenfor.

Expressbus

Ekspresbusser kører på de store ruter mellem Koreas største byer (men især fra Seoul) og konkurrerer ofte med togene. De kører for det meste på motorveje og har minimale stop.

Billetter kan købes før afgang på busstationen eller på hjemmesiden kobus.co.kr. Selv om flere selskaber kører på forskellige ruter, behøver man ikke besøge forskellige hjemmesider eller kiosker. Alt er integreret i et enkelt billetkontor eller en enkelt kobus.co.kr-hjemmeside.

På hovedruterne er det ikke nødvendigt at købe billetter på forhånd. Der er et stort antal forbindelser, og det er stort set umuligt at finde dem alle optaget.

Priserne fastsættes altid pr. rute og er de samme for alle selskaber. De er kun gradueret efter bussernes kvalitet, som er inddelt i Economy, Excellent og Premium. I praksis er forskellene dog små, og Economy-busserne er allerede fremragende med hensyn til komfort og ligger langt fra f.eks. europæiske eller amerikanske langdistanceforbindelser.

Eksempler på priser (billigste økonomiklasse) og rejsetider:

  • Seoul - Busan: 4 timer, pris 25 400 krw
  • Seoul -Mokpo: 4 timer, pris 23 100 krw
  • Seoul -Sokcho: 2:20, pris 16 400 krw
  • Seoul -Pohang: 3:40, pris 22 100 krw

InterCityBus

InterCitys lige så komfortable langdistancebusser kører til mindre byer, men de ligger stadig over niveauet for forstadstransport og har specialiseret sig i længere ruter, ligesom ekspresbusser. I det virkelige liv vil passageren ikke kunne se den store forskel på en InterCity- og en ekspresbus.

Billetter kan købes før afgang på busstationen eller online på intercitybuse.tmoney.co.kr. Selv om flere selskaber kører forskellige ruter, behøver du ikke besøge forskellige hjemmesider eller kiosker. Alt er integreret i et enkelt billetkontor eller en enkelt hjemmeside intercitybuse.tmoney.co.kr.

InterCity-busser er ofte meget hyppige.

Eksempler på priser og rejsetider:

  • Seoul - Sokcho: 2:20, pris 20 600 krw
  • Seoul -Donghae: 2:50, pris 25 600 krw
  • Busan - Wando: 3:40, pris 36 900 krw
  • Busan- Mokpo: 3:40, pris 34 600 krw
  • Busan- Gangneung: 5:00, pris 39 900 krw

I modsætning til ekspresbusser kører InterCity-busser ikke kun fra Seoul, men fra alle større koreanske byer på alle tidspunkter i hele landet.

InterCity-busserne kører fra hele verden, fra hele verden til hele verden.

Koreanske byer har et veludviklet offentligt transportsystem. Der er undergrundsbaner i 6 byer (Seoul, Busan, Daejeon, Daegu, Gwangju og Incheon). Hundredvis og tusindvis af buslinjer tager sig af resten af by- og forstadstransporten.

Der findes ikke sporvogne i nogen by i Korea.

Transportkort

Hvis du på forhånd ved, at du vil bevæge dig rundt i flere byer, og at du planlægger at bruge offentlig transport i større omfang, anbefaler vi helt klart at købe et T-Money (Seoul) eller Cashbee (Busan og den sydlige del af landet) transportkort lige i lufthavnen.

Begge kort er kompatible med hinanden og fungerer i alle koreanske transportsystemer.

Først skal du købe et blankt T-Money-kort (eller turistversionen af Korea Tour Card) eller Cashbee for 4.000 krw. Derefter fylder man kortet op til det valgte beløb i en hvilken som helst billetautomat over hele landet eller i en 7-Eleven- eller emart24-butik, som findes overalt, også i de mindste landsbyer.

Hvis du forventer at tage mindst 4 ture med offentlig transport om dagen, skal du regne med at bruge omkring 6.000 til 7.000 krw om dagen.

Derefter bruger du kortet til at betale ved metroens drejeknapper (altid når du går ind og ud af stationen) og i alle busser over hele landet. På by- og forstadsbusser stiger du altid på gennem fordøren og "tapper" dit kort på validatoren i nærheden af chaufføren. Glem ikke at bippe dit kort ved validatoren nær bagdøren, når du står af. Det er den eneste måde at beregne din billetpris korrekt på.

Færger

Netværket af færger og både, der forbinder de kystnære og ydre øer med fastlandet og hinanden, er meget omfattende i Korea.

De enkelte rederier og havne har normalt ikke deres egne hjemmesider, så det er en ret vanskelig disciplin at finde ud af køreplaner på forhånd. Faktum er dog, at færgebilletter aldrig skal købes på forhånd, det er altid nok at købe dem på stedet før overfarten.

Priserne er subsidierede og derfor lave. Generelt og meget groft sagt koster en færgetur på 1 time omkring 5.500 krw.

De største havne er Mokpo, Incheon, Donghae, Pohang og Wando. Men når man ser på kortet, er det tydeligt, at der er hundredvis af bådruter langs hele halvøen.

Denne artikel kan indeholde affiliate-links, som vores redaktion kan tjene penge på, hvis du klikker på linket. Se vores side om reklamepolitik.