Lufthansa CRJ900: anmeldelse af business class indenrigs (MUC-FRA)

Business class-kabine, økonomiklasse-kabine i baggrunden

En del af min store First Class-rejse til Japan omfattede flere regionale flyvninger på fly, der slet ikke har First Class. Disse mellemlandinger foregik derfor på Business Class.

Og en af mine flyvninger var en kort indenrigsrejse i Tyskland mellem München MUC og Frankfurt FRA.

Køb af fly og check-in

Jeg ville helt sikkert ikke selv købe sådan en business class-flyvning, så jeg beskriver ideen om at flyve til Japan på første klasse i denne anmeldelse.

Check-in foregik allerede i Cairo CAI, som jeg beskriver nærmere i denne anmeldelse.

I München har jeg kun en ca. 2-timers mellemlanding uden at skulle forlade transitzonen.

Tjek priser på business class på lufthansa.com

Senator Lounge München og boarding

Jeg har ingen planer om at shoppe, når jeg lander, så jeg går direkte til loungen.

Selv om jeg kun skifter mellem to business class-flyvninger, er begge inkluderet i first class-billetten, så jeg kan vælge, om jeg vil gå til First Class Lounge eller Senator Lounge.

Jeg vil gerne besøge førstnævnte på vejen tilbage, så jeg tager til Senator Lounge.

For at være ærlig bemærker jeg ikke den store forskel fra Lufthansas standard Business Class-lounge. Den største forskel er tilstedeværelsen af en bar med et meget større udvalg af alkoholiske drikkevarer, men da jeg drikker meget lidt alkohol på solorejser, er denne ændring slet ikke vigtig for mig.

Jeg arbejder et stykke tid og spiser en lækker Kaiserschmarrn.

Jeg finder vej til flyet ca. 15 minutter før boarding. Vi flyver med det mindste fly i Lufthansas flåde - en Bombardier CRJ-900 - hvilket betyder, at boarding ikke sker via boardingbroen, men til fods.

Flyet er parkeret lige ved siden af terminalen, så vi behøver ikke at tage en bus.

Ruten München-Frankfurt bruges hovedsageligt af forretningsrejsende, som flyver meget ofte, så jeg forventer ingen kaotiske scener under boarding, og det er også, hvad der sker.

Sætningen "boarding completed" høres ca. 3 minutter efter boardingstart.

Kabine og sæder - ingen overraskelser

Jeg er allerede bekendt med Lufthansas Regional Business Class, herunder en tilsvarende lang flyvning fra Prag til München.

Så jeg formoder, at business class på sådan et lille fly ikke vil være noget ud over Lufthansas standarder under gennemsnittet.

Desværre tager jeg ikke fejl, situationen er snarere værre, men det skyldes simpelthen et meget lille flys egenskaber.

På denne flyvning optager Business Class to tredjedele af kabinen. Alene denne sætning antyder, at Business Class kan flytte mellem forskellige rækker på hver flyvning, hvilket kun betyder én ting - sæderne og afstanden er nøjagtig den samme for Business Class og Economy Class.

Den eneste forskel for business class-passagerer er, at sædet ved siden af dem altid forbliver ubesat.

Benpladsen i CRJ Bombarider er ubetydelig, og det hjælper heller ikke, at jeg sidder på 3. række.

Mad på en indenrigsflyvning - sødt uden valgmuligheder

Flyvningen har samme længde som den nylige rute fra Prag til München, så jeg forventer lignende snacks.

Velkomstdrinken er stadig standard, og man kan vælge mellem champagne, alkoholfri juice, Avionics signaturcocktail eller vand. På denne flyvning vælger jeg kun vand.

Desværre er situationen betydeligt værre.

Der er kun en sød kage - intet valg af noget salt, og slet ikke sundt. Kun én slags kage.

Desuden er desserten ikke særlig god, den er meget kompakt, og jeg kan knap nok spise en tredjedel af den.

Efter desserten får jeg en kop kaffe, men for at være ærlig kan jeg ikke huske, at jeg nogensinde har haft det værre, og det er ikke kun på et fly.

For at de søde sager ikke skal være nok, får vi et lille nougatslik inden landing.

Konklusion - business class uden idé og uden indsats

Jeg forventede ikke meget. Og fik endnu mindre.

Jeg forstår, at flyvninger som denne primært fungerer som forbindelser til langdistanceflyvninger, hvor business class trods alt ser lidt anderledes ud.

Alligevel kunne jeg forestille mig, at der i det mindste var gjort en indsats, og at jeg som passager ville blive positivt overrasket. Selv på så kort en flyvning.

Det gjorde det faktisk. Men ikke behageligt. Det faktum, at jeg ikke engang får et valg af måltider på business class, selv om det bare er småting, betragter jeg som en virkelig stor faux-pas fra Lufthansas side.

Jeg kan ikke rigtig bedømme selve kabinen på Bombardier CRJ-900. Der er ikke noget, man kan gøre ved egenskaberne ved sådan et lille fly, og den overordnede plads og fornemmelse om bord matcher det.

Er der nogen spørgsmål tilbage?

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til artiklen...

0 kommentarer

Log ind på Cestee

... det verdensomspændende rejsefællesskab

Fortsæt med Facebook

Har du ikke en rejsekonto endnu? Tilmeld dig her