Egyptair B737: anmeldelse af den gammeldags Business Class CAI-MUC

Mig på business class i Egyptair

En del af min store rejse i den nye Lufthansa Allegris First Class til Japan omfattede flere regionale flyvninger på fly, der slet ikke har First Class. Disse mellemlandinger foregik derfor på Business Class.

Køb og udvælgelse af flyrejser

For at få den laveste pris købte jeg min First Class-billet fra Cairo, hvor jeg kunne vælge mellem en direkte flyvning med Lufthansa til Frankfurt eller en flyvning med Egyptair til München efterfulgt af en indenrigsflyvning med Lufthansa fra München til Frankfurt.

Jeg valgte selvfølgelig den anden mulighed for at prøve Egyptairs regionale business class, som jeg aldrig har fløjet med før.

Oprindeligt skulle flyvningen fra Cairo til München være en Airbus A320neo med den nye business class, men i sidste ende blev der foretaget et typeskift, og jeg fløj med en Boeing 737-800 med en ældre old-school kabine.

Hvordan ser sådan en business class ud, og er den overhovedet værd at betale ekstra for?

Check-in i lufthavnen

Jeg checker ind i Cairo Lufthavn, som er Egyptairs hovedknudepunkt.

Det betyder, at Egyptair har et stort antal skranker åbne hele dagen, og jeg kan checke ind mere end 4 timer før afgang.

Der er mange skranker dedikeret til business class-passagerer, så jeg skal ikke vente 5 minutter på at checke ind.

Min endelige destination er Tokyo, med 2 timers mellemlanding i München og 22 timer i Frankfurt. Jeg får mulighed for at få min kuffert tjekket ind direkte til Tokyo eller kun til Frankfurt.

Jeg vælger kun at checke ind i Frankfurt, da jeg har brug for at pakke mine vinterting ud - i Frankfurt har jeg planer om at besøge de lokale berømte julemarkeder.

Egyptair og alle Star Alliance-flyselskaber har et særligt fast-track til paskontrollen for business class-passagerer og indehavere af guldkort. Der er dog flere mennesker end i den almindelige kø, så jeg vil ikke bruge den.

Cairo-lounge og boarding

De fleste Egyptair-flyvninger går fra Terminal 3, hvor flyselskabet har sine egne lounges.

Desværre er mit nuværende fly til München fra Terminal 2, så efter at have været igennem paskontrollen bevæger jeg mig til den mindste af terminalerne, hvor Egyptair kun bruger den kontraherede Plaza Premium Lounge.

Det er en lille og ikke særlig veludstyret lounge, som ofte er overfyldt og meget ukomfortabel. Faktisk er den kun adskilt fra korridoren af en skærm og ikke af en solid væg.

Morgenmadsbuffeten er dog ret stor, så jeg spiser morgenmad og går derefter straks til afgangsgaten - Terminal 2 er meget rummelig med masser af siddepladser og paradoksalt nok et mere stille miljø end selve loungen.

Flyet var til tiden, og boarding var meget organiseret efter gruppe. Business class-passagerer gik om bord i 2. gruppe umiddelbart efter børnefamilier og kørestolsbrugere.

Kabine og sæder - gammeldags, men komfortable

Selv på regionale flyvninger har Egyptair, i modsætning til de fleste europæiske flyselskaber, en fuld Business Class-kabine med komfortable sæder i en 2-2-konfiguration.

Business Class på Boeing 737-800 er dog af ældre dato - fra omkring 2005 - og det kan ses på faciliteterne.

Men sæderne er brede, meget bløde og komfortable, og der er rigelig benplads, selv for høje mennesker.

Den store ulempe er den ekstremt ukomfortable nakkestøtte, som er næsten umulig at forme.

Den gammeldags fodstøtte er også ret mærkelig, og jeg ved stadig ikke, hvordan den skal bruges.

Helt malplaceret i dag er den individuelle skærm i sædet, som jeg tror var forældet på produktionstidspunktet. Det er umuligt at se en kvalitetsfilm på en lille skærm med en elendig opløsning, og jeg vil helt klart anbefale at downloade film eller tv-serier til din egen telefon eller bærbare computer på forhånd.

Generelt kan jeg dog sige, at selve sædet er behageligt, at det kan lægges tilstrækkeligt ned, og at det er et solidt produkt sammenlignet med næsten alle europæiske flyselskaber.

Forfriskninger og service under flyvningen

Allerede ved boarding bliver jeg mødt med en pakke med nyttige ting til brug under flyvningen.

Business class-passagerer får en ret stor og behagelig pude, et tæppe og en lille amenity-kit.

Den grå taske ser ikke særlig præsentabel ud, men indholdet er ret generøst - indeni finder man en øjenmaske, sokker, en kam, ørepropper, tør håndcreme, læbepomade med hjortetalg, en tandbørste, en kuglepen og en vådserviet i en pakke.

Før afgang får jeg en velkomstdrink - vand eller juice efter eget valg - og en pakket kold vådserviet.

Business class-passagerer har en halvliters flaske vand uden kulsyre i lommen på deres sæde.

Cirka 20 minutter efter take-off kommer den første service i form af en sodavand og en lille cookie.

Hovedservicen kommer først ca. 1,5 time efter take-off. Passagererne har en klassisk trykt menu, hvorfra de kan vælge 2 forskellige forretter og 4 forskellige hovedretter.

Jeg vælger laks som forret og kylling med couscous som hovedret.

Jeg har fået bedre måltider på et fly, og kyllingen og couscousen er ret tørre.

Men desserten med Dubai-chokolade er rigtig god.

Spisebordet er placeret i ryglænet og er nemt at sætte op og tage ned selv.

Der er universalstik mellem sæderne til opladning af elektronik.

En fin detalje er klistermærkerne med information til besætningen, uanset om du vil vækkes til et måltid eller tværtimod ikke vil forstyrres under flyvningen. Du sætter det klistermærke, du ønsker, på toppen af dit sæde.

Min vurdering

Business class på Boeing 737 Egyptair er ganske vist gammel og for eksempel IFE - in-flight entertainment-systemet - direkte utilstrækkeligt, men generelt er sæderne ganske komfortable og bedre end hos langt de fleste europæiske flyselskaber.

Jeg fløj Lufthansa business class på vej tilbage fra München til Cairo, og komforten er uforligneligt bedre hos Egyptair. Helt klart og uden tvivl.

Servicen under flyvningen er ret gennemsnitlig. Især maden var jeg ret skuffet over, men på den anden side er amenity-kittet over gennemsnittet for en regional flyvning sammenlignet med andre flyselskaber i regionen.

Alt i alt har Egyptair et forældet, men ret solidt produkt, der på næsten alle områder overgår de fleste europæiske flyselskaber.

Hvilke andre flyvninger har vi oplevet?

Sammenlign, hvordan regional business class ser ud hos andre flyselskaber eller på andre ruter og fly i vores andre anmeldelser.

Vi har allerede disse topanmeldelser på siden:

Er der nogen spørgsmål tilbage?

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til artiklen...

0 kommentarer

Log ind på Cestee

... det verdensomspændende rejsefællesskab

Fortsæt med Facebook

Har du ikke en rejsekonto endnu? Tilmeld dig her