Sådan kommer du rundt Japan

Japan

Japan har et meget avanceret og ekstremt tæt jernbanenet. De verdensberømte shinkansen-højhastighedstog suppleres af konventionelle tog, der bringer passagererne til selv de mindste landsbyer.

På fjernere ruter giver meget hyppige flyrejser ofte den bedste værdi for pengene. Hvis man køber i god tid, kan en billet med bagage være op til 30 % billigere end en shinkansen-billet.

Et billigt alternativ til tog og fly er langdistancebusser, som også kører om natten i forhold til tog.

Find hotelpriser i Japan

Japan Rail Pass

Japan Rail Pass, forkortet JR Pass, er en billet til ubegrænset togrejse på alle 6 afdelinger af Japan Railways. Det sælges i uge- og 14-dagesversioner.

Ud over det nationale pas findes der også et stort udvalg af regionale JR-pas.

Pris på JR Pass

Det landsdækkende Japan Rail Pass sælges i tre forskellige varianter - 7 dage, 14 dage og 21 dage.

Der sælges billetter til almindelige vogne og den såkaldte Green Car, som svarer til en 1. klasses vogn.

Børn mellem 6 og 11 år får 50 % rabat.

7 dage 14 dage 21 dage
Ordinary Car 50 000 jpy 80 000 jpy 100 000 jpy
Green Car 70 000 jpy 110 000 jpy 140 000 jpy

Er Japan Rail Pass det værd?

Før du køber et JR Pass, er det en god idé at beregne, hvor mange gange du vil rejse, og hvor meget du vil betale for hver rejse. Du kan finde links til de enkelte jernbaneselskaber, herunder billetpriser, nedenfor.

Japan Rail Pass er ret dyrt og kan betale sig, hvis du skal rejse langt ofte (mindst 3-4 gange på 7 dage) og også tage flere kortere ture.

Husk også, at JR Pass ikke gælder til offentlig transport, undergrundsbaner, sporvogne eller busser.

Hvordan køber jeg et JR Pass?

Japan Rail Pass er kun tilgængeligt for udlændinge og kan ikke købes i Japan.

Du kan købe JR Pass i udlandet hos akkrediterede forhandlere (se liste), men det er meget nemmere at købe online.

Der er mange hjemmesider og rejsebureauer, der sælger JR Pass, men den eneste officielle hjemmeside for de japanske jernbaner, hvor du kan købe Japan Rail Pass uden ekstra omkostninger, er denne:

Når du ankommer til Japan, skal du hente et fysisk JR Pass i papirform.

Du kan hente et Japan Rail Pass i de fleste internationale lufthavne, på alle shinkansen-stationer og større jernbaneknudepunkter samt hos forskellige andre turistbureauer.

En liste over alle steder, hvor du kan hente et JR Pass, findes på denne side: japanrailpass.net/exchange.

Reservation af pladser - Mizuho- og Nozomi-toggebyr

Når du rejser med en hvilken som helst type shinkansen eller konventionelt tog som Limited Express, er det ikke nok bare at have et JR Pass, du skal også reservere en plads i vognen.

Du kan reservere pladser i "Reserverede" vogne, hvor du altid er garanteret en plads, men også i "Ikke-Reserverede" vogne, hvor det kan ske.

Disse reservationer er gratis for JR Pass-indehavere. Undtagelser er højhastighedstog markeret som Nozomi eller Mizuho, de hurtigste forbindelser, der kører mellem Tokyo - Nagoya - Kyoto - Osaka - Hiroshima - Fukuoka - Kagoshima.

For at rejse med disse tog skal du betale et særligt tillæg, se detaljer på: japanrailpass.net/special-ticket. Der er dog mange lidt langsommere tog på ruten (f.eks. af typen Sakura eller Kodama), som du kan rejse med uden ekstra omkostninger.

Bortset fra nogle meget travle dage om året (især helligdage, jul, nytår osv.) er der ingen problemer med at få plads på Reserved.

Hvordan booker jeg en plads?

Du kan booke en plads online sammen med købet af et Japan Rail Pass på japanrailpass.net/en/purchase/online. Alle reservationer vil derefter blive afhentet ved ankomsten sammen med JR Pass.

Du kan også foretage en reservation lige før afgang på en hvilken som helst station ved billetskranken eller endda i en automat (for shinkansen er automaterne markeret med grønt).

Detaljerede oplysninger og instruktioner med en video kan findes her: japanrailpass.net/reserved-seat-reservation

Hvor er JR Pass gyldigt overalt?

Japan Rail Pass dækker alle jernbaner i alle grene af den statsejede JR Railway og nogle andre linjer, herunder nogle busser eller færger.

Derimod er JR Pass ikke gyldigt på nogen private jernbaneselskaber.

Du kan bruge JR Pass på følgende tjenester:

  • Alle Shinkansen-tog i Japan, undtagen Nozomi- og Mizuho-tog, hvor der opkræves et tillæg.
  • Alle konventionelle tog fra JR Central, JR West, JR East, JR Kyushu, JR Hokkaido, JR Shikoku
  • Alle lokale JR-buslinjer (kan ikke bruges med highway -busser)
  • JR WEST-færge til øen Miyajima
  • Monorail til Haneda lufthavn

Regionale bekvemmelighedsbilletter

Hvis du ikke rejser i hele Japan, kan forskellige regionale JR-pas være nyttige.

Priserne er betydeligt lavere end det landsdækkende Japan Rail Pass og ligger fra 12.000 jpy.

Disse kort findes på de enkelte JR-grenbaners hjemmesider og kan normalt kun købes online, ligesom det landsdækkende JR Pass. Du kan hente din billet ved ankomsten til Japan på de samme steder som JR Pass: japanrailpass.net/exchange.

Shinkansen - togtyper og billetter

Shinkansen-højhastighedstog kan køre op til 320 km/t og var de første højhastighedstog i verden, der kørte i fast rutefart.

I dag omfatter shinkansen-netværket i alt 9 linjer. I virkeligheden er der en hovedlinje fra Hakodate i den sydlige del af Hokkaido til Kagoshima i den sydlige del af Kyushu, som er opdelt i 5 sektioner, som hver regional afdeling af det statsejede JR Railway opkalder efter sig selv.

Fra denne linje er der 4 kortere udløbere til den anden kyst af Honshu.

Navngivningen af de enkelte linjer er ret symbolsk og betyder ikke meget for passagererne, men af og til optræder disse navne på selskabernes hjemmesider.

Togene bevæger sig ofte mellem linjerne uden at skifte tog.

Undtagelsen er Tokyo, hvor alle afgange altid starter eller slutter. Så ingen shinkansen kører uden skift på tværs af Japan, og der er altid mindst 1 skift i Tokyo.

  • Tokaido Shinkansen - kører mellem Tokyo og Shin-Osakastationerne
  • Sany'o Shinkansen - kører mellem stationerne Shin-Osaka og Hakata (Fukuoka)
    • Betjenes af JR WEST, billetter og køreplaner på westjr.co.jp
    • Maksimal hastighed er 300 km/t
  • Tohoku Shinkansen - kører mellem Toyko og Shin-Aomoristationerne
    • Betjenes af JR East, billetter og køreplaner på jreast.co.jp
    • Maksimal hastighed er 320 km/t
  • Kyushu Shinkansen - kører mellem stationerne Kagoshima-Chuo og Hakata (Fukuoka)
    • Betjenes af JR Kyushu, billetter og køreplaner på jrkyushu.co.jp
    • Maksimal hastighed er 260 km/t
  • Hokkaido Shinkansen - kører mellem stationerne Shin-Aomori og Shin-Hakodate-Hokuto (en linje er under opførelse til Sapporo med en åbningsdato på ca. 2031)
    • Betjenes af JR Hokkaido, billetter og køreplaner på jrhokkaido.co.jp
    • Maksimal hastighed er 260 km/t
  • Hokuriku Shinkansen - kører mellem Tokyo og Tsurugastations
    • Betjenes af JR East og JR WEST, billetter og køreplaner på jreast.co.jp eller westjr. co.j p
    • Maksimal hastighed er 260 km/t
  • Joetsu Shinkansen - kører mellem Tokyo og Niigatastationerne
    • Betjenes af JR East, billetter og køreplaner på jreast.co.jp
    • Maksimal hastighed er 275 km/t
  • Nishi-Kuyshu Shinkansen - en meget kort strækning mellem Nagasaki og Takeo-Onsen-stationerne
    • Betjenes af JR Kyushu, billetter og køreplaner på jrkyushu.co.jp
    • Maksimal hastighed er 260 km/t
  • Akita Shinkansen - kører mellem Morioka og Akitastationerne
    • Betjenes af JR East, billetter og køreplaner på jreast.co.jp
    • Maksimal hastighed er 130 km/t
  • Yamagata Shinkansen - kører mellem Fukushima og Shinjostationerne
    • Betjenes af JR East, billetter og køreplaner på jreast.co.jp
    • Maksimal hastighed er 130 km/t

Typer af shinkansen

Der kører forskellige typer shinkansen på hovedlinjerne. På de hurtigste afgange er priserne for obligatoriske sædereservationer (selv for "ikke-reserverede" vogne) lidt højere end på langsommere tog, men forskellen er normalt inden for få hundrede yen.

Grundprisen er den samme for alle tog.

Lidt dyrere sædereservationer er tilgængelige på disse togtyper:

  • Nozomi og Mizuho - Tokaido- og Sany'o-linjerne
  • Hayabusa - Tohoku- og Hokkaido-linjerne
  • Kagayaki - Hokuriku-linjen

Alle andre tog (såsom Kodama, Sakura, Toki, Hikari, Hayate, Yamabiko, Hakutaka og andre) har lidt lavere priser.

Vogne Reserved / Non-reserved

Alle shinkansen-sæt er inddelt i to typer vogne.

For begge typer vogne skal du altid betale en reservation ud over grundprisen. Derfor kan man ikke rejse med shinkans med kun en billet "Shinkansen Fare", men man skal altid have en anden billet med en reservation.

  • Reserved - I disse vogne køber du en reservation til en bestemt plads, og du er garanteret en plads, men du skal altid rejse med et bestemt tog.
  • Non-Reserved - Det er altid billigere at reservere til disse vogne, men du er ikke garanteret en siddeplads, og du kan blive nødt til at stå op under rejsen. Du behøver ikke at rejse med et bestemt tog, men du kan bruge enhver forbindelse på den dag, der står på din billet.

Hvor ofte sker det, at der ikke er plads i Non-Reserved -vognen? Det er meget mere sandsynligt, at du får en plads, hvis toget starter sin rejse på den station, hvor du stiger på.

Når du f.eks. rejser fra Tokyo Station, er det tilfældet på de fleste tog. Men hvis du f.eks. stiger på ved stationen "Shinagawa" på vej til Osaka, vil chancen for at finde et ledigt sæde være betydeligt mindre.

Sådan bestiller du billetter

Billetpriser og sædereservationer er faste, og du kan betale samme pris, hvis du køber lige før afgang eller måneder før afgang via online-reservationer.

På billetkontoret

Hver station har billetkontorer til salg af shinkansen-billetter (markeret med grønt) og har som regel særlige skranker til turister, hvor personalet altid taler engelsk.

Billetter kan betales her med et almindeligt kreditkort eller kontanter.

Du får altid to papirbilletter. Den ene er selve billetprisen, og den anden angiver en pladsreservation.

Det er kun billetten med billetprisen, der indsættes i drejekorset. Behold altid billetten, da den også indsættes i drejekorset, når du går ud.

I automaten

Der kan være kortere køer ved billetautomaterne end ved de almindelige billetkontorer. Der er automater på alle stationer, og dem, der sælger billetter til shinknsen, er igen markeret med grønt.

  1. Først skal du betale grundprisen (på en lille knap på touchskærmen står der "Shinkansen Fare").
  2. Du får en papirbillet
  3. Dernæst skal du betale for en pladsreservation, selv for de "ikke-reserverede" vogne, hvor du ikke er garanteret en plads, men der er også et ekstra gebyr for dem.
  4. Du får en ekstra papirbillet med pladsreservation

Derefter går du gennem en drejeknap, hvor du kun indsætter billetten, ikke pladsreservationen. Behold altid billetten, da den også indsættes i drejekorset, når du går ud.

Online

Online-booking er tilgængelig via hjemmesiderne for alle JR-afdelinger i Japan (se links nedenfor), men når du køber fra officielle hjemmesider, skal du altid hente en fysisk papirbillet på stationen fra en billetautomat eller et billetkontor.

Undtagelsen er Tokaido-, San'yo- og Kyushu-linjerne, dvs. strækningen Tokyo - Nagoya - Osaka - Hiroshima - Kitakyushu - Fukuoka - Kagoshima, hvor du kan købe billetter via Smart-Ex-mobilappen.

Når du har købt en billet, skal du bare vedhæfte QR-koden ved drejekorset, og du behøver ikke at hente en papirbillet.

Køreplaner

Shinkansen har meget travlt på hovedruterne. På strækningen Osaka-Kyoto-Nagoya-Tokyo kører shinkansen f.eks. i gennemsnit en gang hvert 3. til 10. minut.

Selv på mindre hyppige ruter er der normalt mindst 2 shinkansen i timen.

Du kan finde køreplaner og forbindelser på hjemmesiderne for de forskellige afdelinger af Japan Railways.

Hvis togene krydser mellem områder (f.eks. Tokyo - Hiroshima), vises køreplanerne på begge naboområders hjemmesider.

Konventionelle tog

Konventionelle tog kører i alle områder af Japan og betjener ud over de store byer ofte turistdestinationer i nationalparker, interessante naturattraktioner og små landsbyer.

I modsætning til shinkansen, som drives af et enkelt selskab, JR (eller dets aflæggere), drives konventionelle tog af dusinvis af forskellige selskaber i Japan.

JR er et af de største selskaber, men der er flere små selskaber, især på kortere ruter omkring de større byer og på landet.

Oplysninger om køreplaner og priser kan normalt findes direkte på de enkelte selskabers hjemmesider.

Billetter og priser

Billetter kan normalt ikke købes online. Du kan nemt betale for dine billetter før afgang.

Der er billetautomater på alle stationer, og store stationer er altid udstyret med et billetkontor med personale.

Du kan altid finde billetprisen på det store kort over automaterne, hvor du kan finde din destinationsstation og vælge den passende pris på automatens skærm i henhold til det beløb, der står ved siden af stationen. Når du køber en billet på billetkontoret, skal du bare fortælle destinationen.

Automaterne tager normalt kun imod kontanter, mens kreditkort også accepteres i billetkontorerne på de store stationer.

Langt de fleste transportører accepterer også japanske transportkort som betalingsmiddel:

  • Suica
  • Pasmo
  • Icoca
  • Pitapa
  • Toica
  • Manaca
  • Kitaca
  • Sugoca
  • Nimoca
  • Hayakaken

Priserne mellem flyselskaberne er normalt ikke kompatible, og du skal betale en ny billet, når du skifter flyselskab.

Tillæg for Limited Express

Mange jernbaneselskaber kører med forskellige typer tog. De adskiller sig normalt i antallet af stop og bedre togsæt.

De hurtigste tog er normalt det, de fleste selskaber kalder Limited Express og du skal altid købe en pladsreservation sammen med din billet til disse tog.

I lighed med shinkansen kan der også være såkaldte Non-Reserved -vogne til rådighed, hvor du, selvom du ikke er garanteret en plads, stadig skal købe en reservation til denne vogn.

På strækninger, hvor der kører tog af typen Limited Expresshar man dog altid mulighed for at tage langsommere tog af andre typer uden at skulle betale ekstra for en reservation.

Større jernbaneselskaber

De største jernbaneselskaber er:

  • JR Central (shinkansen og almindelige tog i Tokyo, Yokohama, Nagoya, Fuji, Hammatsu-området) - global.jr-central.co.jp
  • JR West (shinkansen og almindelige tog i Osaka, Kyoto, Hiroshima, Okayama, Toyama, Matsue, Tottori, Hagi, Shirahama) - westjr.co.jp
  • JR East (shinkansen og almindelige tog i Tokyo, Nagano, Niigata, Sendai, Aomori, Akita-området) - jreast.co.jp
  • JR Kyushu (shinkansen og almindelige tog på øen Kyushu) - jrkyushu.co.jp
  • JR Hokkaido (shinkansen og almindelige tog på Hokkaido) - jrhokkaido. co.jp
  • Kintetsu Railway (tog i Osaka, Nara, Kyoto, Yoshino National Park, Ise-Shima National Park, Tsu, Suzuka, Nagoya) - kintetsu. co. jp
  • Meitetsu Nagoya Railroad (tog i et stort område omkring Nagoya) - meitetsu.co.jp
  • Keikyu (forstadsområde syd for Tokyo, Yokohama, Yokosuka, Haneda Airport) - haneda-tokyo-access.com
  • Keio (forstadsområde vest for Tokyo) - keio.co.jp
  • Keisei (forstadsområde øst for Tokyo, Narita Lufthavn) - keisei.co.jp
  • Odakyu Railway (forstadsområde sydvest for Tokyo, Odawara) - odakyu.jp
  • Sotetsu Railway (forstadsområde vest for Yokohama) - sotetsu.co.jp
  • Seibu Railway (forstadsområde nordvest for Tokyo) - seiburailway. jp
  • Tobu Railway (forstadsområde nord for Tokyo) - tobu.co.jp
  • Tokyu Railways (forstadsområde vest for Tokyo) - tokyu.co.jp
  • Hankyu (forstæder nord for Osaka, Kobe og Kyoto) - hankyu.co.jp
  • Hanshin Railway (området mellem Osaka og Kobe) - hanshin.co.jp
  • Keihan Railway (alternativ jernbane mellem Osaka og Kyoto) - keihan. co.jp
  • Nankai Railway (forstadsområde syd for Osaka, Wakayama) - howto-osaka.com
  • Nishitetsu (forstadsområde omkring Fukuoka) - nishitetsu.co.jp

Japanske transportkort

Hvis du kommer til at rejse meget rundt i Japan med offentlig transport, hvilket du sikkert kommer til, da tog og busser bogstaveligt talt kan bringe dig overalt, kan det være en god idé at købe et transportkort.

Disse kort er meget praktiske, hvis du ikke hele tiden vil betale for billetter med kontanter.

På langdistancelinjer og billetkontorer på større stationer kan du betale for billetter med et almindeligt kort, men i busser eller hos forskellige private jernbaneselskaber kan du ofte kun betale kontant eller med japanske kort.

Disse kort kan frit fyldes op i automater eller billetkontorer på alle togstationer og større busstationer. Kortene bruges derefter til at betale ved kontaktløst at sætte dem i en læser.

Dette er de vigtigste transportkort i Japan:

  • Suica
  • Pasmo
  • Icoca
  • Pitapa
  • Toica
  • Manaca
  • Kitaca
  • Sugoca
  • Nimoca
  • Hayakaken

Pris på kort

Alle 10 japanske transportkort har samme pris, 500 jpy. Det er prisen for at købe kortet, og beløbet kan ikke bruges til at betale billetpriser.

Du kan sætte et hvilket som helst beløb ind på kortet.

Områder, hvor kortene kan bruges

Hvert kort udstedes i et bestemt område af Japan. I Tokyo kan du f.eks. købe Suica- eller Pasmo-kort, i Osaka kan du købe Icoca-kort osv.

Alle systemer er dog kompatible med hinanden.

Uanset hvilket kort du køber, og hvor du køber det, kan du oplade og betale med det overalt i Japan.

Ud over transport kan disse kort også bruges til hverdagsbetalinger, f.eks. i minimarkeder eller endda i drikkevareautomater.

Hvor mange penge kan jeg fylde på mit kort?

Kort kan kun fyldes op med kontanter, og der er et stort antal optankningssteder i Japan.

Generelt koster en enkelt tur med offentlig transport rundt i byen eller over en kort afstand omkring 230 jpy, og for længere afstande (f.eks. en time til halvanden time) betaler du mellem 500 jpy og 700 jpy.

Med fly i Japan

Flyrejser i Japan har en meget høj standard og er på længere strækninger billigere end shinkansen, hvis de bestilles tidligt (normalt mindst 3 måneder i forvejen).

Flyvninger mellem større byer og til fjerntliggende øer er ekstremt hyppige og flyver ofte flere gange i timen.

Sammenlign billetpriser på skyscanner.dk

Der er flere flyselskaber, der opererer i Japan:

  • All Nippon Airways - Det næststørste flyselskab tilbyder indchecket bagage på op til 20 kg til grundprisen.
  • Japan Airlines - det største flyselskab, tilbyder indchecket bagage op til 20 kg til grundprisen
  • Jetstar - lavprisselskab med meget billige billetter, men ingen indchecket bagage
  • Peach - lavprisselskab med meget billige billetter, men ingen indchecket bagage
  • Skymark Airlines - lavprisselskab, der tilbyder indchecket bagage op til 20 kg i grundprisen

I Japan er følgende lufthavne de største knudepunkter, hvorfra de fleste indenrigsruter opererer:

Busser

Et alternativ til den relativt dyre shinkansen er de betydeligt billigere, men også betydeligt dyrere langdistancebusser.

Disse kaldes i Japan for "Highway Buses".

Det største selskab er Willer Travel, hvis billetsøgemaskine også kan finde forbindelser til andre selskaber.

Billetpriserne er lavest, når de bestilles ca. 1-2 måneder før afgang.

Du kan søge efter forbindelser og købe billetter på willer-travel.com.

Billeje

Der er mange lokale og store multinationale biludlejningsfirmaer i Japan.

Billeje er tilrådeligt, hvis du vil rejse til de mest afsidesliggende områder i Japan, til bjergene og små landsbyer. Generelt er Japan dog godt dækket af offentlig transport, og langt de fleste seværdigheder kan nås med tog eller bus.

Udenlandske turister kan nemt leje en bil i Japan. Alt, hvad de behøver, er et internationalt kørekort og et nationalt kørekort.

Problemet på de japanske veje er manglen på skiltning på engelsk (bortset fra retningsskilte).

I Japan kører man til venstre.

Sammenlign priser på biludlejning i Japan

Denne artikel kan indeholde affiliate-links, som vores redaktion kan tjene penge på, hvis du klikker på linket. Se vores side om reklamepolitik.

Er der nogen spørgsmål tilbage?

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til artiklen...

0 kommentarer

Log ind på Cestee

... det verdensomspændende rejsefællesskab

Har du ikke en rejsekonto endnu? Tilmeld dig her