Transport fra Bangkok Lufthavn

Bangkok

Den hurtigste måde at komme til Bangkoks centrum på er med tog, med taxier døgnet rundt og en busforbindelse til det gamle Bangkok.

Billige hoteller i det centrale Bangkok

Tog til Bangkok

Toget airport rail link er den hurtigste form for transport til byens centrum.

I byen ender toget på Phaya Thai station, hvor du kan skifte til den lysegrønne metrolinje, der kører til "hoteldistrikter" som Siam og Sukhumvit.

På Makkasan-stationen kan du skifte til den blå metrolinje, som tager dig til hovedbanegården, det historiske centrum eller Si Lom-området, hvor du også finder mange hoteller.

  • Pris: 45 thb til Phaya Thai station (skift til den lysegrønne metro) eller 35 thb til Makkasan station (skift til den blå metro)
  • Rejsetid til Phaya Thai: 26 minutter
  • Hyppighed: 10-15 minutter
  • Første forbindelse fra Phaya Thai: 5:00 på hverdage eller 5:29 i weekenden
  • Sidste forbindelse fra lufthavnen: 00:00 i løbet af ugen
  • Officiel hjemmeside: srtet.co.th/en

Togene kører fra kl. 5.00 til midnat hvert 10.-15. minut, og rejsen til centrum tager 30 minutter.

Du kan købe en token (billet) fra en automat eller et billetkontor på hver station. Du sætter bare poletten på drejekrydset og beholder den under hele rejsen. Når du stiger af toget, bliver poletten smidt ned i drejekrydset og bliver der.

Token'en er kun gyldig til rejser med lufthavnstoget. Der er ingen transferbilletter i Bangkok, og du skal købe en ny token for hver efterfølgende tur med metroen, se Bangkok-guiden for flere detaljer.

Togbilletter kan kun betales kontant, både i automaten og i billetkontoret. Desuden tager automaten kun sedler op til 100 baht.

Taxa til Bangkok

Der holder mange officielle gule og grønne taxaer i stueetagen i ankomsthallen lige uden for indgangen på alle tider af døgnet. Alt er organiseret, så du skal først stille dig i kø og derefter trykke på knappen "Get Ticket" i automaten, hvor du finder nummeret på din taxaholdeplads. I spidsbelastningsperioder kan køen til taxaerne vare op til 30 minutter.

Den officielle taxatur er strengt taget altid efter taxameteret, og der er et fast tillæg, når man rejser til/fra Suvarnabhumi lufthavn. 50 thb.

Den normale pris til Sukhumvit, Silom eller Siam er 250 thb. Til det historiske centrum og Khao Saon Road betaler man ca. 320 thb. Taxaer kan kun betales med kontanter.

Det kan generelt ikke betale sig at bruge de ellers meget populære Grab- og Bolt-apps i Asien i Bangkok. Officielle taxaer er den billigste løsning 99% af tiden.

S1 bus

Hvis du skal direkte fra lufthavnen til det historiske centrum i Khaosan Road-området (endestationen hedder Sanam Luang) og ikke ønsker at skifte bus eller tage en taxa, er der den offentlige bus S1. Den kører uden busskift fra lufthavnen til Khaosan-distriktet.

Den kører direkte fra terminalen, udgang nummer 7 fra ankomstniveauet (1. sal), du skal bare krydse den første gade med taxaer. Stoppestedet er markeret med tidspunktet for den næste afgang. Busser fra endestationen i lufthavnen og i byens centrum kører altid hver time fra kl. 6.00 til 20.00 i retning mod lufthavnen, eller fra kl. 7.00 til 21.00 i retning mod lufthavnen. Billetten koster 60 thb og kan kun betales kontant i bussen til chaufføren eller konduktøren.

Turen tager ca. 60-75 minutter, ofte under 50 minutter uden for myldretiden (midt på dagen). Der er ældre, men airconditionerede busser på denne rute.

Kort over offentlig transport til Bangkok

Hvilke ruter kører togene og busserne på, og hvor stopper de helt præcist?

Shuttlebus til Don Mueang Lufthavn

Der er gratis shuttlebusser fra Suvarnabhumi lufthavn til Don Mueang . De kører en gang i timen om morgenen og derefter hvert 20. minut. Den første afgang er kl. 5.00, den sidste kl. 12.00.

Detaljerede køreplaner kan findes på busselskabets hjemmeside: airportpattayabus.com/free-transfer-bus. Afhængigt af trafikken tager rejsen mellem 80 og 100 minutter.

Busserne holder lige uden for terminalen: i Suvarnabhumi Lufthavn ved gate 3 på 2. sal (før indenrigsankomsterne), og i Don Mueang Lufthavn i stueetagen i den internationale terminal ved gate 6.

Billeje

Bangkok er ikke en bilvenlig by, men hvis du skal direkte fra lufthavnen til landområderne eller ud til kysten og vil udforske de mindre kendte strande, er det meget praktisk at leje en bil som transportmiddel.

Der er mange udlejningsfirmaer af store internationale mærker i lufthavnen.

Lejepriserne for en uge starter ved omkring 200 eur.

Bus til Pattaya og Hua Hin

Hvis du skal direkte fra lufthavnen til de populære feriesteder Pattaya eller Hua Hin, kan du benytte dig af de bekvemme direkte busser, der afgår fra 1. sal i ankomsthallen. Billetter kan købes i kiosken ved Gate 8 eller online på rrcticket.com/customer/ticket.

I Pattaya stopper busserne ved Jomtien Station, og i Hua Hun ved den centrale busstation.

  • Pattaya - kører hver time fra kl. 7:00 til 20:00, billetten koster 143 thb og rejsen tager mindre end 2 timer
  • Hua Hin - bussen kører 5-7 gange om dagen, billetten koster 325 thb og rejsen tager 4 timer

AOT Limousine og Limo Bus

Endelig vil vi nævne yderligere to transportmuligheder.

AOT Limousine er en officiel lufthavnsservice, der tilbyder at leje en hel bil eller varevogn til din destination. Der er stande i hele terminalen, hvor du kan bestille en bil. Denne service er især værdifuld for større grupper på 4 eller flere rejsende. For eksempel kan du betale 1 300 thb for en fuld 9-personers varevogn til Modern Centre (Sukhumvit). For mere information, besøg www.aot-limousine.com

Flere steder i terminalen finder du også standere for Limo Bus, et busselskab, der kører med moderne busser på Khaosan Road og Silom Road. De har dog ikke en fast køreplan (de kører ca. 1-2 gange i timen), og online-booking på den officielle hjemmeside fungerer ikke. Prisen 180 thb for en billet er allerede næsten tæt på prisen for en taxa og overstiger langt prisen for en metro eller S1-linjebus til offentlig transport.

Denne artikel kan indeholde affiliate-links, som vores redaktion kan tjene penge på, hvis du klikker på linket. Se vores side om reklamepolitik.