Er dit Wizz Air-fly blevet aflyst eller forsinket med 2 timer eller mere? Så har du ret til kompensation på op til 600 euro pr. person.
Du kan kræve kompensation direkte fra flyselskabet eller nemt og gratis fra specialiserede bureauer.
Kompensation i henhold til EF-forordning 261 gælder for alle flyvninger, der udføres af Wizz Air.
Undtagelsen er den særligt oprettede Wizz Air Abu Dhabi-enhed, der formelt er baseret i De Forenede Arabiske Emirater. Flyvninger med dette flyselskab (billetkode "5W") er kun omfattet af kompensation, når de afgår fra en lufthavn inden for EU.
Forsinket flyvning med Wizz Air
Hvis du oplever en forsinkelse på 2 timer eller mere i afgangslufthavnen, skal Wizz Air give dig en gratis forfriskning i forhold til forsinkelsens længde.
Hvis forsinkelsen i ankomstlufthavnen er på 3 timer eller mere, har du også ret til økonomisk kompensation på 250 euro til 600 euro afhængigt af afstanden mellem de to lufthavne.
Du har kun ret til økonomisk kompensation, hvis Wizz Air er skyld i forsinkelsen. For mere information, se Kompensation for flyforsinkelser.
Afstand | Forsinkelse | Kompensation |
---|---|---|
op til 1 500 km | 3h+ | 250 eur |
1 500 til 3 500 km | 3h+ | 400 eur |
over 3 500 km | 3h+ | 300 eur |
over 3 500 km | 4h+ | 600 euro |
Aflyst flyvning med Wizz Air
Hvis din flyrejse aflyses af Wizz Air mere end 14 dage før afgang, har du ret til en gratis ændring af datoen eller en refusion af den oprindelige billetpris.
Men hvis dit fly bliver aflyst mindre end 14 dage før afgang, er du også automatisk berettiget til økonomisk kompensation på op til 600 euro.
Igen skal du kun betale kompensation, hvis flyselskabet aflyser flyvningen og ikke på grund af uforudsete omstændigheder.
Læs mere om dette i artiklen Kompensation for flyaflysning.
Hvor kan man søge om kompensation?
Wizz Air har en særlig kontaktformular til kompensation på wizzair.com/refunds-and-compensations.
Flyselskaber forsøger dog ofte at undgå kompensation og trække hele kravet i langdrag ved at ignorere og lyve, så kontakt bureauet direkte.
Selv hvis Wizzair giver dig kompensation uden undskyldninger, betyder det ikke, at du kan se den på din konto lige med det samme. Deres yndlingstrick (generelt) er at vente til slutningen af deres egen 30-dages periode (nogle gange vender de ikke engang tilbage til dig på den sidste dag), før de lader som om, de sender dig noget. Og selv om de beder om dine kontooplysninger hurtigt og lover dig, at de er på din konto inden for 10 arbejdsdage, kan du vente måske 20, og der sker ikke noget, før du minder dem om det. Så fortæller de dig, at de lige har registreret betalingen, og at det vil tage 10-20 arbejdsdage, så det løber jo op.
https://www.apf.gv.at/en/agency-...ights.html Hvis du flyver til eller fra Østrig, og Wizzair ikke ønsker at kende deres forpligtelser, skal du kontakte . Før eller senere vil de få kompensation fra dem, og du behøver ikke betale nogen procentdel til et privat agentur.
Jeg er meget glad for, at jeg ikke behøvede at vente på Wizzair eller minde mig selv om det, selvom jeg allerede havde forestillet mig det.
Sidste år blev jeg efter en anmodning kompenseret inden for to eller tre uger (for en forsinkelse på grund af et teknisk problem på den dengang nye BUD-IST-rute).
Jeg gætter på, at Varadi var taknemmelig for de nye slots til Istanbul, hvor Wizzair begyndte at flyve fra BUD sammen med de traditionelle Turkish Airlines (til IST) eller Pegasus Airlines (til SAW).
Jeg har arbejdet med dette i næsten en måned nu. Et par dage efter at jeg havde udfyldt formularen, lovede de mig pengene inden for 10 dage og bad om mine oplysninger, som jeg straks sendte. Næsten en måned efter, at jeg havde sendt dem, havde de ikke rørt en finger, så jeg mindede dem om det, hvorefter jeg fik en besked om, at de havde registreret betalingen, og at jeg skulle have dem på min konto om 10-20 dage, hvilket gør det klart for mig, at de gør dette med vilje for at forsinke betalingen så meget som muligt. De har brugt denne forhalingstaktik over for mig før, da de forsøgte at overbevise mig om, at jeg ikke havde ret til noget. Først lod de det stå på i 30 dage, og så forsøgte de at tale sig ud af det. Der er faktisk sket fremskridt. 😂