Ryanair forsinkede og aflyste fly
Er dit Ryanair-fly blevet aflyst eller forsinket med 2 timer eller mere? Så har du ret til kompensation på op til 600 euro pr. person.
Du kan kræve kompensation direkte fra flyselskabet eller nemt og gratis fra specialiserede bureauer.
Kompensation i henhold til EF-forordning 261 gælder for alle flyvninger, der udføres af Ryanair.
Forsinket flyvning med Ryanair
Hvis du oplever en forsinkelse på 2 timer eller mere i afgangslufthavnen, skal Ryanair give dig gratis forfriskninger i forhold til forsinkelsens længde.
Hvis forsinkelsen i ankomstlufthavnen er 3 timer eller mere, har du også ret til en økonomisk kompensation på 250 euro til 600 euro afhængigt af afstanden mellem de to lufthavne.
Du har kun ret til økonomisk kompensation, hvis Ryanair er skyld i forsinkelsen. For mere information, se artiklen Kompensation for flyforsinkelser.
| Afstand | Forsinkelse | Kompensation |
|---|---|---|
| op til 1 500 km | 3h+ | 250 eur |
| 1 500 til 3 500 km | 3h+ | 400 eur |
| over 3 500 km | 3h+ | 300 eur |
| over 3 500 km | 4h+ | 600 euro |
Aflyst flyvning med Ryanair
Hvis din flyrejse aflyses af Ryanair mere end 14 dage før afgang, har du ret til en gratis omlægning eller refusion af den oprindelige billetpris.
Men hvis dit fly bliver aflyst mindre end 14 dage før afgang, er du også automatisk berettiget til økonomisk kompensation på op til 600 euro.
Igen skal du kun betale kompensation, hvis flyselskabet aflyser flyvningen og ikke på grund af uforudsete omstændigheder.
Læs mere om dette i artiklen Kompensation for flyaflysninger.
Hvor kan man søge om kompensation?
Ryanair har en særlig kontaktformular til kompensation på ryanair.com/eu-261.
Flyselskaber forsøger dog ofte at undgå kompensation og trække hele kravet i langdrag ved at ignorere og lyve, så kontakt bureauet direkte.
Er der nogen spørgsmål tilbage?
Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til artiklen...
Hej, jeg kunne ikke flyve i går fra Tallinn til Stockholm,
Jeg kunne ikke flyve min rejse i går fra Tallinn til Stockholm, kl. 15.10, booking nr: T4DMFH, fordi det ved online check-in blev opdaget, at der er et forkert efternavn i mit boardingkort. Der var ingen mulighed for at ændre eller skrive det korrekte efternavn, da I kun sendte det fulde navn i mine pasoplysninger. Jeg undrer mig over, hvorfor I gør det? Efternavnet kom fra e-mailadressen, hvor der står mit gamle efternavn. Der var heller ingen mulighed for at ændre mine oplysninger på min ryanair-konto?
Mvh.
Olivia Anderson,
0737322658,
ofelia789@hotmail.se
Kontakt Ryanair - dette er en rejsehjemmeside, ikke Ryanair!
Kære Olivia/Ofelie, eller hvad du nu hedder, du skriver for et rejsesite. Der er ikke rigtig nogen, der kan hjælpe dig her. Kontakt flyselskabet.
Og bookingkoden bliver af princip ikke offentliggjort.