Metro i Kuala Lumpur

Metro og bybane er den vigtigste form for offentlig transport i Kuala Lumpur.
Der er flere forskellige transportformer og selskaber, og nogle transfers kræver, at du køber en ny billet igen.
Book dit hotel i KL på forhånd
Metro-billetter
Prisen beregnes ud fra den tilbagelagte afstand.
Hvis du skifter mellem ruter fra samme selskab, behøver du ikke at købe en ny billet, når du skifter - du kan vælge din destination på en hvilken som helst linje i Rapid KL- eller KTM-netværket i automaten.
Hvis du skifter selskab og f.eks. skifter fra en KTM-linje, der kører fra Batu Caves til metroen (eller omvendt), skal du altid købe en ny billet.
Priser og hvordan man betaler?
Priserne er lave, og afhængigt af den tilbagelagte afstand betaler du normalt mellem 2 og 3,50 euro.
Du kan finde prisberegneren for Rapid KL Metro (alle MRT-, LRT- og monorail-linjer) på myrapid.com.my/integrated-fare-table.
Betalingsmetoden varierer lidt fra selskab til selskab.
Rapid KL - metro, monorail
På stationen vælger du din destinationsstation i automaten. Du får udleveret en token, som du sætter på drejekorset, når du går ind, og som du sætter i drejekorset ved udgangen, hvor den bliver siddende.
Du kan betale for tokenet i automaten med kontanter eller kort.
Alternativt kan du betale med et Touch 'n Go-kort, som du bare sætter i drejekorset, når du går ind og ud af stationen.
Med dette kort er billetpriserne normalt 0,20 til 0,30 myr billigere end at købe en jeton. Kortet koster dog 10 myr at udstede og er derfor ikke så meget værd.
Detaljer om, hvor man kan købe Touch 'n Go, er beskrevet i kapitlet om transport.
Det er endnu ikke muligt at betale med sit eget kontaktløse kort i metroen.
KTM-tog
På KTM-tog 1, 2 og 10 (f.eks. på vej til Batu Caves) er der tre måder at købe billetter på:
- ved at købe en token i en billetautomat eller på billetkontoret (som i metroen).
- ved at sætte et Touch 'n Go-kort i drejekorset
- ved at sætte dit eget Visa- eller MasterCard-kort i drejekorset
Dagsbillet
Du kan også købe et dagskort på MyCityPass. Men så skal du have et Touch 'n Go-kort til at lægge billetprisen på, og det koster 10 myr ekstra.
- 1 dag for 10 myr
- 2 dage for 18 myr
- 3 dage for 25 myr
Denne billet gælder til alle metro-, monorail- og toglinjer i Kuala Lumpur og også til alle Rapid KL-busser.
Men for at det skal kunne betale sig, skal du køre mere end 8 gange på en dag, hvis vi beregner gennemsnitsprisen for en tur til ca. 2,50 kr.
Du kan kun lægge dagens pris ind på Touch 'n Go-kortet ved de bemandede billetskranker på hver metro- eller togstation.
Kuala Lumpurs metrolinjer
Byen betjenes i øjeblikket af 6 metrolinjer (MRT og LRT), 1 monorail-linje, 2 forstads-højbanelinjer og 2 eksprestoglinjer til Kuala Lumpur KUL Airport.
Linje 10 til den lille lufthavn Subang SZB har været ude af drift i lang tid.
Metroen og forstadstogene er ikke et samlet system, men drives af to forskellige selskaber, som ikke anerkender hinandens billetter.
- Rapid KL driver alle metrolinjerne, som er opdelt i "MRT" (mere konventionel metro, som stort set kører under jorden i centrum) og "LRT" (letbane, som kører mere over jorden).
- KTM driver forstadstog
- KLIA Ekspres driver to toglinjer til KLIA
Men den almindelige passager vil ikke kunne se forskel.
Der er også en fuldt hævet monorail, som kører på tværs af byens centrum.
- Mørkeblå linje 1 - nord-sydgående linje og en vigtig linje for turister mod Batu Caves
- Frekvens - 60 til 90 minutter
- Køreplan - ktmb.com.my/TrainTime
- Batu-hulerne
- Kampug Batu - omstigningsstation til den gule metrolinje mod det moderne centrum
- Bank Negara - ca. 10 minutters gang til Merdeka-pladsen og Jamek-moskeen
- Kuala Lumpur - tidligere hovedbanegård, udgang mod Nationalmoskeen, Fugleparken
- KL Sentral - hovedbanegården
- Bandar Tasik Selatan - hovedstation for langdistancebusser (se mere i kapitlet Sådan kommer du hertil )
- Red Line 2 - linje, der primært betjener de vestlige og sydvestlige forstæder
- Frekvens - 60 minutter
- Køreplan - ktmb.com.my/TrainTime
- Orange linje 3 (Ampang Line) + brun linje 4 (Sri Petaling Line) - forbinder den nordlige udkant af KL med byens centrum. Ved Chan Sow Lin Station deler ruterne sig. Linje 3 fortsætter mod øst til Ampang Station, mens linje 4 drejer mod syd og busstationen.
- Frekvens - 3 til 10 minutter
- Seneste afgangstider - myrapid.com.my/bus-train/rapid-kl
- Titiwangsa (linje 3 + 4) - den populære Titiwangsa Park med springvand
- Sultan Ismail (linje 3 + 4) - ca. 10 minutters gang til Chow Kit
- Masjid Jamek (linje 3 + 4) - Jamek-moskéen, Merdeka-pladsen
- Plaza Rakyat (linje 3 + 4) - Merdeka 118 skyskraber
- Hang Tuah (linje 3 + 4) - Berjaya Times Square forlystelsespark og skift til monorail mod Bukit Bintang
- Chan Sow Lin (linje 3 + 4) - skift til den gule linje mod KLCC og Putrajaya
- Bandar Tasik Selatan (linje 4) - den vigtigste fjernbusstation (se Sådan kommer du hertil)
- Light Red Line 5 (Kelana Jaya Line) - den mest benyttede rute forbinder hovedbanegården med det moderne centrum og betjener også de store boligområder mod nord (Gombak) og syd (Putra Heights).
- Frekvens - 3 til 10 minutter
- Seneste afgangstider - myrapid.com.my/bus-train/rapid-kl
- KLCC - Modern Centre, KLCC Park og Petronas Twin Towers
- Kampung Baru - det populære Kampung Baru-distrikt med masser af streetfood-boder og restauranter
- Masjid Jamek - Jamek-moskeen, Merdeka-pladsen
- Pasar Seni - det centrale marked, Chinatown og byens vigtigste busstation
- KL Sentral - hovedbanegården
- KLIA Ekspres (linje 6) - eksprestog kører non-stop mellem KL Sentral og KLIA
- Frekvens - 20 minutter
- Køreplan - kliaekspres.com/schedule
- KLIA Transit (linje 7) - eksprestog kører fra KL Sentral til KLIA med et stop i Putrajaya
- Frekvens - 30 minutter
- Køreplan - kliaekspres.com/schedule
- Monorail (grøn linje 8) - kører hovedsageligt i det centrale område af Kuala Lumpur. Vigtige stationer:
- KL Sentral - hovedbanegård
- Maharajalela - Merdeka 118 skyskraber
- Imbi - Berjaya Times Square forlystelsespark
- Bukit Bintang - det mest berømte turistkvarter i Bukit Bintang
- Raja Chulan - Menara-observationstårnet
- Bukit Nanas - ca. 15 minutters gang til Kampung Baru og Petronas Twin Towers
- Chow Kit - bydelen med det berømte Chow Kit-marked
- Dark Green Line 9 (Kajang Line) - en rute, der krydser hele Kuala Lumpur fra øst til vest.
- Frekvens - 4 til 10 minutter
- Sidste afgangstider - myrapid.com.my/bus-train
- Museum Negara - Nationalmuseet
- Pasar Seni - det centrale marked, Chinatown og byens vigtigste busstation
- Merdeka - skyskraberen Merdeka 118
- Bukit Bintang - det mest berømte turistkvarter i Bukit Bintang
- Brun linje 10 - ruten, der betjener Subang Lufthavn, er ude af drift i lang tid
- Lyseblå linje 11 - rute, der kun betjener boligområder i de vestlige forstæder
- vil være i drift fra 2026
- Gul linje 12 - rute, der forbinder Kuala Lumpur med Putrajaya.
- Frekvens - 5 til 10 minutter
- Sidste afgangstider - myrapid.com.my/bus-train
- Kampung Batu - omstigningsstation for KTM-tog til Batu Caves
- Titiwangsa - populær Titiwangsa-park med springvand
- Ampang Park - ca. 15 minutters gang til Petronas Twin Towers
- Persiaran KLCC - KLCC Park og Petronas Twin Towers
- Putrajaya Sentral - den administrative hovedstad i Malaysia Putrajaya
Top 10 hoteller i det centrale KL
Kort over Kuala Lumpurs metro og jernbane
Du kan finde et officielt og ret tydeligt kort over alle jernbanelinjer i Kuala Lumpur på myrapid.com.my/rapid-kl-integrated-transit-map.
Køreplaner og intervaller
Alle metro- (MRT og LRT) og monorail-linjer i Kuala Lumpur afgår kl. 6.00 fra endestationerne. Sidste tur er mellem 23:30 og 00:15 fra endestationerne.
Intervallerne på metrolinjerne varierer mellem 5 og 10 minutter, kortere om morgenen og om eftermiddagen, længere midt på dagen og i weekenden (men ikke mere end 10 minutter).
De længste intervaller på mellem 60 og 90 minutter findes på KTM-rute 1 og 2.
Metro-tog
Alle metrotog er moderne og har aircondition. Nogle gange er de over-airconditionerede, og forskellen mellem temperaturen udenfor og indenfor i toget er ikke usædvanlig, endda over 15 grader.
Togene og stationerne er skinnende rene, og det er meget sikkert at rejse med metroen i Kuala Lumpur.
Vogne kun for kvinder
Da Malaysia er et overvejende muslimsk land, har alle tog 2 eller 3 vogne i midten, som kun er forbeholdt kvinder.
Disse vogne er tydeligt markeret.
Metrostationernes faciliteter
De nyeste stationer på den gule linje er som regel udstyret med gratis toiletter, men det er ikke standard på andre ruter.
Alle stationer har billetautomater og en billetskranke, som også sælger billetter eller Touch 'n Go-kort.
På de større stationer finder man en række små butikker eller endda drikkevareautomater, men det er mere undtagelsen på de største omstigningsstationer.
Metrolinjerne er automatiske, så der er en glasvæg mellem perronen og toget med en automatisk dør.
Er der nogen spørgsmål tilbage?
Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til artiklen...