Billeje i Rhodos

Når du lejer en bil på Rhodos, får du den største frihed og mulighed for at udforske backwaters, uberørte strande og bjergbyer.
Selv på Rhodos gælder de generelle retningslinjer for billeje, og hvis du er ny i dette segment, kan du læse vores artikel Sådan lejer du en bil i udlandet for første gang.
Biludlejningsfirmaer og hvor booker man en bil?
Rhodos er en turistø med alle bekvemmeligheder, og alle de store internationale biludlejningsfirmaer opererer her og tilbyder som regel de bedste priser og betingelser.
Du finder de fleste tilbud og også de laveste priser, når du lejer en bil direkte i lufthavnen.
Men der er også et stort antal små lokale biludlejningsfirmaer i centrum af Rhodos eller i feriestederne Ialyssos, Faliraki, Lindos eller Lardos. Deres priser er ofte lavere end de større internationale udlejningsfirmaer, men lejeforholdene kan være betydeligt dårligere.
Vi lejede en bil direkte i lufthavnen og brugte booking.com's sammenligningsmotor til at booke. Vi lejede specifikt en bil gennem Record Go, og alt var helt problemfrit.
Sammenlign lejetilbud online, book i forvejen og spar op til 30% i forhold til at booke en bil i sidste øjeblik:
- Billeje i Rhodos lufthavn
- Biludlejning i Faliraki
- Biludlejning i Kolymbia
- Billeje i Lindos
- Billeje i Pefki
- Biludlejning i Kiotari
Har du erfaring med at leje på Rhodos uden for lufthavnen? Hvilket firma lejede du bil hos? Del dine tips med rejsende fra hele verden i kommentarerne nedenfor.
Priser på biludlejning på Rhodos
En simpel tommelfingerregel gælder for priser: Jo flere dage du lejer en bil, jo mindre betaler du pr. dag. Der er store prisforskelle mellem høj- og lavsæson.
Hvis du skal til Rhodos i højsæsonen fra midten af juni til midten af september, anbefaler vi, at du bestiller din bil mindst 1 måned i forvejen. Priserne stiger markant, når datoen nærmer sig.
Eksempler på priser:
- 7-dages ferieleje - fra 245 euro
- 7-dages leje i lavsæsonen - fra 150 eur
- book en bil på Rhodos
Leje af scooter og priser
Bevægelsesfriheden og brisen i håret er meget smitsom, og når du først er kommet op på en scooter, vil du ikke af igen.
Udlejning af scootere er dog ikke nær så udbredt på Rhodos som på andre græske øer. Desuden er priserne ikke særlig forskellige fra at leje en bil, så hvis du skal af sted i mere end én bil, kan det ikke betale sig at leje en scooter.
Du skal betale omkring 40 euro for en, og du kan som regel kun booke på stedet.
Internationalt kørekort og andre dokumenter
Rhodos er en del af EU, så det er ikke nødvendigt at have et internationalt kørekort. Udlejningsfirmaet accepterer også et nationalt kørekort fra et hvilket som helst EU-land.
Hvis du har et kørekort fra et land uden for EU, Norge, Schweiz eller Island, skal du have et internationalt kørekort sammen med dit kørekort.
Biludlejningsfirmaer kræver normalt et kreditkort for at leje en bil og vil ofte låne dig et betalingskort, men enten på mindre gunstige vilkår eller med et meget højt depositum, der ofte overstiger 1.000 euro.
Pris på benzin på Rhodos
Du betaler i gennemsnit 1,90 euro for en liter benzin.
Benzin på Rhodos er generelt blandt de dyreste i Europa, og gennemsnittet er altid højere end på det græske fastland eller i vesteuropæiske lande.
Hvordan fungerer tankstationer?
Du finder tankstationer i stort antal på den cirkulære hovedvej rundt om øen, mest logisk i den mere ubefolkede nordlige halvdel af øen. Syd for Lindos ligger der 3-4 tankstationer.
De fleste af benzinstationerne er selvbetjente. Du kører op til standeren, pumper din egen benzin og går derefter til butikken for at betale.
Nogle af de mindre stationer (f.eks. Aegean eller Avin) kan være bemandede. I så fald behøver du slet ikke at stige ud af bilen, du fortæller bare tankpasseren, hvor mange liter eller hvor mange penge, du vil tanke for, og betaler derefter direkte til tankpasseren.
Du kan altid betale med kontanter eller kort.
Vejkvalitet og trafiktæthed
Hovedvejene rundt om øen er af god kvalitet og for det meste nyreparerede.
Der er ingen motorveje på Rhodos, men en del af vejen fra Rhodos by til Faliraki har to spor i hver retning.
Vejbanen er nogle steder meget smal, og hvis man vover sig ind på øens indre, vil man ofte kun med nød og næppe kunne undgå modkørende trafik.
Kør med dobbelt forsigtighed, og forvent det værste fra andre bilister. Kombinationen af turister fra hele Europa, der ikke kender forholdene, og skøre grækere, der er blandt de værste bilister i Europa, er en advarsel i sig selv.
Trafikken er tæt på feriestederne på den nordlige halvdel af øen. I den sydlige del har du derimod vejene for dig selv.
Vejkrydsene er ganske godt skiltet, og der er altid en vejviser med et skilt på både det græske og det latinske alfabet. Ved mindre vejkryds er skiltningen dog som regel en eftertanke.
Færdselsregler
Når du kører bil, er det en god idé at huske på, at overholdelsen af færdselsloven i Grækenland i almindelighed - og på Rhodos i særdeleshed - er betydeligt lavere end i andre europæiske lande.
Det mest overraskende er nok de vilde overhalinger selv på de mest usandsynlige steder. I disse tilfælde skal du holde ind til siden, sætte farten ned og fortsætte uden at stresse.
På den anden side er Rhodos en lidt mere sikker destination end andre græske steder i denne henseende, for især om sommeren er forholdet mellem lokale og turister på vejene nogenlunde lige, og turisterne har en tendens til at overholde reglerne meget mere.
De generelle trafikregler er meget lig dem i alle europæiske lande.
De maksimale hastigheder er som følger:
- 50 km/t i landsbyen
- 90 km/t uden for kommunen
På langt de fleste strækninger er hastighedsgrænsen nedsat til 50 km/t eller 60 km/t uden for landsbyen, men i løbet af 10 dages kørsel rundt på Rhodos mødte vi bogstaveligt talt ikke nogen, der kørte for stærkt.
Parkering
Du finder parkeringspladser ved hver eneste strand eller monument, og langt de fleste af dem er gratis.
Den eneste by med betalingsparkering er Lindos, hvor alle officielle parkeringspladser opkræver en fast pris på 7 euro for hele dagen (ofte kan man kun betale kontant).
Er der nogen spørgsmål tilbage?
Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til artiklen...