Transport fra Split Lufthavn

Lufthavnen ligger i Kaštela, cirka 26 km fra centrum af Split og 5,5 km fra den historiske by Trogir.
Bus til Split
Splits centrum kan nås fra lufthavnen med 2 forskellige busselskaber.
Transportør | Rejsetid | Frekvens | Billetpris |
---|---|---|---|
Linje 37 (Promet Split) | 55 minutter | 10-20 minutter | 1,50 eur (via app) 3 eur (køb hos chaufføren) |
Pleso Prijevoz | 35 minutter | 50-70 minutter | 8 eur |
Pleso Prijevoz
Pleso Prijevoz-busser er den hurtigste form for offentlig transport. I centrum af Split standser bussen kun ved den store fjernbusstation nær togstationen og færgehavnen (se placering på google.com/maps). Bussen stopper ikke andre steder undervejs, så den gennemsnitlige rejsetid er kun 30-40 minutter.
Forbindelsen er dog ikke særlig hyppig, og selv i sommersæsonen er der i gennemsnit 1 bus i timen, sjældent to.
Køreplanen offentliggøres altid ca. 14 dage i forvejen og dækker normalt de fleste flyvninger. De sidste Pleso Prijevoz-busser fra lufthavnen til centrum kører dog omkring kl. 23.10, så de følger ikke de sene aftenankomster.
- Aktuel køreplan på plesoprijevoz.hr/en/split
Billetprisen er 8 eur, som kun kan betales kontant hos buschaufføren.
Lufthavnens busstoppested ligger ca. 20 meter fra terminaludgangen, følg skiltene med "Shuttle Bus".
Offentlig transport buslinje 37
Buslinje 37 fra Promet Split er den billigste transport til Split.
Linjen kører fra ca. kl. 4.00 til kl. 12.00 og kører hvert 10. minut i løbet af dagen og hvert 30. minut tidligt om morgenen og sent om aftenen.
- Præcis køreplan på promet-split.hr/airport-line (afgange fra terminaler - bussen fra Trogir til Split ankommer til lufthavnen efter ca. 10 minutter).
Billetten koster 3 euro og kan kun købes kontant hos chaufføren. På vej til lufthavnen kan du også købe billetten i Tisak-kiosken.
Billigere - for 1,50 euro - kan du købe en billet via Promet Splits mobilapp.
Busstoppestedet i lufthavnen ligger ca. 100 meter fra terminalen på hovedvejen (under træerne). Busstoppestedet til centrum af Split ligger på den anden side af vejen (busserne kører i retning mod venstre, når man ser fra lufthavnsbygningen).
I centrum af Split har bussen endestation ved Sukoisan busstation for bylinjer (placering på google.com/maps) ca. 500 meter nord for Splits historiske centrum og Diocletians Palads.
Linje 37 standser ved alle stoppesteder undervejs, og den samlede rejsetid er 50-60 minutter afhængigt af trafikken.
Bus til Trogir
Linje 37 kører ikke kun fra centrum af Split til lufthavnen, men fortsætter også til centrum af den historiske by Trogir. Turen fra lufthavnen tager kun ca. 10-15 minutter, og bussen kører med 20 minutters mellemrum i løbet af dagen (morgen og aften ca. 30 minutter).
Køreplanen kan findes på hjemmesiden for offentlig transport promet-split.hr, men der er kun angivet afgangstider fra terminalerne, ikke fra lufthavnen.
Billetter til Trogir købt hos chaufføren eller i kiosker koster 2,50 euro, via Promet Splits mobilapp kun 1,25 euro.
Busstoppestedet for busser til Trogir ligger ca. 100 meter fra terminalen på hovedvejen. Busstoppestedet til Trogir ligger på den nærmeste side af vejen (busserne kører i retning mod højre, når man ser fra lufthavnsbygningen).
Biludlejning
Et stort kompleks med mange biludlejningsmærker ligger ca. 100 meter fra terminalen gennem en fodgængerovergang.
Det er praktisk at leje en bil, når man skal udforske den kroatiske kyst og mindre, mindre befolkede strande, som ikke betjenes af travle busser.
Taxa
Den officielle taxaholdeplads ligger til venstre foran lufthavnsbygningen. Taxakørsel foregår udelukkende efter taxameter, og hvis nogen tilbyder dig en tur uden taxameter, kommer du sandsynligvis til at betale mere.
Taxapriserne er meget høje, og du skal betale omkring 45 euro for at komme til centrum af Split, mens du skal betale omkring 25 euro for at komme til det nærliggende Trogir.
Alternative taxitjenester, især Uber, tilbyder betydeligt lavere priser. En tur til Splits centrum fra lufthavnen (afhængigt af spidsbelastningsperioder) koster fra 22 eur til 35 eur.
Er der nogen spørgsmål tilbage?
Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til artiklen...
3 kommentarer

Promet Split-appen fungerer godt, selv med penge. Priserne er omkring halvdelen af rytterens pris.

Jeg har kigget på den nævnte Promet Split-app, og billetten kan tilsyneladende ikke købes direkte, men kun fra tegnebogen, når den er tilstrækkeligt opladet.
Appen er fin, men du skal oplade din pung først. Jeg genoplader altid før en planlagt tur, fordi jeg ikke har fundet ud af, hvordan eller om jeg overhovedet kan refundere den ubrugte kredit. Det kan man vist ikke fra appen. Hvis du vil bruge den offentlige transport mere planlagt, kan du købe den direkte for 8 euro for 24 timer eller mere. Appen viser også afgangstider fra alle stoppesteder, når man klikker på en bestemt linje/forbindelse, men placeringen tager ikke højde for forsinkelsestid. Man kan købe flere billetter i én app, dvs. bruge den til hele familien. For børn (under 12 år, tror jeg) er det værd at købe en enkeltbillet til 135 minutter for 0,5 euro, hele dagen er kun fuld pris. Bemærk - i øjeblikket (05/2025) er reglen, at alle billetter skal indlæses efter ombordstigning - "tagges" via QR-kode for at være gyldige (placer under terminalen bag chaufføren og vent på bekræftelse, billetten bliver gul). Ellers er den ikke gyldig, og (angiveligt) tjekker billetkontrollørerne den ofte og kræver især på linje 37 turister en kontant bøde på 20 euro, selvom billetten er købt. En anden rejsende skrev, at de var blevet rådet til at markere den, og at de ikke ville have en bøde - vi har ikke mødt en billetkontrollør i en uge, så jeg ved det ikke. At man markerer, selv når man skifter tog, eller hver gang man kører, selv om man har en dagsbillet. Nogle gange tager det lidt tid, men det virker som regel. Bortset fra at det er kedeligt med 4 billetter til en familie. 1 gang virkede terminalen ikke, så chaufføren skrev det af på sin læser. I Trogir på togstationen var der gentagne tilfælde, hvor der var et svagt datasignal på min mobiltelefon, og billetterne ville ikke blive indlæst og vist efter ombordstigning, men jeg var åbenbart ikke den eneste. Normalt stiger man på gennem fordøren, men jeg tror, at det mere skyldes chaufføren, for når der er flere mennesker, stiger de også på gennem bagdøren, og så skal man gå op foran for at markere sine billetter. Officielt behøver man måske ikke at gå foran, eller også er det kun dem, der slet ikke har en billet, men det var mere hvornår/hvor. Billetter købes pr. zone, så du skal vide, hvor du kommer fra, og hvor du skal hen, og markere zonerne i overensstemmelse hermed og beregne prisen. Hvis jeg skal igennem mere end to zoner, var det som regel værd at tage en 24 timers billet (gyldig fra den første markering, ikke fra købet), når man planlægger en returrejse med det samme. Busserne er for det meste moderne, mere eller mindre til tiden, kun lufthavnslinjen kan blive afbrudt på vej til/fra Split, og det tager over en time i myldretiden + de havde nogle vejombygninger der, så mellem den hyppige "cruise"-rute Trogir - Split ville jeg vælge enten en båd (Buraline, 9 Eur, en times tur) eller der er kommercielle busser, der skulle være hurtigere og omgå nogle af de bebyggede områder. Bolt - ca. halvdelen af prisen for en officiel taxa (vi betalte 30 euro for en taxa mellem lufthavnen og Ciovo via overnatningsstedet, Bolt tilbage kostede ca. 13 euro).