Sådan kommer du rundt Cairo

Cairo

Selvom Cairos jungle byder på anstændig offentlig transport efter afrikanske standarder, er den mest effektive måde at komme rundt i byen på til fods eller med taxa.

Find skjulte tilbud på de bedste hoteller på booking.com

Til fods

Ved første øjekast er Cairo alt andet end en fodgængervenlig by. Men faktum er, at gang er den mest effektive transportform, i hvert fald i centrum og i det historiske islamiske Cairo, som er de vigtigste turistområder.

Før du begiver dig ud i Cairos gader, er det en god idé at forberede dig på et par ting:

  • Lad dine nye sko blive hjemme... Cairos gader er ekstremt støvede, og markedspladserne dumper en masse affald direkte på fortovene.
  • Forvent ikke fodgængerovergange. At krydse gaderne er en meget vild disciplin i Cairo, og du skal være frygtløs, se selvsikker ud og holde øje med trafikken hele tiden. Når der opstår et smuthul, skal du bare bane dig vej gennem bilerne, så tilpasser de deres kørsel.

Cairo er et relativt sikkert sted, og der er ikke større fare end lommetyveri i centrum eller i turistområderne. Vær dog ekstra forsigtig med disse, da du især på markedspladserne bogstaveligt talt vil være krop til krop gennem menneskemængder. Under sådanne forhold er det meget nemt helt at overse et tyveri.

Taxaer og Uber i Cairo

Taxaer er det mest relevante transportmiddel til afstande, du ikke er villig til at gå. Metroen kan langt fra bringe dig til alle seværdighederne, og busser er ekstremt upraktiske for en turist.

Taxaer og Uber-chauffører er allestedsnærværende i Cairo, hvor som helst og når som helst på dagen og natten.

Uber

At bruge Ubers mobilapp er den mest bekvemme måde at komme rundt i byen på i Cairo. Ulempen er indlysende: Du skal have internetadgang. Få enten et lokalt data-simkort i lufthavnen, eller køb et e-simkort hjemmefra på forhånd via vores populære airalo.com.

Uber fungerer her, som det gør i alle andre byer i verden. Du vælger din rute i appen, den sætter dig automatisk i forbindelse med den nærmeste chauffør og viser dig den pris, du skal betale. Når turen er overstået, hæves prisen på dit kort, som du skal indtaste i appen på forhånd.

Du skal ikke betale ekstra, du skal ikke prutte om prisen, du skal ikke forhandle, du ved præcis, hvor meget du skal betale. Hvis du skal være i Cairo i længere tid, anbefaler vi helt klart, at du køber et data-simkort kun til at bruge Uber, som virkelig er langt det mest bekvemme transportmiddel i Cairo.

Når du bruger Uber, er det meget nyttigt at kende de østarabiske tal, der bruges i Egypten, som er meget forskellige fra de klassiske arabiske tal, vi kender. Når du bestiller en Uber, viser appen dig bilens nummerplade, men med de velkendte arabiske tal. Disse bruges dog ikke på rigtige nummerplader, og du skal oversætte de arabiske tal til østarabisk i dit hoved:

  • 1 = ١
  • 2 = ٢
  • 3 = ٣
  • 4 = ٤
  • 5 = ٥
  • 6 = ٦
  • 7 = ٧
  • 8 = ٨
  • 9 = ٩

Eksempler på Uber-priser

  • Centrum (Tahrir) - Pyramiderne: ca. 90 egp
  • CAI Lufthavn - Centrum (Tahrir): ca. 120 egp til 140 egp
  • Centrum (Tahrir) - Saladin Citadel: ca. 40 egp

Få data e-sim på airalo.com

Klassiske taxaer

Officielle taxaer er hvide med diskrete sorte skraveringer på tværs af dørene. Der er ingen taxametre i Cairo, og prisen afhænger helt af dine evner til at forhandle. Hvis du befinder dig i nærheden af en turistattraktion, vil det være meget svært at forhandle en taxa til den pris, en lokal ville køre. Taxachaufføren ved, at han før eller siden vil fange en anden turist og køre til en pris, han selv fastsætter.

Hvis du har mulighed for det, så gå lidt længere væk fra turistattraktionen (mindst 500 meter) og tag en taxa. Det gælder også i Cairos lufthavn, hvor der sidder taxachauffører på første række lige ved udgangen, som er meget svære at forhandle med, men hvis du går ned ad trapperne til parkeringspladsen, stiger dine chancer.

Det er en anden regel. En stående taxa er mindre tilbøjelig til at forhandle en god pris.

Det er en god idé at lære i det mindste de arabiske tal, selv om de fleste taxachauffører i Cairo forstår engelske priser.

Metroen

Cairos metro har i øjeblikket 3 linjer, og en fjerde mod pyramiderne er under opførelse og vil sandsynligvis først være færdig i 2028. Metroen er fantastisk til at komme fra de fjerntliggende bebyggelser i udkanten af Cairo til centrum, men for turister er den ærligt talt ret begrænset.

Metroen er også planlagt til Cairos hovedlufthavn, men færdiggørelsesdatoen bliver hele tiden udskudt og er ukendt.

Bortset fra det koptiske kvarter og Cairos nye centrum kører metroen uden om de fleste turistattraktioner. Men den vil f.eks. bringe dig til togstationen og forhåbentlig endelig til lufthavnen i den nærmeste fremtid (2024-2025).

Læs mere på vores separate side om Cairos metro.

Busser i Cairo

For udlændinge er bustrafikken et uoverskueligt rod. Man kan komme til absolut alle hjørner af Cairo med bus, men det er en kunst at finde ud af, hvor man skal hen, hvis man ikke kan arabisk.

Der er to busselskaber i Cairo:

  • Mwasalat Misr - et privat selskab med mere moderne busser og en hjemmeside på engelsk: mwasalatmisr.com
  • CTA - et kommunalt transportselskab uden hjemmeside.

Du kan kun finde et kort over busruter hos Mwasalat Misr, ellers kan du ikke finde et omfattende kort over hele netværket nogen steder på internettet.

Kun Google Transit, som kender begge selskaber og viser de fleste stoppesteder korrekt på kortet, kan hjælpe dig med at planlægge din transport.

Bus- og stoppestedsmarkeringer

Det første problem opstår, når du allerede er på udkig efter et busstoppested og den rigtige rute, som du måske har fundet via Google. Placeringen af de busstoppesteder, der er markeret på Google Maps, svarer til en nøjagtighed på +- 100 meter. De er ikke markeret på nogen måde, hvilket også er en fordel. Selv om du ikke står lige ved busstoppestedet, kan du bare vinke eftertrykkeligt til bussen, så stopper den.

Tryk altid på stopknappen, når du går ind.

Mwasalat Misrs busskiltning (grøn-blå-hvid) er tydelig. De har digitale tavler, og linjenummermarkeringerne er altid i de klassiske arabertal, som vi kender her.

På den anden side er markeringerne på de blå CTA-busser meget uklare. Skiltene er kun på arabisk, og de anvendte tal er østarabiske tal, som er helt forskellige fra de klassiske arabiske. Undtagelsen er turistlinjen 2002, som kører fra centrum via Giza metrostation til pyramiderne. Der bruges også mere moderne busser med de velkendte arabiske tal.

Billetter: priser og hvor man kan købe dem

Busbilletter kan kun købes inde i bilen og kun med kontanter. Man skal helst have så små sedler som muligt.

I de blå CTA-busser (linjerne er kun markeret med nummer) køber du din billet hos konduktøren, som enten står ved den første dør eller går aktivt gennem vognen. Billetten koster 7,50 egp.

Til de hvid-grøn-blå Mwasalat Misr-busser (linjer markeret med bogstavet M og et nummer) kan du købe en billet af chaufføren for 10 egp.

Varevogne og minibusser

Ud over de almindelige busser kører der et stort antal varevogne og minibusser af forskellig alder og levetid på hovedgaderne. Det er nemt at køre minibus, du skal bare vinke til en minibus, så stopper den for dig, hvis den ikke er fuld.

Når du vil ud, skal du bare sige det til chaufføren. Betaling sker altid umiddelbart efter påstigning til chaufføren. Man får ikke en papirbillet som med busser, man betaler bare.

Billetpriserne varierer mellem 1 egp og 8 egp afhængigt af den tilbagelagte afstand.

Minibusserne er ikke nummereret efter linje, men det er ikke så svært at navigere i systemet. Normalt kører busserne langs en bestemt vej fra den ene ende af vejen til den anden.

Tuk-tuk

Ud over taxaer er Cairos gader også præget af et stort antal trepersoners trehjulede cykler. De er især kendt fra Asien som tuk-tuks. Ligesom med taxaer bestemmes prisen udelukkende ved forhandling og svarer normalt til prisen for en taxa.

Denne artikel kan indeholde affiliate-links, som vores redaktion kan tjene penge på, hvis du klikker på linket. Se vores side om reklamepolitik.

Er der nogen spørgsmål tilbage?

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til artiklen...

0 kommentarer

Log ind på Cestee

... det verdensomspændende rejsefællesskab

Fortsæt med Facebook

Har du ikke en rejsekonto endnu? Tilmeld dig her