Metro i Cairo
Cairo fik en afrikansk nyhed i 1987: Den blev den første by på kontinentet med en fuldt udbygget metro og er stadig kun en af tre afrikanske byer med en metro (de andre er Algier og Lagos).
Find hoteller i nærheden af metrostationer
Cairos metro er nu en uundværlig del af det offentlige transportsystem og transporterer dagligt titusindvis af mennesker fra de yderste bebyggelser til byens centrum og tilbage igen. Besøgende og turister bruger også metroen, selv om den ikke kører til alle turistattraktionerne og derfor mere er et supplement til taxaer, Uber eller gåture.
Metrolinjer i Cairo
Der er tre metrolinjer i Cairo, og en fjerde er under opførelse, ligesom store dele af den tredje linje også er under opførelse.
- Linje 1 (officielt markeret med blåt, men også rødt på forskellige steder) - kører nord-syd og kan f.eks. bruges til at komme fra centrum til det koptiske kvarter eller til hovedbanegården (Al-Shohadaa station). Den kører også gennem den centrale Tahrir-plads (Sadat-stationen).
- Linje 2 (officielt markeret med rødt, også gult eller orange på forskellige steder) - kører fra de nordlige forstæder gennem centrum til Giza. Du kan bruge den til at køre til hovedbanegården (Al-Shohadaa station), Tahrir-pladsen (Sadat station), mod pyramiderne (Giza station, hvor du skal skifte til en bus eller minibus og køre yderligere 15 km) eller til Cairo Tower.
- Linje 3 (officielt markeret med grønt, på forskellige steder også med turkis) - kører øst-vest og er stadig under opbygning. Den er ikke særlig attraktiv for turister endnu, højst til kortere ture i centrum, til det moderne Heliopolis-distrikt eller til Zamalek Island. I fremtiden vil den også føre til Cairos hovedlufthavn.
Kort over Cairos metro
Den officielle hjemmeside for Cairo Metro giver et vejledende kort over metroen, men det viser også sektioner, der endnu ikke er bygget, hvoraf nogle kun er i planerne og ikke engang under opførelse endnu. Det kan derfor være mere forvirrende end nyttigt.
💡 Du er måske interesseret i
- GEM - Great Egyptian Museum (min oplevelse af et besøg)
- Pyramiderne i Giza - praktisk information
- Sådan kommer du til/fra Cairo CAI eller Sfinksen SPX
Derfor har vi lavet vores eget kort over det nuværende metronetværk i Cairo.
Metro-billetter
Hvor meget koster en metro-billet i Cairo? Hvor sælges billetterne? Læs i dette kapitel.
Der er ingen tids- eller dagsbilletter i Cairo. Du betaler altid for én tur, og du skal ikke betale igen, når du skifter tog. Billetter sælges kun på billetkontorer, som der er flere af på hver metrostation.
Priserne er inddelt i tre niveauer:
- 1 til 9 stationer - 8 egp
- 10 til 16 stationer 10 egp
- 16 til 23 stationer 15 egp
- 24 eller flere stationer 20 egp
- Officiel prisliste: cairometro.gov.eg
På hver station finder du et kort, der med farver viser, hvilken billet du skal bruge for at komme til din destination.
Når du rejser rundt i Cairo, kan du i langt de fleste tilfælde klare dig med en billet til 5 pund.
Medarbejderen i billetkontoret giver dig en gul billet med en magnetstrimmel, som du sætter ind i drejekorset, når du går ind i metroen, og tager ud igen (den kommer ud af drejekorset efter ca. et sekund). Når du forlader stationen, skal du sætte billetten ind i drejekorset igen, hvor den bliver siddende.
Du behøver ikke at betale det nøjagtige beløb ved billetkontoret, operatøren veksler også til større sedler. Sig navnet på den station, du skal til. Du kan også købe lagerbilletter på en station, de behøver ikke at blive brugt med det samme.
Køreplaner og intervaller
Alle metrolinjer kører fra ca. kl. 5.15 til 1.00, men under ramadanen starter de først mellem kl. 5.45 og 6.00 og slutter kl. 2.00.
Intervallerne varierer mellem 4 og 10 minutter i løbet af dagen, altid kortere om morgenen og om eftermiddagen og længere sidst på aftenen.
- 💡 Du er måske interesseret i
Metrostationer og tog
I den centrale del af Cairo er metroen underjordisk, mens den i udkanten af byen kommer op til overfladen som en højbane. Metrostationerne er markeret med et rødt M og har normalt ingen ekstra service som toiletter eller butikker.
Hver metrostation har et billetkontor og en sikkerhedsramme, som du skal passere for at komme ind. Det er dog ikke nødvendigt at tage bælter og metalting af som i lufthavne, man skal bare passere gennem rammen.
Metrotogene er rene og rummelige og har også aircondition.
Vogne til kvinder
Der er særlige vogne kun for kvinder, som er opstillet samme sted i hvert tog. Derfor kan et lyserødt skilt på perronen med ordene "Ladies" angive det nøjagtige område, hvor vognen kun for kvinder standser.
Der er altid to vogne kun for kvinder. Den ene har et rødt (eller snarere lyserødt) klistermærke over døren for at vise, at den altid er forbeholdt kvinder, når metroen kører. Den anden vogn har grønne klistermærker, som indikerer, at mænd kan bruge denne vogn efter kl. 20.00.
Mens mænd ikke har adgang til disse vogne, kan kvinder frit vælge deres vogn. De kan rejse i vogne kun for kvinder såvel som i alle andre vogne sammen med mænd.
Er der nogen spørgsmål tilbage?
Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til artiklen...