First Class Terminal Frankfurt: den bedste lounge i verden?
Det har længe været en drøm for mig at flyve på First Class, og jeg ville gerne tage min første flyvning fra Frankfurt FRA.
For det første er det stort set min hjemlufthavn, men endnu vigtigere - der er en af verdens mest berømte lufthavnslounges, som er dedikeret til First Class-passagerer, og som ligger i en helt separat bygning fra resten af lufthavnen.
First Class Terminal. Et udtryk, som alle i luftfartsmiljøet kender.
Jeg brugte loungen før en flyvning på den gamle First Class på en Boeing 747-8.
Find First Class-priser på lufthansa.com
Hvad og hvor er First Class-terminalen?
First Class-terminalen er faktisk en lounge for First Class-passagerer på Lufthansa eller schweiziske flyselskaber.
Den ligger i en helt separat bygning med privat adgang for biler.
Du kan dog også gå hertil til fods fra den klassiske Terminal 1 på ca. 5 minutter og også fra togstationerne på ca. 10-15 minutter.
- 🕒Åbent dagligt fra 5:30-22:00
- 📍Terminalens placering på kortet
- 🌐 Officiel hjemmeside: lufthansa.com/first-class-terminal
- 🏨 Hoteltip: Frankfurt Airport Marriott Hotel **** (ca. 450 meter fra FCT)
First Class-terminalen kan kun nås fra det offentlige område.
Bygningen er primært indrettet til adgang med bil eller taxa, men der er også en skiltet gangbro fra hovedterminal 1.
Du er måske også interesseret i:
Privat check-in og paskontrol
Inde i terminalen kan du checke din bagage ind i receptionen og printe dit boardingkort.
Derefter går du gennem sikkerhedskontrollen direkte til loungen.
Der er en privat paskontrol i stueetagen, hvorfra du bliver kørt i limousine direkte til flyet.
Hvem har adgang til First Class-terminalen?
Lufthansas og Swiss' First Class-passagerer kan bruge loungen i First Class-terminalen.
Du kan tage en gæst med, som har en billet til samme flyvning - men gæsten kan flyve på en hvilken som helst klasse, herunder economy eller business.
Derudover kan FCT bruges af HON Circle-medlemmer, der flyver med et hvilket som helst flyselskab i Lufthansa-gruppen.
Kan jeg besøge FCT under min transfer?
Ja, men du skal forlade transitafsnittet i lufthavnen, gå udenfor og gå fra Terminal 1 til First Class-terminalen.
Kan jeg besøge FCT med et tilslutningsfly på business class?
Ja, det kan man. Fly, der skal flyve kortere ruter i Europa, har ikke en first class-kabine. Så hvis du f.eks. har booket en First Class-flyvning fra Tokyo via Frankfurt til Paris, vil du flyve strækningen mellem Frankfurt og Paris i en business class-kabine.
Men da hele billetten er udstedt som First Class, kan du stadig besøge FCT.
Rolige steder at arbejde, komfortable sæder og spiseborde
Når du har checket ind i receptionen og er gået gennem sikkerhedskontrollen, bliver du mødt af en rummelig lounge, som er opdelt i flere forskellige sektioner.
Lige inden for indgangen er der en montre med samler-ænder, som man kan bede om ved concierge-skranken. Det benyttede jeg mig selvfølgelig af med det samme!
Til venstre efter sikkerhedskontrollen kan du købe souvenirs eller rejseudstyr i Lufthansa Worldshop, som er åben kl. 7.00-21.30.
Hoveddelen af loungen med komfortable lænestole er luftig, lys og meget rummelig.
Der er altid masser af ledige pladser.
Til højre for indgangen og i midten af loungen er der en stor bar med et meget omfattende udvalg af alkoholiske drikke, vin, champagne, cocktails og læskedrikke.
Det, jeg virkelig savner ved loungen, er, at man ikke selv kan tappe eller tage en sodavand, med undtagelse af den infuserede vand, der er tilgængelig i baren.
Der er ingen postmix eller køleskab med dåser eller flasker med vand eller sodavand. Hvis du vil have andet end vand, skal du spørge i baren eller hos den ledsager, der regelmæssigt går gennem hele loungen.
Længere til højre, mellem baren og toiletterne, kan du sætte dig i à la carte-restauranten. Du behøver dog ikke at vælge fra menuen, men er velkommen til at sætte dig ved bordene og vælge fra den ret omfattende buffetmenu, se nedenfor for detaljer.
Til venstre for indgangen til loungen finder du derimod flere aflåselige båse, som er ideelle til at arbejde på din bærbare computer.
Der er stort set ingen støj indenfor, og du kan også tage din mad og drikke med herind.
Buffet og luksuriøs à la carte-restaurant
Du kommer ikke til at sulte i First Class-terminalen.
Udbuddet af mad er stort og af høj kvalitet.
Du kan altid vælge din egen mad fra buffetbaren, som omfatter en morgenmadsmenu (indtil ca. kl. 11.00) og en eftermiddagsmenu (fra kl. 11.00 til aften).
Der er normalt 4 slags varm mad at vælge imellem og utallige andre muligheder som desserter, salater, kvalitetsoste, tørret frugt eller honning.
Efter frokost prøver jeg også restauranten med et udvalg af menupunkter. Alt er selvfølgelig inkluderet - man betaler ikke noget for mad eller drikke (og det gælder også den luksuriøse alkohol).
Jeg springer forretten over og får en oksebøf til hovedret sammen med en klassiker - Lufthansas signaturcocktail Avionic.
Begge dele er fantastisk, topkvalitet, og jeg ville helt sikkert betale omkring 80 euro for sådan et måltid på en almindelig restaurant.
Til dessert kan jeg ikke vælge andet end den karakteristiske mælkechokoladeand med hindbæris. Nu hvor jeg er begyndt at samle på plastikænder, som er forskellige i alle Lufthansas First Class-lounges, må jeg prøve chokoladeanden!
Brusebad med badekar
Et bad før en lang flyvetur til Tokyo er et must for mig, så efter frokost ca. en time før boarding går jeg hen og tjekker ind på ventelisten.
Der er i alt 6 brusere, hvoraf 2 endda har badekar. Det har jeg aldrig oplevet i en lufthavnslounge før.
Det bliver min tur med det samme, og jeg går direkte ind i brusebadet med badekar.
Der er ingen grænser for, hvor længe man kan være i bad her.
Der er et lille Balmain Paris make-up kit.
Soveværelset
En god service er de to hotelagtige soverum (officielt kaldet nap rooms), som du kan bruge gratis.
Disse værelser fungerer efter først-til-mølle-princippet og kan ikke bookes på forhånd.
Der er ingen grænse for, hvor lang tid du kan tilbringe derinde.
Rygerum og andre tjenester
First Class-terminalen har et stort rygerum med betegnelsen Cigar Lounge.
Det er i øvrigt det eneste sted, hvor man kan købe alkoholiske og ikke-alkoholiske drikkevarer på flaske, og hvor man kan betjene sig selv.
I resten af loungen skal man henvende sig i baren for at få en drink eller blive betjent i restauranten eller af personale, som jævnligt passerer gennem loungen.
FCT tilbyder ikke andre services. Der er f.eks. ingen legepladser til børn.
Du kan benytte dig af udvalget af tysk- eller engelsksprogede trykte materialer og selvfølgelig stikkene til opladning af elektronik, herunder usb-porte.
Limousine-transfer til flyet
På tidspunktet for boarding vil personalet aktivt lede efter dig. Du behøver ikke at tjekke ind ved nogen skranke.
Du bliver eskorteret til stueetagen, hvor du får dit pas tilbage ved paskontrollen, som du afleverer ved ankomsten til loungen.
Du bliver ikke forsinket længere ved paskontrollen, betjenten udsteder straks dit pas - det er blevet kontrolleret under dit ophold i loungen.
Derefter bliver du kørt direkte til flyet i en luksuslimousine.
Min vurdering
First Class Terminal er helt klart den bedste lounge i verden, som jeg personligt har besøgt. Jeg behøver ikke at tænke længe over det.
Den har dog også nogle ulemper. Jeg vil opsummere mine følelser i denne korte liste:
- ✅ Privat og hurtig check-in kun for First Class-passagerer - det er slet ikke nødvendigt at besøge hovedterminalen
- ✅ Hurtig sikkerheds- og paskontrol
- ✅ Catering af høj kvalitet
- ✅ Næsten ubegrænset forsyning af kvalitetsalkohol
- ✅ Rummelige brusere og badekar
- ✅ Gratis soveværelsesmuligheder
- ✅ Ingen bekymringer, hvis du misser dit fly - loungepersonalet finder dig under boarding
- ✅ Limousine-transfer direkte til flyet
- ❌ Ingen selvbetjente læskedrikke
- ❌ Ingen udsigt til asfalten
- ❌ First Class-terminalen er primært designet til biladgang - det er ikke særlig praktisk at gå fra hovedterminalen
Er der nogen spørgsmål tilbage?
Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til artiklen...
6 kommentarer
Kombinationen af buffet og a la carte synes jeg er god, så alle kan vælge, hvad der passer dem. Kan soveværelset låses indefra? (for en følelse af sikkerhed, selv om det er klart, at der ikke er nogen fare her, men alligevel). Jeg formoder, at jeg efter hver person skulle gøre det helt rent og skifte sengetøj, uanset hvor meget tid personen tilbragte der? Er der nogen, der har erfaring med det? Vækker det en person til den næste flyvning? :-) Jeg fik for eksempel det indtryk i LH/Swis/TK-loungen på IAD, at de var lidt på vagt over for os, da de hævdede, at vi kunne boarde flyet direkte fra loungen og stadig pralede med det - og for pokker, vi missede det næsten, og det var virkelig lige der for at komme ind i gaten (indrømmet, det var "bare" forretning). Vores skyld, selvfølgelig, vi hørte sandsynligvis forkert på meddelelsen og endte med at boarde sidst.
Ja, soveværelser er normalt låst :) Det bliver rengjort ligesom bruseren.
Og ja, personalet vækker gæsterne i god tid før ombordstigning.
First Class-terminalen er ikke tilgængelig for indehavere af højere frequent flyer-niveauer, medmindre de har en First Class-billet.
Medmindre noget har ændret sig, har HON'er adgang til FCT-terminalen uanset billetklasse, så længe de flyver samme dag som LH-gruppen.
Okay, tak for advarslen.
Jeg ville finde selvbetjening ret underligt, her forventer man bartendere og tjenere.
Men cigarloungen er en risikabel arbejdsplads for dem, og fagforeningen vil ikke lukke dem ind, så det er den anden vej rundt.
flot og pæn anmeldelse, hvor mange miles brugte du, og hvor let (tilgængelige bonusflyvninger) var planlægningen? Tusind tak skal du have!
Der står, at det var kontant. Med classic first er det ret svært at finde bonusrejser. Enten lister jeg det langt i forvejen og kun et sæde pr. segment, eller også lister jeg ledige sæder ca. 1-2 dage før afgang. Jeg kan slet ikke komme ind på Allegris eller Sense. Jeg fik en enkeltbillet til Tokyo for 110.000 miles og ca. 7.200.000 i tillæg.
Hold kæft, hvor jeg glæder mig. Jeg har også et fly til Tokyo på First :-D P.S.: Har de stadig Porsche og klassiske limousiner, eller er det kun varevogne?
Hvis der er flere personer, en varevogn, ellers en Porsche eller BMW 7. Hvis man har transfer i FRA, er det kun i tilfælde af en busgate, det samme gælder for afrejsen fra førsteklasses lounge A og B i FRA.
Limo er altid kun til afgang i tilfælde af FCT, men man kommer kun til den ved transfer, hvis man går udenfor og ind i FCT gennem hovedreceptionen, som hvis man skulle af sted fra FRA, der er ikke adgang direkte fra airside.
Jeg regner med at gå udenfor. Jeg har tre en halv time. Jeg ved, at de har afsluttet deres forhold til Porsche og har en kontrakt med SIXT, så jeg tænkte på, hvordan tingene er nu. De siger, at man kan spørge i receptionen, og at de af og til vil prøve.
Jeg synes, at forskellen mellem en BMW 7 og en VW varevogn er lidt mærkelig - ikke at det betyder noget, men det er bare forskellen i den service, jeg får på det tidspunkt (udelukkende for følelsen af luksus) :-) Problemet er nok ikke antallet af biler, men snarere antallet af chauffører, der ville være brug for i det øjeblik, da de sandsynligvis har en der, og hvis 8 personer tilfældigvis ville gå til flyet først, ville de have brug for mindst 3 BMW 7-chauffører (mennesker er generelt dyrere end udstyr/køretøjer, og det gælder også i dette tilfælde, plus at bilfirmaer er i stand til at levere biler til denne service under helt andre forhold end normalt).
For mig er det helt sikkert bedre at køre i en VW-van med flere mennesker (mærkelige passagerer) end i en BMW 7 :)