Transport fra Guangzhou Lufthavn

Guangzhou

Den hurtigste og klart mest overskuelige transportmulighed for udenlandske besøgende er metroen.

Der er også mange taxaer til rådighed, og der er også flere busruter til lufthavnen, men de kører meget sjældent.

Metrolinje 3

Lufthavnen betjenes af den orange metrolinje 3. Der er stationer foran begge terminaler:

  • Airport North - Station ved Terminal 2
  • Airport South - Station ved Terminal 1

Linje 3 fra lufthavnen går til Tiyu Xilu-stationen i den nordlige del af centrum, hvor du skifter til andre linje 3-tog, der kører i retning af "Tianhe Coach Terminal" længere inde i centrum.

Du kan f.eks. tage metroen til Guangzhou East Railway Station uden at skifte tog.

  • Frekvens - 2 til 6 minutter
  • Rejsetid - 45 minutter til Tiyu Xilu Station
  • Sidste metro fra lufthavnen - 23:15
  • Første metro fra Tiyu Xilu station - 6:00

Billetter og priser

Billetter kan købes i billetautomaten på stationen. Du kan betale kontant eller via forskellige mobilapps som Alipay eller WeChat.

Almindelige Visa- eller MasterCard-kort accepteres ikke til billetbetaling.

Priserne beregnes efter afstand. Du kan vælge en hvilken som helst station på Guangzhous metronetværk på maskinens skærm (det behøver ikke kun at være på linje 3 - der er ingen drejeknapper, når du skifter tog).

Billetten bruges i form af en chip, som du sætter i drejekorslæseren, når du går ind på stationen, og smider i drejekorset, når du forlader stationen.

  • Guangzhou East Railway Station – 7 cny
  • Tiyu Xilu – 7 cny
  • Canton Tower – 8 cny

Den officielle hjemmeside, billetpriser og et kort over metroen findes på: gzmtr.com.

Se priser på hoteller i Guangzhou

Taxa

Der er et stort antal officielle taxaer i Guangzhou lufthavn, men man kan bruge op til 45 minutter i taxakøen, især når der er travlt ved ankomsten om aftenen.

Taxier kan betales med Alipay eller WeChat eller kontant.

Det er altid en god idé at have adressen på kinesisk klar på mobiltelefonen, så man kan vise kiosken og eventuelt chaufføren den, når man bestiller en taxa.

Prisen beregnes altid efter taxameteret, og du betaler ca. 170 cny.

Taxa via mobilapp

De populære kinesiske mobilapps DiDi eller My China Taxi er tilgængelige i Guangzhou.

Prisen til Guangzhous centrum via disse apps kan være betydeligt lavere end almindelige taxaer (fra 100 cny).

Bilerne, der kører for de mobile apps, er placeret som følger:

  • Terminal 1 - Zone A, parkeringspladser P2 og P3
  • Terminal 1 - Zone B, parkeringsplads P5
  • Terminal 2 - parkeringspladserne P6, P7 og P8

Intercity-tog

Ud over metroen standser "Guangdong Intercity"-toget også ved Terminal 1 (Airport North).

Toget kører til den nærliggende by Huadu, som ligger mere end 40 km fra Guangzhou, men har en vigtig station for højhastighedstoget Guangzhou North.

Togene kører fra kl. 6.30 til 21.00 med en frekvens på ca. 15 minutter.

En billet til Huadu (Guangzhou North Railway Station) koster 8 cny.

Busser

Byens busser er et ikke så praktisk supplement til metroen. Selv om de kører til flere destinationer uden at skifte bus, er antallet af forbindelser meget lille.

Busserne er også flere gange dyrere end metroen, og det er ofte meget svært at finde et stoppested i byen.

  • Linje 1 - kører til boligområdet Civil Aviation Living Area i den nordlige del af byen, kun 3 gange om dagen om natten.
  • Linje 2 - går til Huashi-området i den østlige del af byen
    • Hvert 20. til 40. minut, kører kun om natten
    • Pris 35 cny
  • Linje 3 - kører til Pearl Hotel i byens centrum, men kun 3 gange om dagen, heraf 2 gange om natten
  • Linje 7A - kører til Panda- og Panyu-hotellerne i den sydlige del af Guangzhou
    • 6 gange om dagen
    • Pris 38 cny
  • Linje 7C - kører til busterminalen Jiaomen i den sydøstlige udkant af byen
    • 4 gange dagligt
    • Pris 65 cny

For de mest omfattende oplysninger om busser, besøg lufthavnens hjemmeside på baiyunairport.com.

Denne artikel kan indeholde affiliate-links, som vores redaktion kan tjene penge på, hvis du klikker på linket. Se vores side om reklamepolitik.