Transport fra Jerevan Lufthavn

Der er to busruter til lufthavnen, og der findes klassiske taxaer og mobilapp-taxaer.
Byens centrum ligger ca. 12 km fra lufthavnen.
Busser og minibusser
Busstoppestedet ligger foran terminalen. Der er ingen køreplaner på stedet, men du kan finde forbindelser mellem specifikke punkter, f.eks. på hjemmesiden t-armenia.com (ofte vises afgangene på linje 100 ikke).
Du kan også bruge mobilapps: A2B Transport, Transit.am.
Billetter
Priserne er forskellige for begge lufthavnslinjer og er 300 amd for linje 201 og 500 amd for linje 100. Betalingsmulighederne varierer fra linje til linje, se detaljer nedenfor.
Andre bus-, trolleybus- og minibusruter rundt om i byen samt metroen koster 150 amd / 1 tur, 300 amd / 180 minutter eller 900 amd / hele dagen.
Linjer og køreplaner
Der er to offentlige transportlinjer til lufthavnen fra centrum af Jerevan.
- Linje 100 - går til French Square (nær operahuset) eller til den centrale fjernbusstation. Der kører kun klassiske, moderne busser på linje 100.
- Pris - 500 amd, betal kun med dit eget kontaktløse kort inde i bussen, eller du kan købe en papirbillet med en QR-kode ved den orange TelCell-automat.
- Driftstid - 5:30 til 23:00
- Rejsetid - 30 minutter
- Frekvens - 40 minutter
- Rute 201 - halvcirkelformet rute, der starter i lufthavnen og går forbi den centrale busstation og operahuset til metrostationen "Yeritasardakan". Derefter går den tilbage til lufthavnen via Republic Square. Linje 201 betjenes hovedsageligt af minibusser.
- Pris - 300 amd, betales kun kontant i minibussen
- Frekvens - 30 minutter
- Rejsetid - 30 til 40 minutter
- Åbningstider - 7:00 til 22:00.
Køreplanerne er vejledende, og det sker ofte, at begge linjer kører betydeligt for sent eller forud for tidsplanen. Generelt vil der dog køre mindst 2-3 afgange i timen mellem lufthavnen og centrum.
Taxa
En mere bekvem og relativt billig transportform er de allestedsnærværende taxaer.
Der er absolut ingen problemer med at få en taxa i lufthavnen og i centrum på alle tidspunkter af dagen eller natten.
Der er ingen officielle taxaer i lufthavnen, så vær forberedt på at se mange taxachauffører, der tilbyder dig et lift, når du kommer ud af ankomsthallen. Prisen er til forhandling. Normalt starter taxachaufførerne med et tilbud på omkring 20.000 amd, og det lykkes sjældent at forhandle sig frem til en pris på under 10.000 amd.
Det er meget høje beløb efter lokale standarder, og vi anbefaler at bruge den armenske pendant til Uber - GG-mobilappen (tilgængelig på: App Store / Google Play).
Prisen med GG-taxa ligger mellem 2 900 amd og 3 800 amd afhængigt af den aktuelle efterspørgsel.
Lej en bil
Kendte multinationale biludlejningsfirmaer som Europcar, Alamo, Sixt og Enterprise opererer også i lufthavnen.
Ugentlige lejepriser starter ved 190 eur.
Sammenlign priser og book en bil
Lej en bil, hvis du vil udforske det armenske landskab. Uden for hovedruterne skal du dog forvente ødelagte veje og vild trafik uden kontrol.
Er der nogen spørgsmål tilbage?
Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til artiklen...
9 kommentarer
Den offentlige transport er hyppig og billig. MEN.... Da stoppestederne slet ikke er markeret med de numre, der kører derfra, viser google maps slet ikke navnene på stoppestederne, og t-armenia.com viser de ofte forkert placerede stoppesteder på kortene, må du hellere give dig selv tid til overs.

I Yandex er offentlig transport ret
se mine tidligere kommentarer om, at yandex go slet ikke kunne registrere (ingen bekræftelseskode via SMS)
Yandex Maps, ikke Go.

Det har jeg også kæmpet lidt med. Men det kom endelig. Jeg havde to e-SIM'er (CZ + ARM), og jeg ved ikke hvilken, men det gik altid i sidste ende. Men ja, præcis Yandex Maps vs Yandex Go.
Yandex Maps er sandsynligvis bedre, men offentlig transport er også i Yandex Go.
Shuttle 201 (i retning af lufthavnen) kører fra Yeritasardakan Metro. Den ligger ca. 150 meter fra metroudgangen. Abovyan-gaden (overfor SAS-supermarkedet på den anden side af vejen).
Da den passerede foran mig (tidligere end den skulle), så brugte jeg GG-appen, og rejsen f.eks. letiste blev 1960 AMD -paradise👍.
Så offentlig transport og køb af billetter for udlændinge, der ikke har et armensk telefonnummer, er en rædsel.
1) Maskinerne siger, at papirbilletter med QR-koder ikke længere er tilgængelige. Tokens var der allerede sidste år - det ved vi alle. Nu skal man bare have en TelCell-wallet parret med et armensk telefonnummer (anden gang jeg kommer hertil, vil jeg ikke begå den fejl at tage et eSIM fra nettet). Med wallet'en kan du købe QR-chips i kiosker, som er gemt i wallet'en.
Jeg har løst det ved at have levende menneskelige kasserere ved svingdørene i byens centrum og ved de vigtigste metrostationer rundt om i byen. Og han er i stand til at sælge dig et uregistreret Transcard og fylde dit antal ture op.
Hvis du løber tør for ture et sted uden for disse billetkontorer, er du på røven.
Jeg forstår ikke det med de udenlandske armenske numre, når der står, at papirkort med QR-koder er blevet afskaffet.
Ellers har jeg stadig ikke modtaget en sms med en bekræftelseskode på min yandex go (prøvet 3 gange).
Og jeg kunne ikke finde en guide til Jerevan nogen steder på cestujlevne.
Fordi ingen har skrevet det. Uddragene står bare i kommentarerne her: https://www.cestujlevne.com/pruv...e/aktivity

Jeg anbefaler Yandex, godt forhold mellem pris og ydelse.
For eksempel en tur kl. 5:50 om morgenen fra lufthavnen til Vernisage - 1700 drams - 96 kč - klassisk økonomi Opel Astra.
Kørsel til lufthavnen fra Armenian Market kl. 00:15 - 170 kč, men vi betalte ekstra og kørte i en bedre bil, jeg tror, det var en Dodge SUV.
Trafikrevolutionen i Jerevan er trods alt ikke så glorværdig, når det gælder om at betale for den. Terminalerne på busserne havde som regel problemer med det tjekkiske kreditkort og ofte også med revolutkaen. Det er derfor mere sikkert at købe QR-billetter i papirform.
Jeg har kun set muligheden for at betale med kort ved TelCell-automaten måske to gange, ellers kun kontanter. Hvis du vil købe billetter i den, beder maskinen dig om at indtaste dit armenske telefonnummer. Undtagelsen er billetten til linje 100, hvor der ganske vist vises en besked om telefonnummeret, men der er en lille SKIP-knap nederst til højre på displayet, og når man har trykket på den, kan man købe billetten uden telefonnummeret. Denne mulighed er ikke tilgængelig for andre typer billetter. Jeg løste det (jeg håber ikke, at jeg bliver kritiseret som Katerina O.) ved at bruge telefonnumre, som jeg så omkring mig på skilte eller biler, og maskinen accepterede det andet med det samme. Jeg snød ikke nogen, jeg havde bare brug for at rejse med offentlig transport. Du skal bare betale det nøjagtige beløb, automaten giver ikke byttepenge og overfører de overskydende penge til det telefonnummer, du brugte.
Der er også sket en ændring i billetpriserne, som nu er de samme for alle former for offentlig transport:
AMD 150 pr. tur
Billet til 180 minutter 300 AMD
Heldagsbillet 900 AMD
Syv-dages billet AMD 5000
Undtagelserne er linje 100 (AMD 500) og 201 (AMD 300).
Kun enkeltbilletter kan betales med kort, andre typer på terminaler eller TelCell-salgssteder.

Mange tak for opdateringen, jeg redigerer!
Ellers er shuttlebusser på bylinjerne allerede en saga blot, erstattet af mindre kinesiske Zhong Tong-busser og på flere linjer af større køretøjer fra det tyske firma Man. Ingen steder tager chaufførerne imod kontanter, det nemmeste er at betale med et kontaktløst kort ved indstigningsdøren (foran), læseren er altid placeret i nærheden af chaufføren.
Du kan købe papirbilletter med en QR-kode ved de orange TelCell-terminaler, der er spredt rundt omkring i byen (mest i centrum) - se tidligere indlæg.
En tredje mulighed for billetbetaling er TelCell-kortet (fås også i automaten) eller TelCell Wallet-appen, som giver lidt lavere priser. Begge kræver dog et lokalt telefonnummer for at blive aktiveret, så de er ret ubrugelige for turister.
Jeg kørte ikke med vognen, men jeg bemærkede, at de også har læsere ved hoveddøren.
Bus 100 koster nu 500 AMD og kan slet ikke betales kontant. Det er muligt at købe en papirbillet med en QR-kode i TelCell-automaten (den tager også kort) i terminalen og sætte den i læseren ved chaufføren, men det er nemmere at betale med et kontaktløst kort i den førnævnte læser direkte i bussen.
Linje 201 (shuttle) koster stadig 300 AMD og er som sagt kun kontant.
Et sidste tip. Jeg vidste ikke, hvordan jeg skulle sige i vinduet, at jeg ville opkræve transcardet. Jeg blev ved med at sige, at jeg ville skrive f.eks. 1000 AMD, og babushkaerne blev ved med at sige på armensk, at det kunne jeg ikke. Så forstod jeg først, at man skal sige, hvor mange kørsler man vil oplade, ikke hvor mange AMD 🤣.
En gang, selv i centret ved kasseapparatet, kunne en af dem tale engelsk.