SAS Scandinavian Airlines i en nøddeskal

Scandinavian Airlines, bedre kendt som SAS, er det nationale luftfartsselskab for tre lande på én gang. Det er et fælles projekt mellem Danmark, Sverige og Norge med baser i København, Stockholm, Oslo og mindre byer i Skandinavien.
SAS flytter fra Star Alliance til konkurrenten SkyTeam i 2024.
SAS har en flåde på omkring 120 fly i blå og hvide Airbus A320 (alle serier), Airbus A330 og Airbus A350. På mindre travle ruter flyver SAS også med Embraer E190, Bombardier CRJ-900 og ATR 72.
Få flere tips til at flyve med SAS Scandinavian Airlines
Uanset om du flyver med SAS Scandinavian Airlines for første gang eller gentagne gange, så tjek vores praktiske tips og anbefalinger:
Er der nogen spørgsmål tilbage?
Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til artiklen...
4 kommentarer
Så jeg købte billetter fra Prag til Kiruna næste år til en weekend med nordlysjagt. Vores glæde varede ikke længe, for SAS ændrede ikke kun billetterne i tide, men forkortede også vores ophold fra 3 til 1 nat.
Helt uforståeligt for mig, når de stadig tilbød billetterne (på andre tidspunkter end jeg havde) på de oprindelige datoer.
Jeg besluttede at annullere billetterne i henhold til tilbuddet i e-mailen, men hjemmesiden viste slet ikke reservationen, hvor det ville være muligt at annullere eller andre handlinger (kun min rejse, hvor det ville være muligt at tilføje tjenester).
Jeg var nødt til at downloade en app, hvor det var muligt at annullere.
Det undrer mig, når flykalenderen tilbyder en flyvning x gange om dagen, hvorfor udsatte han vores flyvning med to dage......
Når et fly bliver udskudt eller aflyst, ombooker systemet det automatisk, og nogle gange kan det være helt meningsløse flyvninger. Hvis man gerne ville flyve, skulle man bare ringe til dem, så ændrede de flyvningerne, så de passede til ens ønsker...
For skribenten er tanken om, at han kunne kontakte flyselskabet, tilsyneladende uforståelig...
@Jox , skribenten er en idiot, der med sit engelskniveau ikke ville turde foretage et telefonopkald på det sprog.
Selvfølgelig ledte jeg efter andre måder at kontakte kundesupport på, desværre var CHAT kun en robot AI, der kun gav generelle oplysninger, og jeg kunne ikke finde nogen anden mulighed end telefon......
Jeg var irriteret over webstedets manglende funktionalitet, den manglende erfaring med at ændre billetter (jeg ved ikke, om den oprindelige pris forbliver?), tabet af den korte forbindelse og dermed den samlede flyvetid - hvilket var en af motiverne (inklusive prisen) for at købe denne billet.
De ramte har normalt ingen problemer med at finde et offer med det rette sprog til at styre, som vil løse problemet for dem. 🙂 Ellers kan du komme i kontakt med en live-agent på chatten, og der er også oversættere.
Det er bare så dumt... Jeg annullerede bonusbilletter, og ifølge webstedet var gebyret 25 euro pr. billet, og det var fint med mig. Af dovenskab annullerede jeg til sidst i appen, og der var intet gebyr, miles tilbage og skat næste dag på kontoen👍.

Hej, er der nogen, der har aktuelle erfaringer med, om Flying Blue-fordele anerkendes, efter at SAS er blevet medlem af Skyteam? Jeg har Silver og burde derfor have bagagetillæg, hvilket SAS-appen ikke viser mig. Så jeg ved ikke, om de ikke anerkender det, eller om de ikke har koblet systemerne sammen endnu. 🤷

Så nøglen er at sørge for, at det ikke er på Smart Tariff.

Så i taksten er det SAS Go Light, som er den billigste. Det er bare det, at på Skyteam skal selv den billigste billet have bagage. Sådan fungerer det på KLM, AirFrance, Korean, ... men jeg ved ikke, om det fungerer på SAS længere.

På papiret burde det være sådan, men praksis er tydeligvis anderledes, selv for folk med elite plus... Det sikre er et maskingevær, så ring eller skriv.
Du havde en SAS GO Light, den billet har en undtagelse, når du har en SAS GO Light-billet, så giver dine fordele fra bonusprogrammet
du bruger, ikke give dig ekstra bagage gratis. I dette tilfælde skulle du betale for bagagen.
Dette er, hvad der står på Skyteams officielle hjemmeside:
"En ekstra taske ud over de tasker, der er inkluderet i billetbetingelserne (undtagen 'Go Light'-billetter).
Vægten af den ekstra taske afspejler vægten af den taske, der er inkluderet i bookingklassen i tilfælde af 'piece concept'. 20 kg i tilfælde af 'weight concept'."
https://www.skyteam.com/en/frequent-flyers/ Link til den pågældende hjemmeside:
Vi ser frem til at byde dig velkommen om bord igen, når vi får mulighed for det!

Tak for det!

Så jeg sender en faktisk oplevelse. SAS har integreret det, og for et par uger siden begyndte appen endda at vise, at jeg har gratis bagage på Flying Blue Gold, selv på Go Light-prisen.
Jeg har en SAS Go Light-billet, og på SAS' hjemmeside står der, at jeg har ret til to tasker pr. person - se vedlagte print. Pelican, som jeg købte billetterne gennem, fortæller mig igen, at jeg kun har ret til én taske. Så nu er jeg lidt forvirret over, hvad jeg skal tro på:) Jeg går ud fra, at informationen på SAS' hjemmeside er afgørende.
Ofte sker disse unøjagtigheder, fordi flyselskabet ikke angiver den personlige genstand som bagage. Det er sandsynligvis derfor, Pelican kun kræver 1 standard håndbagage.
Tak:)