Wien med tog

Wien er et vigtigt europæisk jernbaneknudepunkt.
Hvor kan jeg nemt komme til Wien med tog, og hvor skal jeg lede efter billetter? Hvordan finder jeg de rigtige togstationer i Wien? Dette kapitel besvarer alle dine spørgsmål.
Hvor er togstationerne i Wien
Wien har flere stationer, hvor langdistancetog standser.
- Wien Hauptbahnof (se kort) - de fleste fjerntog, med undtagelse af Westbahn og nogle ÖBB-tog til České Budějovice og Gmünd.
- Metro - U1
- S-Bahn - S1, S2, S3, S4, S60,S80
- Sporvogn - O, 18
- Wien Westbhanhof (se kort) - Westbahn-tog mod Linz og Salzburg og lokale ÖBB-tjenester mod Sankt Pölten, Amstetten og Waidhofen an der Ybbs
- Undergrundsbane - U3, U6
- Sporvogn - 5, 6, 9, 18, 52, 58
- Wien Franz-Josefs-Bahnhof (se kort) - fjerntog mod Gmünd, České Budějovice, České Velenice og regionaltog mod Krems
- Sporvogn - D, 5, 33
- Wien Spittelau (se kort) - fjerntog til Gmünd, České Budějovice, České Velenice og regionaltog til Krems
- Metro - U4
- Sporvogn - D
- Wien Floridsdorf (se kort) - fjerntog til Znojmo, Retz, regionaltog til Hollabrunn
- Metro - U6
- S-Bahn - S1, S2, S3, S4, S7
- Sporvogn - 25, 26, 30, 31
- Wien Meidling (se kort) - fjerntog, der afgår fra hovedbanegården i vestlig og sydlig retning
- Metro - U6
- Sporvogn - 62
- Flughafen Wien - jernbanestation til lufthavnen, hvor nogle langdistancetog fra Brno, Linz, Salzburg, München eller Zürich ender.
Hvor kan man købe billetter
Det største selskab er de østrigske statsbaner ÖBB, som altid samarbejder med lokale transportører, når de rejser til udlandet. Så når du f.eks. rejser med tog til Prag, vil du i praksis tage det samme tog, som du kan finde på de østrigske jernbaners ÖBB- og tjekkiske ČD-hjemmesider.
På samme måde finder du altid billetter til en bestemt forbindelse, når du rejser til Tyskland, på ÖBB's og tyske DB's hjemmesider.
Det er altid værd at sammenligne billetpriserne på begge selskabers hjemmesider. Hver af dem kan have forskellige priser og forskellige specialtilbud, selv om du i virkeligheden altid rejser med det samme tog.
Derudover er der flere private flyselskaber til Wien, hvor du kun kan købe billetter på deres hjemmeside.
Du kan sammenligne de forskellige selskabers priser på én side, f.eks. via thetrainline.com. Denne hjemmeside viser dog ikke altid de særlige tilbud, som du finder direkte på de enkelte selskabers hjemmesider.
Ruter og priser
Da priserne på tog ændrer sig på samme måde som flybilletter, når tilgængeligheden øges, viser vi gennemsnitsprisen, når du køber 1 måned i forvejen.
Tjekkiet
Destinationer | Transportører | Priser | Rejsetid |
---|---|---|---|
Prag | regiojet.cz oebb.at / cd.cz |
15 euro 27 euro |
4 timer |
Brno | regiojet.cz oebb.at / cd.cz gepard.com |
7,90 euro | 1,5 time |
Ostrava | oebb.at / cd. cz | 20 euro | 3 timer |
České Budějovice | oebb.at / cd. cz | 9,50 euro | 3,5 timer |
Pardubice | regiojet.cz oebb.at / cd.cz |
15 euro 25 eur |
3 timer |
Znojmo | oebb.at / cd.cz | 19 euro | 1 time og 45 minutter |
Breclav | regiojet.cz oebb.at / cd. cz |
15 euro | 1 time |
Book din billet på regiojet.cz
Ungarn
Destinationer | Transportører | Pris | Rejsetid |
---|---|---|---|
Budapest | regiojet.cz oebb.at / mav.hu |
12 euro 20 euro |
2,5 timer |
Győr | regiojet.cz oebb.at / mav.hu |
12 euro 20 eur |
1,5 time |
Sopron | oebb.at / mav.hu | 20 euro | 1 time og 15 minutter |
Slovakiet
Destinationer | Transportører | Pris | Rejsetid |
---|---|---|---|
Bratislava | oebb.at / zssk.sk | 10,50 euro | 1 time |
Tyskland
Destination | Transportører | Pris | Rejsetid |
---|---|---|---|
München | bahn.de / oebb.at westbahn.at |
20 euro 49 euro |
4 timer |
Passau | bahn.de / oebb.at | 20 euro | 2 timer og 15 minutter |
Regensburg | bahn.de / oebb.at | 28 eur | 3 t 20 min |
Nürnberg | bahn.de / oebb.at | 40 euro | 4 t 15 min |
Frankfurt | bahn.de / oebb.at | 56 euro | 6,5 timer |
Berlin | bahn.de / oebb.at | 50 euro | 7,5 timer |
Köln | bahn.de / oebb.at | 80 euro | 9 timer |
Schweiz
Destinationer | Transportører | Pris | Rejsetid |
---|---|---|---|
Zürich | oebb.at | 80 euro | 8 timer |
Italien
Destinationer | Transportører | Pris | Rejsetid |
---|---|---|---|
Venedig | oebb.at | 33 euro | 7 t 45 min |
Udine | oebb.at | 33 eur | 6 timer |
Slovenien
Destinationer | Transportører | Pris | Rejsetid |
---|---|---|---|
Ljubljana | oebb.at | 30 euro | 6 timer |
Maribor | oebb.at | 20 euro | 3,5 timer |
Polen
Destinationer | Transportører | Pris | Rejsetid |
---|---|---|---|
Warszawa | oebb.at | 50 euro | 7,5 timer |
Krakow | oebb.at | 70 euro | 5 timer og 15 minutter |
Katowice | oebb.at | 25 euro | 5 timer |
Gdansk | oebb.at | 50 euro | 10,5 timer |
Østrig
Destinationer | Transportører | Pris | Rejsetid |
---|---|---|---|
Linz | oebb.at westbahn.at |
20 euro 9 eur |
1 time og 15 minutter |
Salzburg | oebb.at westbahn.at |
25 euro 20 eur |
2,5 timer |
Innsbruck | oebb.at westbahn.at |
35 euro 25 eur |
4 timer og 15 minutter |
Graz | oebb.at | 10 euro | 2,5 timer |
Klagenfurt | oebb.at | 20 euro | 4 timer |
Villach | oebb.at | 20 euro | 4,5 timer |
Bregenz | oebb.at westbahn.at |
45 euro 25 eur |
7 timer |
Wörgl | oebb.at westbahn.at |
35 euro 19 eur |
3 timer og 45 minutter |
Bagageopbevaring på stationen
Hvis du kun har en transfer i Wien og gerne vil besøge byen under din transfer, kan du bruge de automatiske bagagebokse på Wien Hauptbahnhof.
De er placeret på 1. sal under jorden, og du betaler for 24 timer 2 eur til 4,50 eur afhængigt af størrelsen på din bagage.
Du kan kun betale med kontanter!
Er der nogen spørgsmål tilbage?
Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til artiklen...
Forstår jeg det rigtigt, at hvis jeg har købt en Prag - Wien billet med ČD, så gælder den fra alle stationer i Prags jernbaneknudepunkt til alle stationer i Wiens jernbaneknudepunkt? Så jeg kan også tage S-banen til stationen Wien Kaiserebersdorf, hvorfra billetten til lufthavnen er billigere end fra byens centrum?
Du kan komme til alle stationer i Wien, hvor dit RJ 375-tog standser.
Det afhænger af, om du har denne billet til Wien Hbf eller til Wien Kaiserebersdorf.
Det fremgår ikke tydeligt af billedet.
Ja kdyz si koupil ČD jizdenku Viden Letište - Praha Vršovice so on vyslednim billet var kun PRAHA...
NEJ! Du har købt en billet med endestationen Wien Hbf (rj 375 stopper ikke andre steder i Wien), dvs. du kan ikke bruge den til at rejse videre inden for Wien.
Ud fra købssimuleringen ser det ud til, at billetten til Wien Kaiserebersdorf vises, men ikke indlæses længere. Eller hvad?
Ja, jeg kigger også på det, og du kan ikke rigtig købe det online. Jeg antager, at det afhænger af hvilken station, for eksempel køber jeg billetten České Budějovice - Wien Praterstern normalt.
Nå, ja. Interstate-ture er altid fra by til by. Jeg tager turen ovenfor fra Zbraslav nu. Og det er det samme i Vidny. Den eneste forskel er, at stoppestedet der ikke er et internationalt betalingssted, så de kan ikke sælge cd'er der. Hvis jeg købte den på oebb, kunne jeg købe den på den måde, sådan en billet koster det samme som på hbf, og så ville der kun stå Wien på den. Så jeg er sikker på, at jeg kan gå den vej, jeg var bare overrasket over, at jeg ikke fandt det nogen steder som et godt råd om, hvordan man sparer 2,5 euro, hvilket gjorde mig lidt usikker på, om det virkelig gælder for de stoppesteder, der ikke er internationale prispunkter.
Så jeg rapporterer bare den korrekte løsning - den internationale billet er ikke til Hbf, som lma trygt skrev her, men fra by til by, dvs. fra ethvert stop i Prag til ethvert stop i Wien, uanset om ČD-webstedet eller OEBB kan sælge det direkte. Hvor den kan, kan du se, at den vil tilbyde den samme pris som kun på Hbf. Da forskellen i billetprisen til Wien og Wien lufthavn normalt er 10-15 Euro, er det værd at købe bare Wien, men selv da er det ikke nødvendigt at købe S-bahn og de jeg tror 4,60E, men bare fra Wien Kaiserebersdorf til 2,20. Jeg antager (men ved det ikke), at det er nødvendigt, at toget stopper der, så det vil sandsynligvis ikke fungere for Railjet osv. og selvfølgelig, at det pågældende tog kan tages på et jernbanepass, dvs. ikke CAT.
Bare for at få det på det rene, ankom du til Kaiserebersdorf med det samme tog, som du tog fra Prag, eller skiftede du tog på Hbf (eller et andet sted)? Og hvis du skiftede tog, kom konduktøren så og tjekkede din billet fra Prag og bekræftede, at den var i orden?
Giv mig venligst feedback.
Jeg skiftede ved Hbf til S2 og ved Rennweg til S7. I s-mudderet kom konduktøren ikke. Jeg kørte med billetten allerede fra Branik, hvor konduktøren kom og tjekkede på vej til Main. Jeg spurgte efterfølgende både den tjekkiske og den østrigske konduktør om at komme rundt i Wien, da jeg tjekkede ind hos Railjet, og de fortalte mig begge, at jeg kunne fortsætte på s-mud til ethvert stop i Wien - hvilket også er grunden til, at der ikke står, at den er til Hbf, og hvorfor det koster det samme at købe den, selvom jeg stiger på et andet sted end Hbf (og selv hvis jeg gør det, vil der stadig kun stå Wien på billetten).
Tak for den gode opmuntring.
Der står måske Wien, men det er bestemt ikke muligt at fortsætte til Wien med S!!!
Fast er, hvad der står nederst i køreplanen, dvs. til hvilken station billetten er købt, og her på billetten står der kun rj 375 til Wien Hovedbanegård.
Jeg tilføjer et eksempel på en billet købt til Wien Praterstern, og også her skal du overholde de obligatoriske tog, herunder S-forbindelserne.
Billettens gyldighed er 2 dage, rejsen skal starte på den 1. gyldighedsdag, og betingelsen om at bruge det obligatoriske grænseoverskridende tog mellem Tjekkiet og nabolandet, der er trykt på billetten, skal være opfyldt. For rejser til Tyskland og Østrig skal de andre forbindelser i disse lande, der er anført på billetten, også overholdes, og dette gælder også for rejser i transit gennem Tyskland og Østrig. Det obligatoriske tog skal anvendes på hele strækningen inden for rammerne af den indgåede transportkontrakt.
Dette er beskrivelsen af "Early Ticket Europe". Jeg kan ikke slå det op nu, men et eller andet sted på nettet nævnes det, at man også kan bruge et andet tog, hvis passageren betaler forskellen.
Jeg oplevede det for nylig, da vi var i fare for at gå glip af en to måneders forbindelse, som netop var blevet købt som en "Early Ticket".
@lma: Køreplanen nedenfor er kun vejledende og ikke en del af billetten. Hvis du køber den på stationen, er der ikke noget af den slags. Det er interessant, at det står på din billet som en obligatorisk forbindelse, for jeg havde det ikke der (selvom jeg valgte en anden forbindelse end Prag Hl.n. - Wien Hbf, da jeg valgte det).
Så jeg prøvede at finde: https://www.cd.cz/assets/info/ci...tppm_1.pdf Kapitel I, afsnit 6.1:
"Internationale billetter er også gyldige til/fra stationer inden for den enhed, hvor den station, der er angivet på rejsebeviset, ligger."
Men jeg må indrømme, at jeg ikke er helt sikker på, hvordan det passer med kapitel VII, punkt 63 og 64.
63) Billetter udstedes altid med et obligatorisk link til et grænseoverskridende tog mellem Tjekkiet og et naboland. For VJE til Østrig og Tyskland er billetten desuden knyttet til alle tog i disse lande.
64) Det obligatoriske tog og datoen er altid angivet på billetten. Billetten er ugyldig, hvis passageren bruger et andet tog. Passageren er forpligtet til at bruge det obligatoriske tog på hele ruten inden for rammerne af den indgåede transportkontrakt. Forbindelsestog på ČD, ZSSK, MAV-START og PKP IC/KD er ikke obligatoriske tog, og billetten kan bruges på ethvert tog på denne del af ruten. Hvis billetten er udstedt i form af en e-billet, er køreplanen, som er informativ, også angivet på dokumentet.
Jeg vil sige, at punkt 6.1 bør gælde, dvs. at billetten er gyldig fra Prag til Wien, og jeg er forpligtet til at bruge alle de obligatoriske tog, der er anført for hele strækningen, hvilket jeg vil gøre, jeg vil bare bruge nogle andre. Men det kan også være omvendt.
Jeg har skrevet en forespørgsel til ČD. Anyway, på oebb.at koster billetten til Hbf og Kaiserebersdorf det samme (jeg tror, den starter ved 14,30 euro, hvis den købes tidligt), og hvis den købes der, er gyldigheden helt udelukket.