Kangia Classic Helicopter - flyvning over en isfjord i Grønland

Ilulissat er Grønlands mest besøgte by - en æterisk smuk 40 km lang fjord, der toppes af verdens næstmest produktive gletsjer.
Og den bedste udsigt over Ilulissat Isfjord er helt sikkert fra luften.
For første gang i mit liv sad jeg i en helikopter og oplevede den legendariske Kangia Helicopter Tour - en 1,5 times oplevelse med et kort stop lige ved gletsjerens udmunding i fjorden.
Hvordan booker man en flyvetur, og hvad koster det?
Sightseeingflyvninger med helikopter foretages af Air Greenlands charterafdeling og skal altid bookes online, helst via den officielle hjemmeside arcticexcursions.com/helicopter-tour-kangia-classic.
Den gode nyhed er, at helikopterne også flyver i lavsommermånederne (april, maj, oktober), ikke kun fra juni til september. De flyver hver dag undtagen søndag 3-5 gange om dagen.
Kangia Helicopter Classic er nok den dyreste aktivitet, du kan betale for i Grønland (hvis man ikke medregner flerdages vandreture inde i landet).
Prisen er den samme uanset årstid og datoer, og for en person er den 540 euro.
Men hvis du tænker på det som at komme fra A til B? Ikke tale om. Dette er en enestående oplevelse, som ikke vil blive gentaget.
Usikkert vejr og bookinger i sidste øjeblik
Flyver du om morgenen eller om eftermiddagen? Hvornår er lyset bedst? Og vigtigst af alt! Hvad med vejret? Når du har booket en flyrejse, kan du ikke aflyse den, medmindre flyselskabet selv aflyser den (f.eks. på grund af dårlige flyveforhold).
Problemet er, at der stort set ikke er nogen pålidelige langsigtede vejrudsigter i Grønland.
Relevante prognoser fungerer kun 1, højst 2 dage i forvejen. Og hvis jeg skal betale €540 for sådan en oplevelse, vil jeg gerne have, at oplevelsen ikke bliver spoleret af dårligt vejr i sidste ende, ikke sandt?
Men hvis jeg venter med at booke til sidste øjeblik, vil der så være ledige pladser?
Et svært dilemma.
I sidste ende kunne jeg ikke holde ud og bookede flyet 5 dage i forvejen, mens jeg stadig var i Ottawa, Canada, hvorigennem jeg rejste til Grønland.
I virkeligheden var det unødvendigt. Der var ledige pladser på afrejsedagen, men jeg var i Grønland i lavsæsonen i slutningen af maj, og især i juli og august kan der være udsolgt.
Piloten fortalte mig dog, at selv i sommerferien er det normalt ikke noget problem at booke en flyvning 1-2 dage før afgang, hvilket jeg helt sikkert vil gøre næste gang.
Jeg bookede gennem førnævnte arcticexcursions.com.
Dag D: overskyet og sne
Vejrudsigten 5 dage før afgang, da jeg bestilte rejsen, lovede klart, solrigt og vindstille.
På aftenen for flyvningen sagde vejrudsigten allerede mest skyet himmel, og om morgenen vågnede jeg op til blæsende vejr med stålgrå skyer og lejlighedsvis sne.
Men intet er så slemt, som det først ser ud til.
En problemfri tur til lufthavnen
Hvis man følger instruktionerne i e-mailen, er mødestedet lige uden for World of Greenland-kontoret i centrum af Ilulissat (lige her).
Jeg valgte det første morgenfly kl. 9.00, og mødet i centrum er altid 30 minutter før den planlagte afgang.
Jeg er den første og, viser det sig senere, den eneste på stedet. Luksus!
Jeg bliver mødt af en sød receptionist, der er gratis vand og kaffe indenfor, men jeg venter ikke 5 minutter, før en chauffør og hans varevogn dukker op.
Det tager ca. 10 minutter at komme til Ilulissat lufthavn, hvor de almindelige rutefly og sightseeingflyene afgår fra.
I afgangshallen venter chaufføren og jeg på, at helikopterpiloten kommer og henter mig, når helikopteren er klar.
Jeg skal ikke igennem noget sikkerhedstjek.
Helikopter kun til mig - sæde ved siden af piloten
Med en lille forsinkelse henter piloten mig i lufthavnens lobby, og jeg er faktisk den eneste deltager på morgenflyvningen.
Mens vi går langs asfalten, får jeg en rutebriefing af piloten, og da vi ankommer til den skinnende nye Airbus AS350-helikopter, får han også en detaljeret sikkerhedsbriefing.
Jeg takker mentalt skæbnen for, at jeg har booket den første flyvning om morgenen og virkelig er alene.
Helikopteren er designet til 5 passagerer - det bedste sæde er lige ved siden af piloten, det forstår jeg godt. De andre 4 sæder er på bagerste række, men kun 2 passagerer sidder ved vinduet, og de andre 2 sidder i midten.
Interiøret er lille, så det er muligt at se fra de midterste sæder, men sædet ved siden af piloten er simpelthen det bedste af alle!
Da jeg har sat mig, er jeg overrasket over, hvor behagelige sæderne er, og hvor meget benplads jeg har.
Lige før takeoff skal jeg tage et headset med mikrofon på for at kunne kommunikere med piloten.
Stadig på asfalten forsikrer piloten mig om, at jeg kan filme og tage billeder af absolut alt under hele flyvningen.
En overraskende behagelig flyvetur i arktisk vejr
Da jeg starter motorerne, ryster helikopteren en smule, men er overraskende stille.
Jeg har fløjet over 720 flyvninger i konventionelle fly, men det er min første gang i en helikopter, så jeg er virkelig nysgerrig efter at se, hvordan det føles.
Vi letter fra jorden! Og selv når jeg tager øresneglen lidt af, er støjniveauet behageligt lavt.
I de første 10 sekunder af flyvningen holder vi os tæt på jorden og flyver hen over landingsbanen. Så går det løs!
Helikopteren vipper fremad, og vi flyver stejlt fremad. Hvilken utrolig følelse! Jeg mærker rotorens kraft, men jeg indser også, hvor utrolig behagelig flyvningen er.
Ingen vibrationer, ingen turbulens. Ikke ved start, ikke under flyvningen, ikke ved landing.
Vejrudsigten fra i går aftes løj ikke. Vi er på vej ind i en overskyet himmel, de første snefnug dukker op på glasset, men vinduerne er naturligvis opvarmede, så på trods af dette er udsigten gennem dem god.
Vi holder os lige under skyerne, så jeg går heller ikke glip af den fantastiske udsigt over Isfjorden.
Vi lander ved gletsjeren.
Flyveturen til fjorden tager ca. 30 minutter. Derefter lander vi inden for synsvidde af Jacobshavn-gletsjeren. Her fortryder jeg for første gang det dårlige vejr lidt, da den hvide ismasse mod den gråhvide himmel smelter lidt sammen.
Vi lander på den klippefyldte del af fjeldet, hvor der er 30 minutters pause, hvor jeg frit kan gå rundt i området.
Terrænet er behageligt at gå på, men det er helt sikkert en god idé at have vinterstøvler på. Det er lige begyndt at sne, og temperaturen falder til under -3 °C.
Man kan næsten ikke se gletsjeren, men jeg er stadig helt begejstret. Solskin ville helt sikkert have været bedre, men det her har den rette arktiske stemning!
Jeg går rundt om helikopteren, filmer og tager billeder, og indimellem sludrer jeg med piloten om hans arbejde og liv i Grønland.
Piloten forsikrer mig om, at hvis jeg fryser, kan jeg altid gemme mig i helikopteren. Der er ingen grund til at være ude i alle 30 minutter, men jeg får det bedste ud af det.
Flyveturen tilbage med de spektakulære kredsløb
Vejret er blevet lidt bedre, i hvert fald i den forstand, at skyerne er blevet højere, og det er holdt op med at sne.
Flyveturen tilbage går langs den modsatte (sydlige) side af fjorden og tager igen ca. 30 minutter.
Er det overhovedet værd at beskrive det utroligt æteriske landskab? Døm selv:
Byen Ilulissat er allerede i sigte, og der er en stor isflage, hvor fjorden går ind i Diskobugten. Meget større end alle de andre.
Piloten udpeger den for mig og spørger, om det er i orden, at jeg laver et stejlere sving rundt om den. Selvfølgelig er det det!
Det var en fantastisk afslutning på flyveturen.
Under landingen i Ilulissat lufthavn er jeg endnu en gang begejstret for at have mit privilegerede sæde lige ved siden af piloten, fordi han har landingsbanen for sig selv.
Turen tilbage til hotellet
I lufthavnsterminalen venter chaufføren og hans varevogn igen på mig.
Jeg kan selv vælge, hvor jeg vil køres hen, for transporten er inkluderet til ethvert hotel i byen.
Jeg står af i centrum, fordi jeg gerne vil shoppe lidt flere postkort og souvenirs, og Icefiord-hotellet, som jeg bor på, ligger ca. 15 minutters gang fra centrum.
Var det det hele værd?
Vejret var ikke fantastisk. Prisen på 540 euro for en aktivitet på 1,5 time er ret høj. Så var det virkelig det værd?
Jeg har ikke lang tid til at tænke over det. Helt sikkert!
Mit livs første helikoptertur, udsigten til et landskab, jeg heller aldrig har set før, og at gå tæt på en gletsjer er simpelthen oplevelser, som aldrig vil blive taget fra mig.
Og det er jo derfor, vi rejser, ikke sandt?
Praktiske tips til slutningen
- Tag kun en lille rygsæk med, som passer mellem dine ben (med drikkevarer, kamera og mobiltelefon i).
- Du behøver ikke at printe din reservation eller vise dine dokumenter - du skal bare melde dig på kontoret i centrum.
- Vindtæt tøj er ideelt, da der ofte er en stærk vind ved gletsjeren.
- Vandresko er ikke nødvendige, da terrænet omkring gletsjerens landingssted er behageligt at gå i.
Er der nogen spørgsmål tilbage?
Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til artiklen...
Jeg har været i Gronsko før, men jeg nød det desværre ikke ud fra dette synspunkt. Prisen er en rigtig ketcher, men det må have været en oplevelse for livet. Mange tak for anmeldelsen!